Hyundai har omsider avduket sin hittil største og mest påkostede elbil. Med IONIQ 9 går koreanerne rett i strupen på premiummerkene med en stor SUV som byr på både avansert teknologi og en god dose luksus.
Smarte løsninger
IONIQ 9 får et buet panoramadisplay som kombinerer et 12-tommers instrumentpanel med en like stor infotainmentskjerm. Bilen kan også utstyres med digitale sidespeil som viser bildet på hver sin 7-tommers OLED-skjerm inne i kupeen.
KI fra ChatGPT
IONIQ 9 får en avansert stemmeassistent drevet av generativ KI. Pressemeldingen forteller ikke hva slags, men på den engelske nettsiden står det at teknologien er fra ChatGPT. Hittil har undertegnede bare opplevd en uferdig versjon av teknologien, under lanseringen av Peugot E-3008. Men vi forventer at etter hvert som denne modnes, kan man gjøre store ting med den. Med mulighet for naturlige samtaler om alt fra reiseplanlegging til tekniske spørsmål. Tenk deg muligheten til å si: «Ta meg til Geilo, men jeg vil gjerne stoppe et sted med både god thaimat og lekeplass for barna» – og få intelligente anbefalinger basert på både tilgjengelighet, åpningstider og brukeranmeldelser.
Stemmeassistenten blir som en kunstig intelligent reiseguide, som kan hjelpe deg med alt fra å finne nærmeste parkeringsplass med lademulighet, til å foreslå spennende avstikkere langs ruten. Den kan også sjekke værforhold og foreslå hva du bør pakke med på turen, eller finne aktiviteter i nærheten av planlagte ladestopp.
Dette er første gang ChatGPT integreres i en bil fra Hyundai, og markerer et betydelig sprang fremover fra tradisjonelle talestyringssystemer. Her får du en intelligent samtalepartner som både kan forklare bilens funksjoner på en pedagogisk måte og hjelpe deg med praktiske oppgaver underveis. Hvis den da fungerer som vi håper.
Praktisk teknologi
USB-C-porter med 100W effekt på alle tre seterader gjør det enkelt å lade både laptoper og nettbrett. Vehicle-to-Load (V2L) funksjonen lar deg bruke bilbatteriet som strømkilde til elektrisk utstyr via et vanlig støpsel.
Sikkerhetspakken inkluderer det siste innen førerassistentsystemer, blant annet adaptiv cruisekontroll, autobrems med fotgjenger- og syklistgjenkjenning, samt filholderassistent. Et nytt terrengkontrollsystem bruker AI for å gjenkjenne veibanen og velge optimal kjøremodus.
Aktiv støykansellering i kupeen, sammen med fokus på aerodynamikk og en relativt lav luftmotstand på 0,269 Cd, skal gi et svært lavt støynivå.
Imponerende rekkevidde
Takket være en batteripakke på hele 110,3 kWt kan den bakhjulsdrevne utgaven med en enkel 160 kW motor kjøre inntil 620 kilometer på én lading (WLTP). Det er betydelig lenger enn slektningen Kia EV9 (563 km WLTP). Under ideelle forhold skal batteriet kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 24 minutter.
IONIQ 9 kommer i tre versjoner: En med bakhjulsdrift og to med firehjulsdrift. Toppmodellen får 160 kW motorkraft både foran og bak, mens Long Range-versjonen kombinerer en 160 kW motor bak med en mindre 70 kW motor foran. Akselavstanden på 3,13 meter er den lengste noensinne på en Hyundai-modell.
Luksuriøst interiør
Interiøret skal gi en luftig lounge-følelse med ellipseformede designelementer og duse farger. Et stort panoramatak slipper inn rikelig med naturlig lys. Kupeen kan bestilles med enten seks eller sju seter, der seksseteren får komfortable kapteinsstoler i andre rad.
Med tredje seterad nedfelt rommer bagasjerommet hele 1.323 liter. I tillegg har bilen en frunk på opptil 88 liter i bakhjulsdriftversjonen (52 liter med firehjulsdrift). Tilhengervekten er solide 2,5 tonn.
Kommer neste sommer
De første norske kundene forventer å få bilene sine sommeren 2025. Priser annonseres tidlig på nyåret, og det blir spennende å se hvor de legger seg i forhold til Kia EV9, som starter på 739.000 kroner.
Hyundai går også for en bærekraftig profil med utstrakt bruk av miljøvennlige materialer i interiøret, inkludert økologisk behandlet skinn, resirkulert PET-stoff og biobaserte materialer. Selv lakken inneholder elementer av resirkulert dekkavfall.
Med sin kombinasjon av lang rekkevidde, premium innredning og avansert teknologi, kan IONIQ 9 bli en sterk utfordrer i det voksende markedet for store elektriske familiebiler. Nå gjenstår det å se om den kan måle seg med etablerte premiummodeller som BMW iX og Tesla Model X. Og ikke minst hvordan den er i forhold til EV9 – som vi var svært begeistret for da vi testet den i våres.
Mer info: hyundai.com