Lyd & Bilde/Berlin: Samsung entret scenen på IFA for å markere 100 år med innovasjon på den tradisjonsrike elektronikkmessen. Ikke overraskende var det mye fokus på kunstig intelligens og visjonen «AI For All». Samsungs markedssjef Benjamin Braun la mye vekt på de praktiske fordelene ved AI, og hvordan det kan berike livene våre.
AI-teknologi i en rekke produkter, inkludert TV
Samsung tilbyr nå et bredt spekter av såkalte «AI-aktiverte» produkter, der alt fra mobilenheter, hvitevarer og TV-er bruker en form for kunstig intelligens. De er alle en del av SmartThings-økosystemet, som kobler sammen og fjernstyrer produktene. Det kan være alt fra å justere varmen, eller skru av lyset og starte robotstøvsugeren når du forlater hjemmet. Den stemmestyrte robot-assistenten Ballie kan også hjelpe deg med forskjellige ting i hverdagen.
Selv TV-modellene bruker en form av AI og maskinlæring: På at Samsungs mest avanserte TV-er – blant andre Neo QLED 8K-skjermen QN900D, 4K-toppmodellen QN90D og OLED-flaggskipet S95D – brukes det nå AI-teknologi for å analysere, oppskalere og forbedre bildekvaliteten, og ikke minst gjøre talegjengivelsen tydeligere (Active Voice Amplifier). Samsung tilbyr også en “Generativ Wallpaper” funksjon der man anvender AI til å lage personlig tilpassede pause-bilder.
Nye Premiere 7 og 9 laserprojektorer
Flere av nyhetene som Samsung presenterte på IFA er allerede kjent for ivrige Lyd & Bilde-lesere: Blant de aller ferskeste var 4K-laserprojektorene The Premiere 7 og 9, som ble avslørt i forrige uke. De nye projektorene kan skilte med en lignende “AI-drevet” bildebehandling hentet fra TV-modellene. De har også fått betydelig økt lysstyrke siden forrige generasjon, i tillegg til oppgradert grensesnitt og lyd. Vi fikk en kort teknisk demonstrasjon som så lovende ut, med tanke på lyssstyrke og kontrast. Disse modellene forventes også på testbenken snarlig etter IFA. Samsung ga også en sniktitt på en 8K-versjon av Premiere, som ikke er satt i produksjon enda, men kanskje dukker opp på markedet til neste år.
The Terrace 2024
En annen interessant nyhet er at Samsungs populære utendørs-TV – The Terrace – nå kommer i en oppgradert versjon. 2024-modellen LST9D har vært tilgjengelig i USA en periode, men snart kommer den også til Europa i skjermstørrelser fra 55 til 85 tommer. Nykommerne tilbyr blant annet 120 Hz et mer effektivt MiniLED-baklys med høyere lysstyrke og oppdatert brukergrensesnitt. De er nå IP56-sertifisert for enda bedre værbestandighet, og det forseglede lokket for tilkoblingene kan nå åpnes for hånd, i stedet for å trenge skrutrekker. Definitivt en kul TV å ha ute ved boblebadet!
Samsung MicroLED
Den ypperste ultra-high-end klassen fortsetter Samsung å satse på MicroLED, som ligger et betydelig nivå over dagens OLED, LCD og MiniLED-teknikker med hensyn til bildekvalitet, fargerikdom og kontrast. Disse skjermene er tilgjengelig i skjermstørrelser som spenner fra rundt 80 til 130 tommer, men prisene ligger fortsatt i millionklassen.
Lover 7 år med Tizen-oppgraderinger
De siste nyvinningene innen Samsung TV-er ble også vist frem på scenen på IFA. Fra og med i år vil alle nye Samsung AI TV-er, sammen med utvalgte 2023-modeller, motta garanterte Tizen OS-oppgraderinger i syv år. Dette sikrer at forbrukere kan fortsette å nyte de nyeste innovasjonene og forbedret tilkobling på tvers av alle Samsung-enhetene deres. Dette kommer etter at bl.a. LG har lovet fremtidige oppdateringer på sine TV-er med WebOS.
Ny «Wicked» utgave av Music Frame
Samsung annonserte også en «ny» utgave av den trådløse høyttaleren Music Frame i forbindelse med Universal Pictures-filmen Wicked. Den limiterte utgaven kommer med hvit ramme og eksklusive bilder fra filmen.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser