Kia har nettopp vist frem tre spennende elektriske nyheter: EV4 som kommer både som sedan og kombikupé, PV5 – en modulbasert flerbruksbil, og Concept EV2 – en kompakt SUV for bybruk. Kia ønsker nemlig å bli en av de dominerende aktørene på elbilmarkedet.
Kia EV4: dobbeltsatsing med lang rekkevidde
Den forhjulsdrevne EV4 er Kias første elektriske sedan og kommer i to karosserivarianter: sedan og kombikupé. Den bygger på selskapets 400V E-GMP-plattform og gir kjøperne valget mellom to batteripakker: et standardbatteri på 58,3 kWh og et langdistansebatteri på 81,4 kWh.
Med det største batteriet skal sedanversjonen gå hele 630 kilometer (WLTP) på én lading, mens kombikupéen får 590 kilometer. Dette gjør EV4 til en av de mest effektive elbilene i C-segmentet, men må likevel se seg slått av Tesla Model 3 Long Range bakhjulsdrift, med sine 702 km.
Den forhjulsmonterte elmotoren på EV4 yter 201 hestekrefter uansett batteripakke, som gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder med standardbatteriet og 7,7 sekunder med langdistansebatteriet. Toppfarten er begrenset til 170 km/t.
Ladeeffekt er ikke oppgitt, men 10-80 prosent skal gå unna på bare 31 minutter ved en DC-hurtiglader.
Kia har lagt vekt på kjøreegenskapene med MacPherson fjærbein foran, som sparer både plass og vekt, og multilink-oppheng bak – en avansert løsning der flere stag jobber sammen for å håndtere krefter i ulike retninger. Dette gir bedre balanse mellom komfort og kjørestabilitet.

Kia PV5: Fleksibilitet i fokus
PV5 er et helt nytt konsept fra Kia: et elektrisk nyttekjøretøy med enorm fleksibilitet. Bilen er basert på E-GMP.S-plattformen, som er spesialutviklet for denne typen kjøretøy.
Det spesielle med PV5 er modulariteten. Med sitt “Flexible Body System” kan PV5 tilpasses en rekke ulike behov, fra passasjertransport og vareleveringer til spesialiserte oppgaver som rullestoltilgjengelighet, og til og med camping. Dermed skiller den seg kraftig fra eksempelvis Volkswagen ID. Buzz.
Systemet kan sammenlignes med å sette sammen et puslespill, der ulike karosserityper og konfigurasjoner enkelt kan skreddersys til kundenes behov.
PV5 kommer i tre hovedvarianter: Passasjer, Cargo og Chassis Cab. Utover dette planlegger Kia flere spesialversjoner, inkludert Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime og Light Camper.
På batterifronten får PV5 flere alternativer:
- 43,3 kWh LFP-batteri for Cargo-versjonen
- 51,5 kWh eller 71,2 kWh NMC-batteripakker for andre versjoner
- Med 71,2 kWh-batteriet har PV5 Passenger en WLTP-rekkevidde på opptil 400 kilometer. Lading fra 10 til 80 prosent tar omtrent 30 minutter.
- I utviklingen av PV5 har Kia samarbeidet med Uber for å sikre at kjøretøyet oppfyller de spesifikke behovene til bildelingstjenester.

Kia Concept EV2: Kompakt SUV med innovative løsninger
For de som bor i byen er heter Kias løsning Concept EV2: en kompakt, elektrisk SUV. Med en forventet startpris på 30.000 euro (ca. 360.000 kroner) blir dette Kias rimeligste elbil.
EV2 skiller seg ut med vertikale kjørelys og Kias karakteristiske “Star Map”-lyssignatur i en kompakt og stilig utforming. Bakdørene er bakhengslet, og noen B-stolpe som skiller dørene finnes ikke.

For bybrukere byr Concept EV2 på flere praktiske funksjoner:
- Bakhengslete bakdører for enkel innstigning
- Flatt gulv for maksimal plassutnyttelse
- Bred bakluke for enkel tilgang til bagasjerommet
- Uttrekkbare bagasjeromsskillere
- “Meldingsvindu”-teknologi der tekstmeldinger kan vises i vinduene
- Avtakbare, trekantede høyttalere for en personlig lydopplevelse
- Tversover setebenk foran, som kan skyves for fleksibel innvendig romløsning
Så spørs det hvor mange av designelementene som er igjen når bilen kommer i produksjon.

Treenighet i hvert sitt felt
Mens EV4 skal konkurrere i det populære C-segmentet mot Tesla Model 3 og VW ID.7, er PV5 en ny tilnærming til kommersielle kjøretøy. Concept EV2 sikter seg inn mot et voksende marked for kompakte elektriske SUV-er, der det foreløpig er færre etablerte aktører.
Kia er med dette på vei mot sin plan om totalt 15 elbilmodeller innen 2027.
Produksjon og lansering
Produksjonen av EV4 sedan starter i Korea i midten av mars 2025, mens kombikupéen vil produseres i Slovakia fra andre halvdel av 2025. Kia sikter mot en global produksjon på 160.000 EV4-enheter årlig.
Salget av PV5 skal starte i Korea og Europa i andre halvdel av 2025, med lansering i andre markeder i 2026.
Den ferdige utgaven av Concept EV2 forventes å komme til Europa og andre markeder i 2026, med produksjon i Slovakia. Kia planlegger å produsere 80.000 enheter i 2025 og 100.000 enheter i 2026.
Norske priser er ikke bekreftet ennå, men med utgangspunkt i de europeiske startprisene (37.000 euro for EV4, 35.000 euro for PV5 Cargo og 30.000 euro for Concept EV2), kan vi forvente at bilene vil koste fra henholdsvis rundt 450.000, 430.000 og 360.000 kroner når de kommer til Norge.
Mer info: kia.com