Denne så vi ikke komme. Men det er slett ikke unormalt at selskapet blir kjøpt opp. Heller ikke i hi-fi bransjen. Det var likevel med en viss forbauselse vi mottok pressemeldingen fra McIntosh, om at Bose kjøper hele McIntosh Group, med McIntosh og Sonus faber.
De fleste som har hatt en finger på pulsen i hi-fi bransjen, vet at slike ting skjer. Det er for eksempel lenge siden John Bowers levde og eide Bowers & Wilkins, som nå eies av et equityselskap. McIntosh har ikke vært privateid siden Frank McIntosh døde. Og har hatt ulike eiere opp gjennom årene. Som japanske Clarion på åttitallet. Et selskap som på den tiden var mest kjent for sine bilradioer.
Philips oppkjøp av Marantz er et annet historisk eksempel. Etter noen retningsløse år under Philips-paraplyen, ser det ut til at Marantz har funnet sin posisjon i markedet. Det samme kan man selvsagt si om McIntosh og Sonus faber. Som begge har markert seg på hver sine felt.
McIntosh har eksistert siden 1949, og er dermed et av de aller eldste selskapene i hi-fi bransje, som har holdt på uavbrutt siden starten.
Sonus faber har utviklet seg fra et slags snekkerverksted i det østlige i Italia til et teknologisk kraftsenter for lyd. Med enestående produkter som ikke så lett lar seg kopiere. De handverksmessige kvalitetene ligger på et nivå man nesten bare finner i miljøer som det Sonus faber har rundt i Veneto i Italia.
Hvilke retning Bose ønsker å ta McIntosh, er ikke godt å si. I pressemeldingen står det at alle selskapene skal drive med sitt. Selv om Bose overtar McIntosh Group skal fortsatt Charlie Randall være sjef hos McIntosh Lab i Binghamton, og Livio Cucuzza skal fortsatt være Chief Design Officer ho Sonus faber i Italia. Det er heller ingen planer om å flytte lokasjoner, eller å slå sammen selskapenes ledelse eller produksjon.
Det interessante er at alle tre driver med bilstereo på høyt nivå. Det skal de fortsette med. Du vil fremdeles finne Sonus faber i Maserati, McIntosh i Jeep, og lyd fra Bose i en rekke bilmerkers kupeer.
Hva slags synergier som kommer ut av dette oppkjøpet, kan man bare spekulere i, og spekulasjonene går allerede varmt på nettet.
At vi vil få se McIntosh og Sonus faber logoen på hodetelefoner i fremtiden, tror jeg vi kan ta for gitt. Neppe i samme produktsegment eller prisklasse som Bose hodetelefoner, men trolig i noe som passer profilen til McIntosh og Sonus faber.
At Bose skal begynne med rørforsterkere er nok lite trolig, for hvis man skal tro det som står i pressemeldingen, er det business as usual for alle tre selskapene.
Hvertfall foreløpig.
–De siste seks tiårene har vi levert den beste premium lydopplevelsen mulig; nå, med McIntosh Group i vår portfolio, åpner det seg nye muligheter for å bringe musikk til live i flere hjem, på farten, og i bilen, sier Lila Snyder, CEO i Bose Corporation i en pressemeldingen.
-Vi ser fram til å ta vare på arven til disse produsentene, og investere i deres framtid og samtidig flytte grensene for innovasjon i lyd som gir kundene opplevelser de aldri har hørt før.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser