Lydmessig er Onkyo en flott receiver. Stemmen til dragen Smaug er stor og pompøs, og når den spruter ild gjennom rommet, buldrer det deilig i kroppen. Den dype røsten er litt svulstig nederst i bassen, i likhet med Yamaha, men Onkyo er klarere i det øvre bassregisteret, som gjør at bassen oppleves mindre farget. Lydbildet blir dermed enda litt mer naturlig. I mer lavmælte scener med luftig musikk og rolige dialoger, er Onkyo et lite hakk mer åpen enn Yamaha, og når det klinger i sverd under kampscenene, skingrer det mer fra stålet.
Film er virkelig underholdende, da Onkyo låter både klart og oppløst, samtidig som den sparker bra fra seg. Lyden er noe varmere enn Pioneer sin, men litt lysere enn Yamaha.
Av den samme grunnen låter et klaver mer snertent og lekent enn med Yamaha. Onkyo minner mer om Sony og Pioneer i så måte. Litt rundere i mellomtoneregisteret enn Pioneer, og litt mer oppløst i overtonene enn Sony.
Utstyr
Onkyo er godt forberedt på fremtiden med TX-NR636. Hvis kommende Hollywood-filmer i 4K Ultra HD-oppløsning blir kopibeskyttet med den nye HDCP 2.2-standarden, er Onkyo den eneste produsenten hittil som støtter dette. Eneste ulempe er at chipen fra Silicon Optics ikke støtter full 12-bit fargedybde (4:4:4), men må nøye seg med vanlig 8-bit (4:2:0). Det samme som Blu-ray-formatet har i dag.
TX-NR636 er den eneste i sin prisklasse med lydformatet Dolby Atmos. Ved hjelp av et ekstra par høyttalere i taket gjenskapes ekte 3D-lyd. Forskjellen fra andre høydeformater som Audyssey DSX og Yamaha Presence er at Dolby Atmos skal foreligge på selve filmen, og dermed gjengis langt mer nøyaktig. Det blir som å sammenligne Dolby Pro Logic med Dolby Digital. I skrivende stund (august) har ikke Atmos-oppdateringen til Onkyo kommet, så vi har ikke fått testet det ut.
Brukervennlighet
Onkyo-receiveren er enkel og intuitiv i bruk. Jeg savner AirPlay, da alle konkurrentene nå har dette. Spotify Connect er derimot på plass, og DLNA eller Bluetooth kan brukes til alt annet.
Onkyo har erstattet Audyssey romkorreksjon med sin egen AccuEQ. Denne korrigerer ikke fronthøyttalerne, men forsøker i stedet å få de øvrige høyttalerne til å låte som disse. Sannsynligvis fordi Atmos-formatet sammen med Audyssey krever for mye prosessorkraft. AccuEQ fungerer bare sånn passe. Selv om systemet ikke gjør noe med fronthøyttalerne eller subwooferen, føler jeg at lydbildet mister en god del trøkk i rytmene når EQ er på. Når jeg skrur av EQ-innstillingene, strammer lydbildet seg opp og blir mer livlig. Mulig det er en faseproblematikk her. Jeg foretrekker derfor EQ av.
Konklusjon
Onkyo TX-NR636 er med HDCP 2.2 den mest fremtidsrettede receiveren i sin prisklasse. Ulempen er at den ikke støtter full 12-bit fargedybde, men er begrenset til 8-bit. Samme som dagens Blu-ray. Receiveren har dessuten Dolby Atmos, som gir superstor surroundlyd med kompatible filmer.
På film er Onkyo meget underholdende, med både kraft og klarhet. Musikk funker utmerket av samme grunn. Totalt sett er det denne receiveren vi ville hatt.
Også i denne testen:
Sony STR-DN1050
Brukervennlig og potent
Receiveren fra Sony er enkel i bruk, og skiller godt mellom elementene i lydbildet.
Pioneer VSX-924
Spekket med funksjoner
Denne vellydende receiveren har flere funksjoner enn du kommer til å bruke.
Oppsummering
Små forskjeller
Surroundreceiverne i denne prisklassen har blitt så finjustert at det er vanskelig å høre forskjell på dem. Utstyrslisten er også temmelig lik. Ingen er perfekt, men én skiller seg ut.
Yamaha RX-V677
Futt og fart
Yamaha har alltid skjønt at det er mer moro med muskler i hjemmekinoen. I dette tilfellet mangler bare en mer delikat hånd.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser