TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
PÅSKE TILBUD - 6 uker for kun 6 kr!

Nyhet

Nå kommer Hyundai Ioniq 9: De første bildene

Det som startet som konseptbilen Ioniq 7 har nå blitt til Ioniq 9. Hyundais største og mest ambisiøse elbil noensinne nærmer seg lansering.

Nå kommer Hyundai Ioniq 9: De første bildene

Det har tatt sin tid siden Hyundai i 2021 lovte at den store 7-seteren Ioniq 7 skulle lanseres i 2024. Og det kan se ut som de akkurat vil rekked det. Nå har den koreanske produsenten så vidt lettet på sløret for sin kommende familie-SUV, og overrasker samtidig med et navnebytte. Bilen heter slettes ikke Ioniq 7 lenger, men får i stedet navnet Ioniq 9, når den kommer i produksjonsversjon.

Navneendringen speiler søsterselskapet Kias EV9, som bilen deler både plattform og grunnleggende teknologi med. Akkurat som tilfellet er med Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6.

Hyundai IONIQ 9_ First Look_2
Ill: Hyundai

Det eneste de to nåværende Ioniq-modellene, nemlig 5 og 6, deler designmessig, er egentlig bare de parametriske LED-lysene og dessuten førermiljøet. Mens Ioniq 5 er kantet og retro-futuristisk, er Ioniq 6 organisk og strømlinjeformet. De første teaser-bildene antyder at Ioniq 9 kan ligne mer på sin slektning Kia EV9 enn sine egne søsken i Ioniq-familien.

Hyundai Ioniq 7 Ioniq 9
Den gang Ioniq 9 het Ioniq 7. Foto: Hyundai

Tre seterader

Erfaringsmessig vet vi at slektninger fra Hyundai og Kia kan være ganske forskjellige å kjøre. For eksempel er EV6 mer sportslig stemt enn Ioniq 5, og ligger bedre i svingene. Det blir spennende å se hvordan Hyundai har valgt å sette opp sin største elbil.

Ioniq 9 blir en fullvoksen SUV med tre seterader. Om den følger samme mønster som Kia EV9, kan vi forvente både 6- og 7-seters konfigurasjoner, der 6-seteren får separate kapteinstoler i midtre rad.

Annonse
Les også TEST: Kia EV9 Med sin største og mest ambisiøse elbil hittil, utfordrer Kia EV9 de etablerte premiummerkene i det elektriske SUV-segmentet.

Ioniq 9 er bygget på produsentens elbilplattform E-GMP, som gir mulighet for både lynrask 800-volts lading og lang rekkevidde. Om vi tar utgangspunkt i Kia EV9, kan vi forvente en batteripakke på rundt 100 kWt og WLTP-rekkevidde på godt over 500 kilometer.

Innvendig loves det god plass i alle tre seterader. Hyundai har dessuten alltid vært flinke med smarte løsninger for oppbevaring og fleksibel setekonfigurasjon, så her kan vi forvente noen overraskelser.

Nå kommer Hyundai Ioniq 9: De første bildene 1
Ill: Hyundai

Bose lydanlegg

På underholdningsfronten vil Ioniq 9 sannsynligvis få Bose-anlegg som premium lydoppgradering, i motsetning til Kias Meridian-system. Dette følger de to merkenes etablerte samarbeid med forskjellige lydspesialister.

Priser og detaljerte spesifikasjoner kommer først ved lanseringen i november, men vi kan forvente at Ioniq 9 vil posisjonere seg i samme segment som Kia EV9. Da snakker vi en påkostet bil, til rundt millionen.

Mer info: hyundai.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Sykkellys innhenter bevisene automatisk

Hyundais strømlinjeformede Ioniq 6 i ny drakt

"Uknuselig" cybertruck knust på parkeringsplass

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar over når GPS-signalet forsvinner

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Lyd & Bilde