TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Radiant Acoustics Clarity 6.2

Rene som kildevann

FØRSTE TEST: Nordic Hi-Fi, som også står bak Argon Audio, har lansert et helt nytt høyttalermerke – med teknologi fra Lyngdorf, men en mindre skremmende pris.

Skrevet av / 19.09.24 - 00:01
Radiant Acoustics Clarity 6.2
John Hvidlykke

Danmark er et høyttalerland. Der finnes neppe et sted på kloden med flere høyttalerfabrikker per innbygger enn her. Og det er flere enn vi trodde.

Det fant vi ut da Peter Lyngdorf inviterte seg selv på kaffe i lytterommet mitt for å fortelle om sitt nyeste prosjekt: Radiant Acoustics.

Radiant Acoustics er et nytt merke under Nordic Hi-Fi, som også huser Argon Audio og Vestlyd. Og selskapets første produkt er høyttaleren Clarity 6.2. Men hvorfor nok et høyttalermerke når det er så mange fra før (og Peter Lyngdorf selv eier en håndfull)?

Annonse
Peter Lyngdorf vil gjerne ha teknologiene fra selskapene sine ut til flere. Radiant Acoustics skal gjøre dem prismessig tilgjengelige. (Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Bilde)

For Peter Lyngdorf handler det om synergieffekter. Ved siden av HiFi Klubben eier den århusianske hi-fi-gründeren en rekke selskaper (DALI, Lyngdorf Audio og Purifi for å nevne noen av dem), og han vil gjerne ha teknologiene i dem ut til flere. Det førte til et samarbeid mellom flere av virksomhetene med det formål å gjøre god lyd tilgjengelig for flere.

RACLARITY62WH_O_01 RACLARITY62WA_O_01 RACLARITY62BK_O_01
<
>
Høyttalerne fås i matt sort eller matt hvitt samt i valnøttfinér. Unyttig pynt som frontstoff eksisterer ikke. (Foto: Radiant Acoustics)

Grunnpilaren i høyttaleren er bassenheten, som er en 6,5” utgave av Purifis Ushindi-enhet. Enheten er spesielt gjenkjennelig på sitt kantoppheng, som i stedet for en halvsirkelformet bue ligner en fjellkjede. Det karakteristiske opphenget reduserer forvrengning og gjør det samtidig mulig å ha en lang membranvandring. Ushindi-bassenheten er fylt med patenterte teknologier og løsninger som alle har til formål å redusere forvrengningen, både i det mekaniske systemet og i magnetsystemet. Og det har de gjort. Ifølge Peter Lyngdorf har Purifi-enhetene den laveste forvrengningen i en bassenhet i verden.

Purifi har utviklet noen helt fantastiske høyttalerenheter, men det er ikke så mange som har gjort noe med dem ennå”, sier Peter Lyngdorf. Og tilføyer:

Det henger nok sammen med at de er ganske kostbare. Men vi ville gjerne lage noe som flere kan få glede av. Og det endte med Radiant Acoustics.

Diskantenheten er en AMT-enhet. Enheten er spesialfremstilt hos DALI (når man eier en høyttalerfabrikk er det jo ingen grunn til å gå til fremmede). For å kontrollere spenningen presist er enheten plassert i en waveguide, og dessuten forsynt med en spredelinse. Resultatet er en spredningskarakteristikk som er jevn i hele diskantens arbeidsområde. Selv ved 20 kHz har nivået bare falt 6 dB 40 grader vekk fra aksen. Det er ganske flott for en så stor membran.

En hver høyttaler er fylt med kompromisser. Men våre høyttalere har noen av de beste kompromissene!

Kabinettene til Radiant Acoustics Clarity 6.2 er solid bygget. Selv om kabinettene er små, er de avstivet internt, og avstivningen stabiliserer samtidig bassenheten. Frontplaten er en sandwich-konstruksjon bestående av 21 mm MDF og 15 mm aluminium med en gummipakning mellom.

Høyttalerne fås i matt sort eller matt hvitt samt i valnøttfinér. Unyttig pynt som frontstoff eksisterer ikke.

”Purifi har utviklet noen helt fantastiske høyttalerenheter, men det er ikke så mange enda som har gjort noe med dem.” (Foto: John Alex Hvidlykke, Lyd & Bilde)

På sidene av kabinettet finner man enda to Purifi Ushindi-enheter. Det er slavebasser uten magnetsystem og svingspole. Enhetene utfyller den samme rollen som en bassrefleksport. Det er en dyr løsning. Men en korrekt dimensjonert bassrefleksport til å avstemme det lille kabinettet ville bli umulig stor og lang.

Det er mange som sier at deres høyttalere er kompromissløse. Men det er noe sludder. Enhver høyttaler er fylt med kompromisser. Men våre høyttalere har noen av de beste kompromissene!

Radiant Acoustics Clarity 6.2 er en kompakthøyttaler eller stativhøyttaler. Men la være å kalle den en reolhøyttaler. Den krever et stativ med de helt rette målene. Før jeg overhodet kunne få lov å teste dem, måtte jeg via telefon forklare den presise høyden på ørene mine i lytteposisjonen. Samt avstanden mellom høyttalere og lytteposisjon. Årsaken er at det er spesielt viktig at diskanten er i akkurat samme høyde som lytterens ører – eller i hvert fall vinklet akkurat mot dem. Høyttalerne har en stor vandret spredning, men er veldig kritiske i det loddrette planet.

Woofer_2 Passiveradiators_2 Waveguide_1
<
>
To slaveutgaver av Ushindi-bassen gjør det mulig å strekke frekvensområdet til 35 Hz nedover. (Foto: Radiant Acoustics)

Høyttalerne er beregnet til å spille rett fremover, men min personlige opplevelse var at de i mitt konkrete rom fungerte best med en vinkling inn mot lytteposisjonen (”toe-in”).

Tilkoblingen er til gjengjeld enkel: De to forgylte kontaktene aksepterer bare banankontakter. Peter Lyngdorf hater nemlig skruekontakter til avisolerte ledninger – som etter hans mening med tiden alltid fører til dårlig forbindelse. Jeg kan bare være enig, og alle kablene mine har fastmonterte banankontakter.

De to forgylte kontaktene aksepterer bare banankontakter. (Foto: Radiant Acoustics)

Krever en kraftig forsterker

Radiant Acoustics Clarity 6.2 er ingen effektiv høyttaler. Ved 1 W avgir den et lydtrykk på 82 dB. Det er ikke fullt så dårlig som det låter. Ettersom høyttaleren har en impedans på 4 Ohm, og de fleste andre høyttalerprodusenter oppgir følsomheten ikke ved 1 watt, men ved 2,83 volt – tilsvarende 1 watt i 8 Ohm. Målt på den måten har Clarity 6.2 en følsomhet på 85 dB. Noe som fortsatt er ganske ineffektivt. Produsenten anbefaler en forsterkereffekt på minst 100 watt per kanal.

Jeg benyttet en NAD C 298 effektforsterker, som yter 2 x 340 watt i 4 Ohm. Det var fullt ut tilstrekkelig, men det måtte skrus ganske høyt opp på volumkontrollen før det ble liv i høyttalerne. Utgangstrinnet i forsterkeren er for øvrig bygget over Purifis Eigentakt-forsterkermoduler. Så det var altså Purifi gjennom hele kjeden.

Lyden av Radiant Acoustics Clarity 6.2

Med sin nøkterne enkelhet ligner Radiant Acoustics Clarity 6.2 et Lyngdorf-produkt. Låter de også som det?

Les også Lyngdorf river ned stueveggene dine Plassering av høyttalere og stueinnredning er en vanskelig kombinasjon. Lyngdorf Audio vil redusere lytterommets negative innvirkning på lyden.

Ja, det gjør de. Høyttalerne følger Peter Lyngdorfs lydfilosofi ved ikke å ha noen egenlyd. Eller i hvert fall så lite av den som mulig.

Mange av de høyttalerne som gjennom årene har vært på besøk i lytterommet, låter virkelig bra og sjarmerende. Spilleglede, engasjement og storhet er tilleggsord som kommer i spill. Men det er sjelden jeg møter på høyttalere som låter så lite.

Hvordan kan det være en god ting? Handler det ikke om å nyte musikken?

Jo, men hvis alle opptak låter like sjarmerende er det ikke musikken du lytter til, men anlegget.

Jeg har sjelden hørt akustikken i jazzklubben Stampen så tydelig på I’m Confessin’ fra Jazz at the Pawnshop. Eller med samme letthet kunne skille stemmerne i koret på Koyaanisqatsi.

Clarity 6.2 i tverrsnitt. Merk avstivningene som samtidig stabiliserer bassenheten. (Foto: Radiant Acoustics)

Jeg har hørt begge deler gjengitt med større følsomhet, men ikke så nakent.

Disturbeds coverutgave av Sound of Silence kan bringe mange høyttalere ut på glattisen når de på samme tid skal håndtere orkestercrescendo og akustisk gitar. Men ikke Radiant Acoustics Clarity 6.2. Til gjengjeld ville jeg ønsket at jeg hadde hatt mulighet til å gjennomføre testen med en virkelig kraftig forsterker som Musical Fidelity M8xi. Jeg vil ikke gå så langt som å si at NAD-en måtte ned på kne, men det kunne ha vært interessant å prøve med en forsterker med enda høyere dynamisk reserve.

Bassen er dyp. Dataarket sier 35 Hz nedre grensefrekvens, noe som er en sjelden bedrift for en så liten høyttaler. Vel å merke når vi snakker om passive høyttalere uten mulighet for DSP-magi.

Antallet små stativhøyttalere med like dyp bass kan telles på en hånd. Ut fra hukommelsen kan jeg bare komme på Buchardt S400 MKII.

Høyttalerne er satt sammen i Danmark, på DALI-fabrikken i Nørager. (Foto: Radiant Acoustics)

Konkurrenter

Radiant Acoustics Clarity 6.2 er muligens billig etter high end-skalaen, men de koster fortsatt en hel del kroner.

For samme pris kan man for eksempel kjøpe Bowers & Wilkins 705 S3 Signature, som også er en fremragende høyttaler med en rent ut formidabel finish. Om man foretrekker B&W-enes sjarm eller Claritys nøkternhet, er et spørsmål om preferanser. DALI Rubikore 2 er bygget på samme fabrikk som Radiant Acoustics. De koster en tredjedel mindre og leverer en gigantisk akustisk scene. Men er ikke helt så nøkterne som Clarity 6.2.

Les også Debutanter med 30 års erfaring Revival Audio er et nytt fransk merke, men folkene bak er erfarne og har bakgrunn fra kjente merker. Det hører man godt!

Revival Audio Atalante 3 har en virkelig tørr og avslørende lyd, og en stemmegjengivelse som kanskje er et hakk bedre. Men ikke fullt så nøktern og presis.

Når det gjelder bassgjengivelse, kommer veldig få kompakthøyttalere ned i de regionene hvor Radiant Acoustics ferdes. Så hvis du vil spille orgelmusikk (eller ha fullt register til stereo-hjemmekinoen) er det ingen konkurranse.

Konklusjon

Peter Lyngdorfs misjon med Radiant Acoustics Clarity 6.2 var å få teknologier fra sine selskaper, og ikke minst Purify, ned i et prisleie hvor flere kan være med. Det har det kommet en meget unik høyttaler ut av. Og en høyttaler som ikke går på kompromiss så mange steder. Høyttalerenhetene og kabinettet er av en kvalitet som man vanligvis må betale det dobbelte for. Eller mer.

Frontplaten er en sandwich-konstruksjon med en 15 mm aluminiumbaffel på utsiden av en 21 mm MDF-plate. (Foto: Radiant Acoustics)

Hvis du vil ha sjarm (noe Peter Lyngdorf nok vil kalle forvrengning), er ikke dette høyttaleren for deg. Det som kommer ut av den tilsvarer i veldig høy grad hva som puttes inn i den. Forvrengning og farging er veldig, veldig lav, og du lytter mer til resten av kjedens lyd enn til høyttalernes.

Det stiller krav til forsterkeren, som samtidig skal ha en god porsjon rå styrke og dynamisk overskudd for å få de veldig tungdrevne høyttalerne til å yte sitt beste. Hvis du har det, og hvis du kan leve med det markante utseendet, kan Clarity 6.2 være et riktig godt kjøp.

Karakter
Radiant Acoustics Clarity 6.2
Premium

Lyd & Bilde mener

Det er sjelden man møter en høyttaler som er så fri for farging og forvrengning. Dypbass i minikabinettet. De er ikke billige, men de høres enda dyrere ut. Spillestilen er nøktern og naken, så hvis du foretrekker en varm og sjarmerende gjengiver, må du nok lete videre. De krever en kraftig forsterker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Nyhet!

LB+ Total uke

Tilgang til ALT innhold i en uke

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned

Populært!

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)

39,- / for 1 uke
49,- / for 30 dager
137,50 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Kulerund høyttaler i reiseformat

Disse høyttalerne er lydens Rolls-Royce

For dyrt kjøp for de fleste

Feier lydplankene av banen – men det koster!

Fyrverkeri i hjemmekinoen

Velbalansert filmlyd

Fin lydplanke til The Frame

Samme kvaliteter som de større modellene

Utendørs stereo i sommervarmen

Familiefeide i B&W

Futt i filmen med Dolby Atmos!

Førsteklasses høyttalerteknologi på budsjett

Scroll to Top