TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste kameraer 2024-2025

Her finner du ditt neste kamera

Av / 04.11.24 - 07:45
Årets beste kameraer 2024-2025

Godt verktøy er halve jobben, sies det. Det gjelder også når man skal velge nytt kamera. For det finnes kameraer til ulike formål. Noen er beregnet for sport og action, andre er bedre egnet for portrett eller landskap.

Har man definert hva den primære oppgaven til kameraet skal være, er det enklere å velge.

Hvis man har lyst til å lære seg å fotografere, og ta bilde av det meste man finner på sin vei, vårt råd å velge enkelt og allroundvennlig kamera. Ikke kjøp det dyreste bare fordi det har fått en god test, sats heller på å lære hvordan kameraet fungerer og hva det kan gjøre for deg.

Finner man ut at landskapsfotografering for eksempel, er det morsomste å drive med, bør man rette fokuset mot et kamera som har god oppløsning og bildedynamikk.

Da er ikke skuddhastighet og følgefokus det viktigste.

Det er det heller ikke hvis man har lyst til å drive med portrettfotografering. Som nesten er en egen kunstform, og veldig tilfredsstillende å drive med, spesielt hvis man liker mennesker.

Synes man at sport action er mye kulere, skal man finne et kamera med avansert følg fokus og høy skuddtakt. Her er ikke oppløsning eller bildedynamikk det viktigste, men at man faktisk får skarpe bilder av motiver som beveger seg i høy fart. Det være seg snowboard, sykkel eller andre idretter, hvor presis følgefokus er alfa omega for at man skal få skarpe bilder.

Det er de færreste kameraene som kan alt dette like godt. Så bryllypsfotografer for eksempel, ser helt andre egenskaper enn sportsfotografer gjør.

Video har blitt stadig viktigere og mange av dagens kameraer har langt bedre videoegenskaper enn tidligere. Hvis video er veldig viktig for deg, skal du se etter et  kamera som har egenskaper som gir deg 10-bits råfiler i 4K-oppløsning, som kan redigeres i etterkant på en PC eller Mac.

De enkleste kameraene koster i overkant av 10.000 kr, litt mer dersom det følger med en liten zoom. I prisklassen opp til 20.000 kroner, får man knallgod bildekvalitet og glimrende videoegenskaper. I prisklassen mellom 20.000 og 40.000 kroner, øker bildekvaliteten litt, men ikke så mye som man kanskje tror.

De dyrere kameraene koster ofte mer fordi de har mer ekstreme egenskaper, som avansert følgefokus, og høyere skuddtakt. Det høres kanskje rart ut, men det er ikke så stor forskjell i bildekvalitet, mellom et kamera med 25, og et med 50 megapiksler.

Derfor skal du velge kamera ut fra behov, ikke spesifikasjoner. Det samme gjelder valg av objektiver til kameraet, som vi har laget en kort guide til her:

Portretter

Fine portretter handler like mye om valg av optikk, som valg av kamera. Siden skuddtakt og værtetting sjeldent er et krav hos portettfotografen, står man friere til å velge kameraer som fungere fint med f.eks lyssterk teleoptikk. Mange fotografer foretrekker en kort tele med god lysstyrke, som kan redusere skarphetsdybden tilstrekkelig til at bakgrunnen viskes ut og skaper den kje te bokeh-effekten. Man kan fint ta portrettbilder i helfigur med en 28, 35 eller 50mm, men en 85 eller 90mm med lysstyrke f2 eller bedre, er å foretrekke hvis man skal isolere motivet fra bakgrunnen.

Allround

Her er det et systemkamera med den medfølgende normalzoomen, som gjelder. Kanskje med en telezoom, eller en vidvinkelzoom i tillegg. Normalzoomen vil likevel rekke langt for de fleste. Den dekker området fra 24-28mm i den ene enden, og 80-120mm i den andre enden. Siden sånne objektiver gjerne har moderat lysstyrke på typisk blender 4 til 5,6, kan en lyssterk vidvinkel rundt 28-35mm f2.8 til f4, være et hendig tillegg.

Landskap og natur

Landskap er gjerne veldig takknemlige motiver å fotografere. De flytter seg ikke, og har man tid til å vente på det rette lyset, kan man få et bilde som er vel verdt å henge på veggen. Kameraer med værtetting er en fordel, mens høy oppløsning gir bedre detaljskarphet og tilfører bildene mer dybde. Med det rette objektivet, som en vidvinkel eller vidvinkelzoom – 16-35mm – kan man få et bredere perspektiv. Vidvinkel med god lysstyrke, typisk bedre enn f2.8, er også egnet til astrofotografering. Med en tele rundt 200/300mm eller telezoom – 70-200mm/100-300mm – kan man få et smalere perspektiv som kan være veldig effektfullt. Blant nyttig tilbehør til landskapsfoto, hører selvsagt et stødig stativ, ND-filtre, graderte filtre og polarisasjonsfiltre.

Reisekamera

Man trenger ikke det største og dyreste kameraet på reiser. Et hendig og brukervennlig systemkamera med lav vekt er å foretrekke. Ta med et ekstra batterier og gjerne et nøytralt filter foran objektivet, så er man klar når motivet dukker opp, og objektivet er beskyttet mot støv. Her er normalzoomen på 28-70mm eller 24-105mm et godt valg, men en lyssterk vidvinkel med blender 1.4 eller 2.0 og mellom 24 og 35mm, er som alltid kjekt å ha, blant annet når mørket faller på.

Sport, action og dyreliv

Her betyr fokushastighet og høy skuddtakt mer enn oppløsning og lav vekt. De beste sportskameraene, er også godt egnet til å fotografere dyreliv. Valg av objektiv, er like viktig som valg av kamera. Et lyssterkt objektiv med raske fokusmotorer og korte brennvidder, er ofte sport- og dyrefotografens foretrukne verktøy. Med en lyssterk zoom med 70-200mm f2.8, 100-400mm f4-5-6, eller en lyssterk 300mm eller mer – les f2.8 , kommer man nærmere skarpe bilder av motiver som beveger seg fort.

Video

Video er en vitenskap i seg selv. De mest avanserte kameraene har bratt læringskurve. Etterbehandling i programvare er like viktig, men siden det ikke er alle som er videofotografer på profesjonelt nivå, kommer man lang med et kamera som gir fin videokvalitet med 4K-opptak. Har man høyere krav til kvaliteten, bør man se etter et kamera med 10-bits 422 Apple ProRes, Log-innstillinger og tilkoblinger til mikrofoner og hodetelefoner.

Droner er også gode videokameraer. Velg en som tar opp i 4K. Da kan man lage spektakulære videoer som det ikke er så lett å få til med et systemkamera.

Nominerte til Årets beste kameraer

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Vinnere av Årets beste kameraer 2024-2025

Årets beste kompaktkamera, premium

Fujifilm X100VI

Kompakt og kompetent

Glem hypen. Fujifilm X100VI er det beste kompaktkameraet hittil.

  • Hendig, raskt, kompetent. Bildekvalitet i proffklassen. Svært gode videoegenskaper. Merkbart bedre autofokus. Attraktiv formfaktor.
  • Værtetting krever ekstrautstyr. Den elektroniske søkeren trenger en oppgradering.

Hypen som er blitt forgjengeren X100V til, har ført til lange ventelister på kameraet. Som har vært mer utsolgt enn det har vært tilgjengelig. Det har ført til inflaterte bruktpriser på kameraet, som ble et etterspurt fashion accessoire, etter en Tik Tok-video som ga Fuji-kameraet mer eksponering en all verdens firefargers annonser kunne gjort.

Det ser ut til at det samme skjer med den nye modellen også, X100VI. Forhåndsbestillingene har slått alle rekorder, i følge Fujifilm. Som har flyttet produksjonen til deres fabrikk i Kina, hvor de har doblet produksjonen for å forsøke å dekke etterspørselen.

Smart tenkt, for det nye X100VI er et enda bedre kamera enn X100V.

Konklusjon

Videoegenskapene er én av grunnene til at X100VI er bedre enn X100V. Med bildestabilisering og 10-bits 422-video, kan det lille kameraet levere opptak av oppsiktsvekkende god kvalitet. Den forbedrede autofokusen med motivgjenkjenning, kan være en annen grunn til å oppgradere. Hvert fall fra eldre X100-modeller. Fujifilm X100VI er ikke forbedret på alle områder. Hybrid-søkeren er den samme. Det støtter bare ett SD minnekort, med UHS-I, og fullstendig værtetting krever ekstrautstyr. Men med den nye 40 Mp bildebrikken, får man bedre bildekvalitet enn fra noe kompaktkamera, med et mulig unntak for Leica Q3. For de aller fleste som er mer opptatt av å fotografere, enn å henge kameraet rundt halsen som et accessoire, er Fujifilm X100V et av de beste kameraene uansett klasse.

Årets beste systemkamera, premium

Nikon Z6 III

Proffkamera light

Nikon har lyttet til kritikken og laget klassens kanskje beste kamera.

  • 
Bildekvaliteten er fremdeles høy. Gnistrende autofokus og følgefokus. Fantastisk fin søker. Meget høy videokvalitet.
  • Ingen merkbare forbedringer i bildekvalitet sammenlignet med forgjengeren. Vesentlig dyrere enn Z6 II.

Hvis man bare ser på spesifikasjoner, er kanskje ikke den tredje utgaven av Nikon Z6 så spennende som de vil ha det til. Men når man får prøvd kameraet, merker man fort hvorfor Nikon er så begeistret over Z6 III.

Det er i bunn og grunn en evolusjon over Z6 II, men to vesentlige ting i et kamera, er helt nytt i Z6 III. Nemlig bildebrikken, og bildeprosessoren.

For å ta det siste først, prosessoren er en Expeed 7, altså den samme som sitter i Z8 og flaggskipet Z9. Bildebrikken er fremdeles 24 megapiksler, men også den er ny, og her snakker vi om en delvis stablet sensor.

Konklusjon

Skyter man mest RAW, spiller det ikke så stor rolle om man bruker Nikon Z6 III eller Z6 II, for det er forsvinnende lite forskjell i bildekvalitet. Men skal man fange bevegelige motiver og lage innhold med video i høy kvalitet, er Z6 III et mye bedre kamera. Autofokusen er merkbart bedre, og man får langt flere skarpe bilder av sport og dyreliv med Z6 III. Videokvaliteten er best i klassen, og muligheten for å lagre 6K i N-Raw internt er en kjempebonus. Ergonomien har aldri vært et problem på Z6 II, men den mye større og skarpere søkeren, er et stort pluss, for et kamera som klarer å flytte grensene, og rett og slett er det beste valget i sin klasse.

Årets beste systemkamera, high-end

Canon EOS R5 Mark II

Det perfekte allroundkameraet

Når du trenger den høyeste bildekvaliteten og må ha 8K-video, har Canon kameraet du trenger.

  • Fullpakket med avanserte funksjoner for stillbilder og video. Lynrask autofokus med sømløs fokussporing. Upåklagelig bildekvalitet på stillbilder. Nær perfekt ergonomi.
  • Hard core-videofotografer trenger ekstrautstyr. Øyestyrt autofokus passer ikke alle. Høy pris.

For nye EOS R5 Mark II, kombinerer en 45 megapiksler stablet CMOS bildebrikke i fullformat, med muligheten for 8K RAW-video. Alt dette er pakket inn i et relativt kompakt kamerahus, med skuddhastighet på opptil 30 bilder i sekundet, lynrask følgefokus, og øyestyrt valg av fokuspunkt.

Det siste er verdt et lite avsnitt i seg selv, fordi Canon har hatt øyestyrt autofokus før, og ikke fått det til å fungere. Hvertfall ikke godt nok til at de fleste synes at det er verdt å ha. Men her, har de endelig klart å lage en algoritme som gjør det mulig å faktisk bruke øyet til å velge hvor fokus skal ligge i motivet.

Konklusjon

Canon EOS R5 Mark II så perfekt kamera man kan komme. Det kombinerer høyoppløste stillbilder med glimrende dynamikk, med 8K video i et kontakt kamera, som har egenskaper i proffklassen. Det finnes nesten ingenting dette kameraet ikke kan. Det er også en glede å bruke. Den smarte autofokusen er rask nok til å gi deg skarpere bilder enn du antagelig fikk før, og muligheten for å beskjære og oppskalere bildene, gir fotografen muligheter som forgjengeren ikke hadde. Det er vanskelig å se hvordan et kamera kan være mer komplett enn dette, så hvis prisen ikke er avskrekkende, er det ikke noe å tenke på. Skal man ha beste bør Canon-kameraet stå på ønskelisten.

Årets beste systemkamera for video

Panasonic Lumix DC-GH7

Proffvideo til budsjettpris

Panasonics prisgunstige hybridkamera stiller med video i high-end-klassen.

  • 
Omfattende videoinnstillinger. Ubegrenset opptakstid på minnekort. Klumpete design, men gjennomført ergonomi. Lynrask autofokus, respons og skuddtakt.
  • Bildestøy kryper inn på høy ISO. Batteritiden. Mangler norsk tekst i menyene.

10 år etter at Panasonic snudde opp ned på kameramarkedet med den første Lumix GH4, som hadde 4K-video, er turen kommet til den soleklart mest avanserte og kapable utgaven av dem alle.

Lumix GH7 er et kompakt systemkamera med egenskaper du knapt finner andre steder. Hva sies om ProRes RAW opptak i 5,8K eller 4K videoopptak i 10-bits 422, Arri LogC3 gammaprofiler, eller opptak rett på en tilkoblet SSD?

Det har også 24-bits PCM-lyd under opptak, men det kan også kjøre 32-bits flytende PCM-lyd via mikrofonadapteren, DMW-XLR2, som riktignok er ekstrautstyr, men for de som er opptatt av den høyeste lydkvaliteten på opptak, er det en liten pris å betale for 32-bits lyd. Alt dette har man ha kontroll på, på pekeskjermen på baksiden, som viser opptil fire kanaler med lyd, hvilken kvalitet som er valgt, og hvor mange mikrofoner som er tilkoblet XLR-adaptereren.

Konklusjon

Hvis man ikke bruker kameraet ofte til video, er Lumix G9 II et bedre valg i MFT-klassen. Men for de som trenger de råeste videoegenskapene, er det ingen tvil om at et GH7 er kameraet man skal ha. Det er lettere og smidigere å bruke enn fullformatkameraet Lumix S5IIx, men har likevel videoegenskaper i proffklassen. Lagring av ProRes RAW på minnekort, eller SSD, og muligheten for Arri LogC3-profil, er slikt proffene liker å høre. Muligheten for å ta opp video så lenge det er strøm på batteriet, en kjempe bonus for noen, men til syvende og sist er det videokvaliteten – og selvsagt stillbildekvaliteten som betyr mest. Det er lite å utsette på videokvaliteten i særdeleshet, som er fullt på høyde med de beste fullformatkameraene, med unntak for opptak på de høyeste ISO-verdiene. Da kryper det litt bildestøy inn i filene, som man må fjerne i postprosessering, men bortsett fra det er det lite å utsette på Lumix GH7. Som er et fenomenalt kamera.

Årets beste kamera

Sony a9 III

Lynrask perfeksjon

Sony a9 III er et unikt kamera rendyrket for fart og først i klassen med global lukker.

  • Klassens raskeste skuddtakt og mest presise autofokus. Veldig fleksible innstillingsmuligheter. Global lukker eliminerer rolling shutter på video.
  • Bildestøy på høy ISO ligger et trinn bak de beste. Ikke veldig avanserte videofunksjoner. Høyt priset.

Da Sony lanserte a9 III vakte det en viss oppsikt. Ikke fordi det var verdens beste kamera, heller ikke for at det var verdens dyreste – selv om det er kostbart nok. Grunnen til all viraken var at det var det første serieproduserte kameraet med en fullformat global lukker. I seg selv oppsiktsvekkende nok, men det er alt man kan gjøre med en global lukker, som gjør Sony-kameraet så spesielt.

A9 III bygger videre på A9 serien, som har vært Sonys fullformatkameraer for profesjonelle, som trenger et raskest mulig kamera. Det siste er i hvert fall ikke noe problem med Sony-kameraet, som kan skyte serier opptil 120 bilder i sekundet. Med fokus og lysmåling. Ikke imponert? OK, hva med lukkerhastigheter opp til et 1/80.000 del sekund, med blitssynk hele veien?

Som man skjønner, er Sony-kameraet et ekstremt kamera, bygget og blodtrimmet for de som vil ha det raskeste kameraet der ute.

Konklusjon

Hvis man trenger skuddhastigheten og fokusytelsen til et Sony a9 III, er det liten tvil om at kamera er verdt pengene. Man sitter igjen med flere skarpe bilder enn man vil gjøre for eksempel forgjengeren Sony a9 II. Den ekstreme skuddtakten og den magnetiske autofokusen passer midt i blinken for sportsfotografer, men for såvidt også for fotografer som ofte fotograferer ville dyr i bevegelse. Til landskap og portretter ville jeg nok valgt et annet kamera, men for det formålet a9 III er bygget for, er det vanskelig å se hvordan man kan finne et bedre kamera. Det finnes andre kameraer i markedet som gir tilnærmet lik ytelse minus skuddtakten, til en lavere pris, men det finnes ingen som har en global lukker, med de fordelene det gir – spesielt på video. Her er Sony-kameraet helt unikt, og for proffene som ser nytten i en global lukker, spiller det liten rolle hva prisen er.