TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Faststoffbatteri i Mercedes EQS: Opptil 1000 km rekkevidde

Mercedes-Benz har begynt å teste faststoffbatteri på veien. Som gir sedanen EQS et kraftig løft i rekkevidde.

Av / 25.02.25 - 11:12
Faststoffbatteri i Mercedes EQS: Opptil 1000 km rekkevidde

Mercedes-Benz har nå begynt veitesting av faststoffbatterier i en modifisert EQS. Batteripakken, som er utviklet i samarbeid med amerikanske Factorial Energy, kan gi en rekkevidde på over 1000 kilometer på én lading – nesten dobbelt så langt som dagens elbiler. Det skriver Autocar.

Prototypen, som tok sine første runder på veien denne måneden, er en EQS som har fått batterihuset modifisert til å romme det nye batteriet. Skulle resultatet bli like bra som forventet, kan teknologien være på veien i en produksjonsmodell før 2030.

mercedes-eqs-with-solid-state-batteries
Mercedes-Benz EQS med faststoffbatteri. Foto: Mercedes-Benz

Smartere batterilader utviklet av Formel 1-ingeniører

For å løse en av faststoffbatteriets største utfordringer – at materialene utvider og trekker seg sammen under lading og utlading – har Mercedes-Benz utviklet et spesielt system. Ingeniører fra selskapets Formel 1-avdeling i Brixworth har laget en “flytende cellebærer” med såkalte pneumatiske aktuatorer, som håndterer disse bevegelsene ved hjelp av trykkluft. Dette skal både forbedre batteriets stabilitet og levetid.

Mercedes oppgir at det nye batteriet kan gi rundt 25 prosent økt rekkevidde sammenlignet med et litiumion-batteri av samme størrelse og vekt. Dagens EQS 450+ har en WLTP-sertifisert rekkevidde på ca 820 km med et 118 kWh lithium-ion-batteri. Den nye batteripakken kan dermed skyve rekkevidden til EQS-prototypen til over 1000 km under reelle kjøreforhold.

Les også Sila Nano: - Batterier med 10.000 ladesykluser Batteriinnovatør Sila Nanotechnologies vil revolusjonere elbilmarkedet, med anode av silisium.

Energitett og kraftig

Factorial Energy, som også samarbeider med Hyundai og Stellantis, bekreftet i fjor at de har levert battericeller til Mercedes-Benz med en energitetthet på opptil 391 Wh/kg – dobbelt så mye som vanlig – og en ladekapasitet på over 106 Ah. Pakken inneholder også en patentert litium-metall-anode og polymerbasert separator.

Annonse

Teknologien som testes i EQS-prototypen er bare første steg mot et enda mer avansert faststoffbatteri, med kodenavn Solstice, som Mercedes-Benz og Factorial Energy utvikler sammen. Neste generasjon skal erstatte separatoren med en sulfidbasert faststoffelektrolytt, med mål om en energitetthet på 450 Wh/kg og en anslått rekkeviddeøkning på 80 prosent sammenlignet med dagens litium-ion-batterier.

Mercedes-Benz faststoffbatteri. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz faststoffbatteri. Foto: Mercedes-Benz

Faststoff – fremtidens løsning eller luftslott?

Faststoffbatterier har i flere år vært omtalt som den hellige gral innen batteriteknologi. Ved å erstatte den flytende elektrolytten i dagens litium-ion-batterier med fast materiale, lover teknologien flere fordeler: høyere energitetthet, raskere lading, bedre sikkerhet og lengre levetid.

Men veien fra laboratorium til masseproduksjon har vist seg å være svært utfordrende. Fisker var blant de første bilprodusentene som satset hardt på faststoffbatterier, men ga opp i 2018. Henrik Fisker forklarte senere til The Verge at “det er en type teknologi hvor du føler du er 90 prosent i mål, du er nesten der, når du finner ut at de siste 10 prosentene er mye vanskeligere enn de første 90.”

Les også Hvor realistisk er Toyotas faststoffbatteri? Verden går og gleder seg til faststoffbatteriene kommer i 2027. Men hvor realistisk er det? Ikke veldig, tror journalisten.

En av de største utfordringene med faststoffbatterier er at de fungerer best under høye temperaturer, typisk over 45 varmegrader. Det finnes elektrolytter i faststoff med ganske gode romtemperaturegenskaper, men disse er ofte satt sammen av kompliserte forbindelser som gjør batteriene både veldig dyre og vanskelige å skalere opp til masseproduksjon. Det er derfor grunn til å tro at batteriet i EQS-en som benyttes i testingen er svært kostbart.

Les også Snart lader de 40 mil på 5 minutter Nye batterier blir billigere og bedre, og fjerner all rekkeviddeangst. Og de kommer før du aner det.

Hva med prisen?

Et ubesvart nøkkelspørsmål er selvsagt kostnaden. Dagens litium-ion-batterier er allerede dyre, men på vei ned i pris. Faststoffteknologi forventes å være enda dyrere, i hvert fall i startfasen. Om batteriteknologien skal lykkes i markedet, må prisen være konkurransedyktig.

Mercedes har ikke oppgitt noen prisantydning, men selskapet er kjent for å introdusere ny teknologi i sine toppmodeller først, der kundene er mer villige til å betale mer.

Mercedes-Benz EQS med faststoffbatteri. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS med faststoffbatteri. Foto: Mercedes-Benz

Når kan vi kjøpe Mercedes-Benz med faststoffbatteri?

Mercedes-Benz har ikke kunngjort noen offisiell lanseringsdato for en produksjonsmodell med faststoffbatterier, men tester med EQS-prototypen antyder at teknologien kan være tilgjengelig i en produksjonsbil før utgangen av dette tiåret.

Selskapet jobber også med utviklingen av ny generasjons silisiumkarbid-invertere og kraftelektronikk ved AMG High Performance Powertrain i Brixworth, som skal gi enda høyere effektivitet og ytelse i fremtidige modeller.

Mer info: mercedes-benz.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Tesla Model Y kommer til Europa

Lyd & Bilde