I de senere år har Primare skiftet ham, det vil si at de har byttet retningen på hele sitt sortiment ved å bytte fra klassisk klasse A/B forsterkning til det nytenkende UFPD, som står for Ultra Fast Power Device. Dette er en type klasse-D/switch-mode design som forsøker å utnytte klasse-D driftens fordeler og eliminere ulempene. Det har man lykkes aldeles utmerket med. Jeg har testet de to billigere seriene (22 og 32) og etter min mening spiller de virkelig bra med tanke på prisen.
Samtidig har firmaet en filosofi som betyr at de produserer produkter til ”vanlige folk”, man har alltid strevet etter å ligge på topp i de respektive prisklassene, men har ikke (uten i firmaets første spede år med Bo Christensens oppsiktsvekkende designer) hørt til høydehopperne hva pris angår. Derfor er det virkelig spennende å høre hva Primare kan få til når de tar steget opp i toppsegmentet med sin nye 60-serie.
Enkel og stram
Designen er typisk Primare. Enkel og litt stram, men rasende pen. Primares OLED tegnvindu som man begynte med på modellen I32 fortjener atter igjen ros, et moderne typesnitt og fin oppløsning gjør at tekster og tall fremstår så bra som overhodet mulig. Jeg er stor fan av denne designen, som virkelig mange konkurrenter burde se nærmere på og lære av.
På effektforsterkeren sitter strømbryteren mitt i logoen – og da jeg ikke hadde noen manual tok det en stund å finne den, så flott er den integrert i fronten. For øvrig er alt egentlig eksemplarisk her. Begge apparatene har et kraftig stålkabinett og den tofargede fronten er meget tiltalende. Apparatene ser veldig lekre ut i hjemmemiljø og passer inn stort sett hvor som helst.
PRE60
Forforsterkeren PRE60 er en multimaskin som både har balanserte og ubalanserte innganger samt et DAC-kort med de strømmingsmuligheter du trenger (og litt til) og en utmerket DAC som bygger på Crystal DSD chip. Etter at testen ble gjort har også blåtannmuligheten blitt klar via et lite ekstra board. Det er superenkelt å oppgradere til Bluetooth.
Hele forforsterkeren er balansert oppbygd og med så korte signalveier som mulig. Det gir de beste forutsetninger for at en forforsterker også skal låte bra. Apparatets oppgave er jo egentlig å formidle et signal og sørge for at man kan justere volum og bytte kilde, men uten at selve signalets kvalitet påvirkes negativt. Jeg prøvde derfor også PRE60 som separat forforsterker både med forskjellige effektforsterkere og med aktive høyttaler. Det var gjennomgående en meget positiv opplevelse. Oftest er det slik at for å få en riktig bra forforsterker må du også hoste opp ordentlig med penger. PRE60 er absolutt ikke billig, tvert imot, men den utfører sin jobb særdeles utmerket.
Dessuten er den to (minst) apparater i en. Primare utviklet et DAC-kort til sin I32 integrerte forsterker og i den mindre I22 kan man sette inn et DAC board. Man jobber altså med at apparatene gjerne skal kunne klare mer enn bare forsterkning. DAC-kortet her, som vel kan karakteriseres som en kombinasjon av nettverksspilleren NP30 og omvandleren DAC30, er en integrert del av forsterkeren, noe som gjør at du kan klare deg med et par apparater og et knippe kabler mindre enn om du kjørte med alle deler separat. Slik skal man også tenke på når man tar pris på apparater i betraktning.
A60
Primares effektforsterker har som sagt endret form de seneste årene. For å komme dit man ville utviklet man sin egen teknikk, og inni A60 skjer forsterkningen således med firmaets egne UFPD moduler. De arbeider med PWM (Pulse Width Modulation) og er ytterst ufølsomme for hvilken høyttalerbelastning du benytter. Det betyr at de låter i prinsipp likt uansett belastning. Mine forsøk med flere ulike høyttalere av ulike typer og følsomhet tyder på at påstanden holder. Disse moduler har ett min mening tatt Primares forsterkning opp på et klart høyere nivå med renere og stillere bakgrunn og en generell høyere lydkvalitet. Men forsterkeren kan bli litt tilbakelent og snill om du ikke parer den med bra kabling som virkelig slipper gjennom alle detaljer.
Også A60 er helt balansert oppbygd. Det betyr at den har to UFPD moduler per kanal for å få den balanserte koblingen. Den angis ha en uteffekt på 2 x 250 W i 8 ohm, men av de uavhengige målinger vi har sett handler det om ”et konservativt tall”. Det betyr altså at den gir sine watt og vel så det!
A60 har både ubalanserte og balanserte innganger (RCA respektive XLR) og det ubalanserte signalet omvandles til balansert når det skal behandles i forsterkeren. Det finnes doble par høyttalerutganger.
Generelt
Primares apparater er rasende velbygde. Ingen tvil om at byggekvaliteten er så bra som den vel egentlig kan bli. Man har også en skikkelig kontroll- og testfunksjon innen apparatene leveres, på fabrikken ser man alltid rader av apparater i store reoler for funksjonstest. Jeg har fått se hva man gjør, og det er meget tillitvekkende.
Man bør – men det er dere vel alltid – være nøye med hvordan man vender nettfasen, med Primares utgangsmoduler kan det ofte låte klasser dårligere med feil fase. Jeg må imidlertid erkjenne at jeg, klok av erfaringene med deres øvrige forsterkere ikke engang prøvde å fase feil på 60-serien. Man har også en pen og pyntelig multifjernkontroll som jeg aldri riktig har blitt venn med. Til gjengjeld kan alt styres fra app, så du har fritt valg.
En annen sak er at de bør stå ved siden av hverandre – ikke oppå hverandre – for å prestere som best. Men, slik er det egentlig med alle apparater etter min erfaring. Man kunne kanskje forventet at disse switch-mode matede apparater ikke skulle påvirke hverandre så mye når de står oppå hverandre, men forskjell blir det. At det finnes mengder med lydkvalitetspotensiale i apparatene viser også det faktum at de svarer fint når man setter bedre føtter under og/eller prøver med ulike kabler. Jobber du litt kan det bli meget bedre enn du noensinne har trodd.
Hver for seg og sammen
Dette er trolig apparater som vil bli solgt som et par. Det er også helt opplagt å gjøre det slik. Men det innebærer ikke at de ikke fungerer fint som selvstendige apparater. Jeg har som sagt testet PRE60 på flere ulike måter. Den var til eksempel glitrende med et par aktive DSP-optimerte høyttalere i flere hundretusenkroners klassen, det føltes ikke på noen måte som om forforsterkeren utgjorde noen begrensning på den lydkvaliteten man kunne få frem. Dessuten gjorde fleksibiliteten at man kunne koble til hva som helst man ville spille fra, eller strømme det man ville.
Sammen med andre effektforsterkere var det heller ikke PRE60 som føltes som en begrensning. Det er helt enkelt et apparat som har en fin oppløsning og virker til å slippe gjennom signalene videre til effektforsterkeren på en utmerket måte. Jeg har ikke mye å innvende.
A60 låter litt som de tidligere moderne Primare-forsterkere jeg har hørt – men med turbo innkoblet. En skikkelig turbo. Her er bra tyngde og en spenstig snert i gjengivelsen. Lydbildet er stort og anelsen varmt, på den måten som kler musikken. Når det samtidig er en tørr og rapp gjengivelse blir det til sammen meget bra og meget lyttevennlig.
Jeg hadde dette paret til test over en lengre tid, og mengden som var gjennom systemet var enorm helt enkelt. Bachs tredje Brandenburgkonsert, en av mine favoritter, fikk den etter min mening rette sprøhet og de fjærlette anslagene som gjør at musikken ikke blir klumpete og kjedelig. Her ble det livfullt og spenstig, akkurat som innspillingen er gjort.
Bud Powell er en jazzpianist som det finnes noen sene femtitallsinnspillinger av som kan låte helt formidabelt. Det hender mye i bakgrunnen og musikerne leker, noe som tydelig fremgår via 60-paret. Tempoet, bevegeligheten og igjen evnen til å gjengi de lette anslagene var påtagelig.
Tunge anslag da? Jo, så vel AC/DC som Led Zeppelin og The Who viste at man også kan få en tung, men samtidig veloppløst og kjapp bunn. Når en slik bunn finnes oppleves også både mellomregister og diskant bedre, da de ikke påvirkes av urolig og svulstig bass. Oppløsningen og detaljrikdommen hører vi for eksempel i innledningen til Pinball Wizard med The Who. Startakkorden med den ringende gitaren står som et spett, og når bassen kommer inn med sin herlige twang har man bare lyst å skru volumet på topp. Slik skal det være!
På en moderne ballade som Formidable med franske Stromae får sangerens stemme takket være den fine oppløsningen den nerve og resignasjon som gjør at man dras rett inn i den triste stemningen i låten. Jo, PRE/A-60 kan formidle musikkopplevelser på den måten som bare musikkanlegg av beste klasse kan. Det er derfor de koster penger, det er forskjell på å reise med buss og kjøre Mercedes.
Konklusjon
Primares 60-serie er en manifestasjon av hvor langt man kan komme med de nye teknikkene som firmaet har introdusert den senere tid. Både forsterkermoduler og mediekort presterer på et nivå som gjør at Primare helt plutselig er med og leker blant de store. At produktene ikke bare låter bra, men også er visuelt superlekre er bare enda mer av det gode. Pent jobbet!
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser