På slutten av forrige år testet Audun Hage et surroundhøyttalersystem som nærmest tok pusten fra ham. Han ga seks stjerner på alle parametere og var helt overveldet. Audun kan dette, så da måtte systemet som var det nye Kreisel-høyttalersystem, vært noe spesielt.
Men mye kan skje på et år. Samarbeidet sprakk mellom det ingeniørfirma som sto for grunnkonstruksjonen og Kreisel selv, og svenske XTZ, kjent for stereohøyttalere som ofte har meget bra pris/ytelsesforhold, kom inn som ny samarbeidspartner til ingeniørfirmaet. Konstruksjonen ble optimert på flere punkter, produksjonen flyttet, prisen ble presset og etter hvert kom høyttalersystemet XTZ Cinema, som er det system vi tester her. Det hadde premiere med en prototype på årets CES i Las Vegas, og oppmerksomheten var stor fra bransjen. Med all rett!
Optimering
Det har blitt gjort noen meget synlige konstruksjonsendringer. For det første har de fire diskantelementene i front- og senterkanalene blitt senterplassert, noe som etter min mening er helt logisk med tanke på å ytterligere optimere spredningen fra høyttalerne. Man kaller det for d’Appolito plus quattro array. På surroundkanalene sitter det nå bare to diskanter og så har høyttalernes fysiske størrelse blitt optimert til det de skal kunne prestere. Man har videre omarbeidet filter og lagt inn bedre internkabling.
Estetisk er de også redesignet, kabinettet har blitt noe større med en pen baffelfront og stoffront med magnetfeste, og produksjonsmessig er alle høyttalerne av virkelig høy standard. Jeg har hatt andre høyttalerprodusenter på besøk som har nikket anerkjennende til høyttalernes byggekvalitet og bestykning. Allerede ved oppakking ser man at det ligger masser av omtanke bak, det er virkelig gjennomført klasse. Jeg er imponert, det gir virkelig ikke noe som helst inntrykk av å være et økonomisk overkommelig surroundsystem.
Samtlige høyttalere holder THX Ultra II-spesifikasjonene, men man har av kostnadsårsaker valgt å ikke sertifisere høyttaleren. Og ja, prisen er som antydet blitt en annen ting som også har blitt forandret – systemet er nå klart billigere enn det Kreisel-systemet de bygger på.
Systemet består av en fronthøyttaler med skråstilt front som også kan benyttes som senterhøyttaler. De finnes i venstre- og høyreversjon, og så vidt jeg kan se er forskjellen at man har vendt oppheng og inngangsterminaler slik at det passer til høyttalernes front som vinkler innover og kabelen som kobles inn skrått fra undersiden. Kablene pleier å ligge bedre om man gjør det slik. Av en eller annen grunn har man bi-wiring terminaler, helt unødvendig etter min mening. Olle Eliasson, mannen bak XTZ, sier imidlertid at det helt enkelt er et krav fra flere markeder – selv om det i prinsippet aldri benyttes på denne typen høyttalere.
Bestykningen er som tidligere fire domediskanter og to bass/mellomregisterelementer. Tre av domediskantene spiller parallelt mens en tar seg av den aller øverste toppen. Bak- eller surroundhøyttalerne kan benyttes på flere måter. Enten som ”vanlige” høyttalere, som dipol eller som ”3D dipol”. To domediskanter og et bass/mellomregisterelement av samme type som på front/senterhøyttalerne kompletteres av to elementer rettet mot hver sin side.
Av aktive subwoofere finnes det to ulike å velge mellom, en med et 12” element og en med tre 12” elementer. Subben kommer vi tilbake til.
Oppstilling
Manualen er rotete, det meste av informasjon finnes, men det er vanskelig å finne, her er det helt klart plass for forbedring. Jeg valgte å begynne med å plassere høyttalerne omtrent der det JBL Synthesis systemet jeg testet i vinter var plassert. Det innebar at bakhøyttalerne kjørte som 3D dipol på sideveggene akkurat bak lytteposisjonen og ca 160 cm opp på veggen, frontene ved hver sin side av duken og med ca 20 cm til bakvegg og senter i midten ca 50 cm foran duken.
Jeg prøvde først med en manuell innstilling av høyttalerposisjoner og nivåer i min prosessor for å kunne utføre hele romkorreksjonen senere. Det er et meget bra system allerede med grovinnstillingen, men med romkorreksjonen blir det rasende bra, helt enkelt.
Her må jeg også legge til at surroundsystem som bekjent består av flere ulike høyttalere som ikke nødvendigvis er likt konstruert. Men viktig er det jo at alle høyttalerne låter likt, altså gir samme lydkarakter. Med forsterkerens innebygde brede spekter av testlyd kan du høre de ulike kanalene og om de låter likt. Det pleier å være ganske store variasjoner, men på XTZ Cinema er det en uvanlig fin samhørighet med det du hører fra front- og bakkanalene.
Film og musikk
Jeg testet først med konsertvideoer i form av gitarhelten Jeff Beck at Ronnie Scott’s og Mnozil Brass, som er et sjumanns blekkblåserensamble basert i Østerrike som blander humor og musikalsk virtuositet i en fantastisk miks. Jeg har sett dem live og hører generelt mye på blekkblåsere da sønnen er trombonist.
I grovinnstilling går det virkelig fint og begge konsertene får ordentlig høy klasse på gjengivelsen. Uventet bra! Men, med romkorreksjonen på plass viser XTZ Cinema en lydgjengivelse som jeg helt enkelt ikke trodde var mulig fra et surroundsystem i denne prisklassen. Innkjørt spiller det med en naturlighet og ikke minst en så naturlig gjengivelse av publikum og lokale at jeg i ren forbauselse så gjennom begge konsertene igjen for jeg vet ikke hvilken gang. Så bra hadde de bare aldri hørt ut tidligere. Bra – eller kanskje heller riktig.
Når det gjelder film pleier jeg ofte å prøve med innledningen til The Dark Knight, Prometheus og noen filmer der det er bilkjøring, i dette tilfellet ble det Fast and Furious (som har ganske skikkelig overdrevne effekter generelt).
Det som hender er ganske interessant – uansett hva jeg satte på ble jeg hengende. Det var ikke bare det at det var spektakulært når det skulle være spektakulært, taleforståelsen var også kanon og naturligheten slående. Spredningen er påfallende bra, det blir en stor lyd og et stort lydbilde på alle måter. Oppløsningen er overraskende god, noe som gjør at lydbildet puster på riktig måte. Det er stille når det skal være stille, noe som gjør at effekter og musikk bare låter bedre. For ikke å snakke om dialogen.
For å være vanskelig prøvde jeg også med en stand-up forestilling med Billy Conolly, skotsk tale og latter og jublende publikum kan sette taleforståelsen på en vanskelig prøve. XTZ Cinema nølte ikke et sekund, her var jeg på plass i salen og satt bare og nøt, og hver stavelse sto som skåret i tre. Virkelig imponerende og enestående med tanke på prisen på høyttalerne.
Jøsses hvilken subwoofer!
Jeg testet systemet en uke med min egen ganske kompetente subwoofer, og da jeg så fikk hjem et av de to først ferdige eksemplarene av den store subwooferen, kjørte jeg gjennom alle filmene og musikkeksemplene igjen.
Den største subwooferen er 117 cm høy og har tre 12” elementer med hver 500 W forsterkning. Den er stor! Det finnes en enkel forhåndsinnstilt innstilling slik at den kan stå som en THX-subwoofer, men har også alle de justeringsmuligheter man kan tenke seg. Og ja, sammenlignet med min egen høyst kompetente sub tar vi et langt skritt videre her. Altså, dette er heftig.
Med 3×18” subwooferen i systemet får jeg virkelig følelsen av at jeg sitter i en ”ordentlig” kino. Aldri har det blitt flyttet så mye luft i bassområdet i mitt rom. Det er et langtslående, men likevel kjapt element, jeg prøvde å sette hånden på et membran ved en skikkelig transient og det føltes som en rekyl fra et automatvåpen. Det er som om hele rommets luft blir flyttet på, ikke bare en subwoofer som står og slår luft. I sannhet imponerende – og heftig som bare det. Man skvetter ufrivillig i stolen og blir overrasket over trykket i effektene.
Men måten den flytter luft på er likevel kontrollert og i pakt med den øvrige gjengivelsen. Dette er rasende kompetent. Og likevel får du de der nærmest sjokkartede dynamiske transienter som filmprodusentene elsker å legge inn. Du trenger ingen rumperister, tro meg. Og til tross for det står kabinettet som en støpt stor kiosk på gulvet. Man har gjort mye for å støtte og stabilisere kassen, det merker man virkelig.
Det merkelige er at den faktisk også fungerer på musikk, vesentlig bedre enn jeg hadde ventet meg. Normalt pleier denne typen av filmsub ikke være spesielt glad i å spille musikk og blir lett rå og ufølsom, men jeg kan ikke klage på hva de 3×12” og totalt 1500 W presterer her. Det er litt som om Schwarzenegger forsøker å danse ballett – og faktisk lykkes med det. Høyst interessant…
Konklusjon
XTZ Cinema er et meget velkonstruert og fantastisk vellydende surroundhøyttalersystem som helt enkelt setter nye grenser for pris og prestasjonsforhold for denne typen systemer. Det er fantastisk bra gjort. Jeg har ikke mye å innvende, gå og lytte selv og bli overrasket over hvor bra det kan bli for et faktisk overkommelig beløp.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser