Razer er kjent for sine gaming-PC-er og mus, headsets og tastaturer. Men de er ikke redde for å tenke ut av boksen og presentere ville ideer. På CES-messen i Las Vegas har de alltid med et eller flere iøynefallende konsepter. Noen er rent hjernespinn, mens andre ender opp med å bli realisert.
På CES i januar 2024 presenterte Razer Project Esther; en stolpute med haptisk feedback som lar spilleren merke effektene i spillet på egen kropp. En vill idé – men her er den faktisk. Sett deg godt til rette på Razer Freyja!
Razer Freyja er det andre produktet til dags dato som rommer Razer Sensa HD Haptics-systemet. Det første var headsettet Razer Kraken V4 Pro, som vi testet nylig. Haptisk feedback vil si at følesansene tas med i spill. Når du blir truffet av et sverd eller et prosjektil i spillet, merkes det som et støt i kroppen. Og den haptiske feedbacken kan også formidle mer subtile effekter, for eksempel en rumlende følelse når det er magi med i spillet – eller en stridsvogn kjører rett forbi.
Å lage Freyja som en stolpute fremfor å bygge Sensa HD Haptics inn i en stol er ganske smart, da det er en betydelig billigere måte. Og så kan den også brukes av de som allerede har en god stol. Også konkurrentenes.
Stolputen dekker sete og rygg, og vil sannsynligvis kunne brukes på alle gamerstoler – og alle andre skrivebordstoler. Puten spennes fast med tre elastiske remmer.
Trådløs med kabel
Razer Freyja er trådløs i den forstand at effektene overføres uten kabel. Til PC brukes Razers egen 2,4 GHz-standard, men man kan også få massasje til bak- og ryggstykker til mobilspill på Android. Man slipper imidlertid ikke kabelforbindelse, da de seks aktuatorene (elmotorene) i puten krever så mye strøm for å fungere at batteridrift ikke er en mulighet.
På et lite kontrollpanel med tre knapper på selve puten kan man slå på og av, velge styrken av de haptiske effektene samt velge mellom 2,4 GHz-forbindelse og Bluetooth.
Merk imidlertid at programvaren til stolputen bare virker til PC og Android. Playstation-folket og Apple-tilhengerne er ute i kulden.
Et spark bak
Jeg har tidligere prøvd Sensa HD Haptics i et headset, hvor de motoriske effektene var innebygd i øreklokkene. Razer Freyja er langt mer overbevisende. For det første påvirker aktuatorene selve kroppen, noe som virker mer naturlig enn bare å ha den snurrende fornemmelsen i hodet. Og for det andre er det hele seks påvirkningspunkter: fire i ryggen og to under setedelen. Så kan det ikke bli veldig mer personlig!
Når det er sagt, er vi fortsatt i den haptiske feedbackens tidlige barndom. Teknologien er så smått på plass; nå handler det om å finne den riktige måten å bruke den på.
Haptisk feedback i spill kan sammenlignes med surroundlyd i film. De beste filmene i dag omslutter oss med en boble av lyd. Men det har vært en lang utvikling som begynte med noen få lasereffekter i Star Wars i 1977.
Razers programvare kan i dag trekke haptiske effekter ut fra lydsporet på spill og film. I de beste tilfellene gir det ekstra realisme, og de mindre heldige distraherer effekten fra handlingen.
Veien frem er at spillene skal inneholde et ‘effektspor’ som fortolkes av den haptiske maskinvaren spilleren måtte ha. Og presis mapping av hvor effekten rammer: Ble du truffet i venstre skulder eller høyre øvre del av ryggen?
I begynnelsen fristes man til å skru opp effektene for å få mest mulig valuta for pengene. Og derfra skrur man langsomt ned styrkekontrollen til man kommer til et nivå hvor man ikke merker effekten i bevisst grad, men hvor den fortsatt formidler en stemning.
Antall spill som er programmert spesielt til Razer Sensa HD Haptics, er fortsatt veldig begrenset (under 20 titler i skrivende stund), men nye kommer til hver uke.
Konklusjon
Razer Freyja er uten tvil den første stolputen i verden som lar deg føle spillets verden på kroppen. Dermed er den også ganske uten konkurranse. Og med seks individuelle aktuatorer er det mulighet for ganske avanserte fysiske effekter. Og i det lyset virker prisen spesielt rimelig.
Det springende punktet er imidlertid om Sensa HD Haptics i fremtiden vil bli en standard som spillutviklerne vil støtte. For mens Razer-softwaren godt kan trekke informasjon nok ut av lydsporet til å gi deg rumling i baken, blir det først virkelig overbevisende når spillet støtter individuelle retningsinformasjoner til hver aktuator.
Les videre med LB+
Nyttårstilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
Nyttårstilbud 30 % LB+ Total i 6 mnd
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser