Egentlig er det EOS R1 som er Canons flaggskip, det råeste Canon klarer å lage, og et av de raskeste kameraene noensinne. Men det er et rendyrket actionkamera, og egner seg utmerket til sport og dyreliv, Hvis man har andre ambisjoner, trenger man et kamera som EOS R5 Mark II. Det er uten tvil Canons beste allround kamera hittil, og det definitivt mest anvendelig av dem. Spesielt hvis man fotograferer et bredt utvalg motiver, fra portretter, landskap, til makro – og ikke minst – hvis man trenger et videokamera med egenskaper man ikke finner andre steder.
For nye EOS R5 Mark II, kombinerer en 45 megapiksler stablet CMOS bildebrikke i fullformat, med muligheten for 8K RAW-video. Alt dette er pakket inn i et relativt kompakt kamerahus, med skuddhastighet på opptil 30 bilder i sekundet, lynrask følgefokus, og øyestyrt valg av fokuspunkt.
Det siste er verdt et lite avsnitt i seg selv, fordi Canon har hatt øyestyrt autofokus før, og ikke fått det til å fungere. Hvertfall ikke godt nok til at de fleste synes at det er verdt å ha. Men her, har de endelig klart å lage en algoritme som gjør det mulig å faktisk bruke øyet til å velge hvor fokus skal ligge i motivet.
Etter litt kalibrering, prøving og feiling, så viser det seg at det stort sett fungerer veldig bra. Noen ganger fungerer det ikke helt som ønsket, men da er det bare å trykke på en knapp og slå av øyestyrt fokus, og la kameraet styre fokus slik fotografen har bestemt på forhånd.
Men til det som er enda viktigere med kameraet. Hva kan det gjøre for deg?
Som alltid når man skal velge kamera kommer det helt an på hva det skal brukes til. For en fotograf som står ringside på boksekamper, hockeykamper, fotballkamper, eller i en håndballhall, er fokuspresisjon og skuddhastighet viktigere enn oppløsning både på stillbilder og video. Det er klart, bildekvaliteten må selvsagt være høy nok til at bildene kan brukes, men sant å si er de fleste kameraer man kan kjøpe i dag fullt ut i stand til å levere den høyeste billedkvaliteten noensinne, og forskjellene er ikke så store som man skulle tro. Så det koker egentlig ned til hva kameraet kan gjøre, som det forrige kameraet, eller andre kameraer ikke kan gjøre.
For mange fotografer er det første og fremst bildekvaliteten, og hvordan den i praksis er – som betyr mest hvis man tar mye portrettbilder eller landskapsbilder. Som EOS R5 Mark II er fantastisk til, bare så det er sagt
AI-autofokus
Kameraet er bygget rundt Canons fullformat stablede bildebrikke, med Dual Pixel autofokus, med en ny algoritme som har lært å oppføre seg under ulike situasjoner, ved hjelp av kunstig intelligens – AI.
Hva det betyr for bildene er det litt vanskelig å sette fingeren på, men i praksis viser det seg at kameraets autofokus limer seg fast til motivet og nekter å slippe. Det kan gi deg flere skarpe bilder under vanskelige forhold. For eksempel har kameraet en fokus funksjon for fotball, basket, og volleyball.
Det betyr at kameraet forstår hva fotografen er ute etter å fotografere, og prioritere ulike situasjoner i spillet, som hvor ballen befinner seg til enhver tid, og akkurat der limer fokuset seg fast. I en baskethall i München, fikk jeg muligheten til å prøve den nye autofokusalgoritmen både på EOS R5 Mark II og den nye EOS R1 (test kommer), og jeg kan ikke huske sist jeg fikk like mange skarpe bilder ut av de utallige bildeseriene jeg tok i basketballhallen.
Man må velge elektronisk lukker i kameraet oversiktlige skjermmenyer. Da får man tilgang til innstillinger for ulike typer sport, som basket, og det viste seg at autofokusene evne for å forutse bevegelser og hvor ballen beveger seg, var forbløffende presis.
Men som jeg innledningsvis nevnte er ikke Canon EOS R5 Mark II først og fremst et kamera for sport, det er et kamera som kombinerer høy oppløsning på stillbilder med muligheten for å ta opp 12-bits 8K video. Eller 4K video. Begge deler er mulig og man kan skyte 8K eller 4K i RAW-format uten beskjæring opptil 50/60 fps i DCI eller UHD format.
Kort overblikk over EOS R5 Mark II:
- 45 Mp stablet fullformat CMOS bildebrikke
- Opptil 30 bps elektronisk
- AI-trent og øyestyrt autofokus
- AF med forbedret motivgjenkjenning
- 8,5-trinns bildestabilisator
- 8K RAW video
- Canon C-Log2 profile
- Værtettet kamerahus
- BG-R20 batterigrep ekstrautstyr
- BG-R20EP batterigrep med Ethernet ekstrautstyr
- CF-R20EP grep med Ethernet og vifte ekstrautstyr
Tar bilder før du gjør det
Prediktiv fotografering, eller forhåndsfotografering, er ikke noe nytt. Vi har sett det før på andre kameraer, men EOS R5 Mark II har også muligheten for forhåndsfotografering.
Trykker man utløserknappen halvveis ned, kjøres 15 bilder kontinuerlig til bufferen, og trykker du utløseren helt ned, lagres bildene på minnekortet, og så har man faktisk fanget motivet før man ellers hadde rukket det. Veldig fint å ha når man fotograferer ville dyr, særlig fugler.
Oppskalering
Med 45 Mp til rådighet er det ikke noen sak å beskjære bildene, siden man har ganske mye å gå på. I de fleste tilfellene, med mindre man åpner filene i Photoshop for redigering og oppskalering, får man ikke mulighetene til å forbedre og beskjære bilder i kameraet. Men det kan man her.
Hvis man henter opp bilde på kameraskjermen, kan man velge utsnitt for beskjæring av motivet. Hvis bildet er laget i jpeg eller HEIF, kan man velge utsnittet og oppskalere oppløsningen i bildet, for å bevare detaljskarphet. En annen fiffig ting er muligheten for å finne de skarpeste bildene fra for eksempel en serie portrettbilde. Som gjør det lettere å finne de bildene som er i fokus.
10-bits C-Log2
Videofotografer vil finne en rekke avanserte funksjoner her. Som muligheten for å vise zebramønster og falske farger, og kameraet har fått en såkalt tally-lampe på toppen som lyser rødt, slik at alle foran kamera også kan se når opptaket går.
Video kan lagres på CFexpress minnekort (også SD-kort), eller på en separat opptaker koblet til kameraet, hvor man kan lagre video som 10-bits 422-filer, men kameraet har ikke støtte for Apple ProRes RAW video.
Man kan ta opp i C-Log2 og C-Log3, og kameraet har fått støtte for videoformatene i XF-AVC S og XF-HEVC S formater, som vi kjenner fra videokameraene i Cinema EOS-serien til Canon.
Opptakstiden kan forlenges med håndgrepet CF-R20EP, som har innebygget kjølevifte.
Ergonomi
Det man kan si, men det som er viktig for de fleste er at kameraets avanserte funksjoner er enkle å bruke. Canon har ryddet godt i menyene, og det er egentlig forbausende hvor lett det er å finne fram, selv om kameraet er avansert. Den store søkeren med 5,76 Mp oppløsning er noe av det beste vi har sett, og det er som å kikke gjennom et nypusset panoramavindu.
Håndgrepet er ikke det største jeg har vært borti. Kameraet ligger likevel godt i hånden og man venner seg etter hvert til hvor alle knappene er. De fleste av dem er programmerbare. Men noen av dem er litt for små til at de er enkle å betjene med hansker på.
Bryteren for å bytte mellom stillbilder og video sitter litt utsatt til venstre for søkeren, men jeg liker muligheten for å låse knappene med av/på-bryteren på høyre side av søkeren.
Det er ikke veldig mange hemmeligheter å avsløre her. Kameraet har tilkoblinger for mikrofon, hodetelefoner, HDMI, fjernkontroll, og blitsaggregat. Og på toppen har det fått den samme multifunksjonsskoen som vi kjenner fra EOS R3.
Batteritiden er bedre enn på forgjengeren EOS R5, og med et separat batterigrep kan batteritiden enkelt dobles. Hvis man for eksempel bruker kamera i studio, eller har det stående på et stativ under opptak, kan man koble det til en strøm adapter via USB.
Bildekvalitet
La oss ta video først. EOS R5 Mark II har tatt store steg ikke bare i mulighetene, men også i kvaliteten man får på videoopptak. Rolling shutter er nesten eliminert sammenlignet med EOS R5, og videofilene viser at Canon jobber mye med å øke dynamikkomfanget, og det er lite mosaikk støy i opptakene. Velger man 4K i 50 fps, får man upåklagelig videokvalitet, men det er klart at 8K video gir høyere detaljoppløsning. Noe som ikke er så merkbart før man ser forskjellen, som på vår referanse-TV fra Sony med 8K panel.
Stillbildekvaliteten er som forventet med en stablet CMOS bildebrikke med så høy oppløsning. Glimrende detaljskarphet, svært lite støy og gjennomført god fargegjengivelse på jpeg, kjennetegner et kamera i high-end-klassen.
Konkurrerende kameraer fra rivaler som Sony og Nikon, leverer ikke noe dårligere bildekvalitet enn Canon får til med EOS R5 Mark II. Sony a7R V har litt bedre oppløsning og dynamikk, som gjør det bedre egnet til for eksempel landskapsbilder, og Nikon Z8 både matcher og overgår EOS R5 Mark II på videoegenskaper. Med 8K/60 og 50p, med ProRes RAW og ProRes 422.
Konklusjon
Canon EOS R5 Mark II er så nær et perfekt kamera man kan komme. Det kombinerer høyoppløste stillbilder med glimrende dynamikk, med 8K video i et kompakt kamera, som har egenskaper i proffklassen. Det finnes nesten ingenting dette kameraet ikke kan. Det er også en glede å bruke. Den smarte autofokusen er rask nok til å gi deg skarpere bilder enn du antagelig fikk før, og muligheten for å beskjære og oppskalere bildene, gir fotografen muligheter som forgjengeren ikke hadde. Det er vanskelig å se hvordan et kamera kan være mer komplett enn dette, så hvis prisen ikke er avskrekkende, er det ikke noe å tenke på. Skal man ha det beste bør Canon-kameraet stå på ønskelisten.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser