Zoom H6 er en kameleon av en opptaker hvor du velge utvidelser og utstyr etter behov. Du får to stereomikrofoner med i den solide transportboksen: En med X-Y konfigurasjon og en med M-S konfigurasjon. Kabinettet på H6 er av grå plast med en silkeaktig matt overflate. Med den firkantede formen og batteriet av trykknapper og brytere ligner den nesten militært isenkram.
Hvis ikke de to medfølgende mikrofonene dekker behovet kan du utvide med andre modeller. For ca 1.000 kroner kan du kjøpe en superretningsfølsom shotgun-mikrofon. Hvis du heller vil bruke profesjonelle eksterne mikrofoner kan man koble til fire stykker direkte via balanserte XLR-kontakter. Og man kan – selvfølgelig – også kjøpe en XLR-adapter som kan klikkes på i stedet for mikrofontoppen. Endelig finnes det et kamera-kit som gjør det mulig å montere H6 på blitsskoen på et kamera og benytte den som lydopptaker sammen med filmopptakene.
Funksjoner og betjening
H6 kan ta opp i seks kanaler på en gang. Enten tre stereospor eller et antall valgfrie spor. Man kan på seks trykknapper lett bestemme hvilke kanaler som det skal tas opp i. Det å ta opp i flersporsteknikk på en lommeopptaker er ikke noen lett disiplin, men Zoom er den som er nærmest til å ha gjort oppgaven overskuelig.
Akkurat som Tascam tilbyr Zoom-opptakeren å ta opp to kopier på en gang, hvor backup-kopien er 12 dB lavere enn hovedopptaket. På den måten er man – nesten – sikker på å komme hjem med en brukbar utgave i opptakeren.
Lydkvalitet
H6 er ingen billig opptaker og lydkvaliteten er deretter. Lyden er generelt behagelig og naturlig. Det er godt med luft i toppen og ingen spesiell vektlegging av noen frekvensområder. Stemmegjengivelsen er virkelig god og åpen.
Rytmisk samspill lyder musikalsk og engasjerende og romfornemmelsen på stemmer er fin. Det er imidlertid likevel et stykke opp til oppløsningen til den dyre Sony. I tett samspill mellom kontrabass, piano og (mange) fioliner flyter tingene litt sammen i mellomtonen.
Konklusjon
Zoom H6 ville vært Batmans foretrukne PCM-opptaker. Ikke bare på grunn av fargen, men fordi man kan fortsette med å trekker utvidelser frem fra beltet og klikke dem av og på. Det gjør den til testens suverent mest allsidige opptaker. Spesielt for de som har bruk for å ta opp i flere kanaler. Og lyden er upåklagelig til prisen.
Også i denne testen:
Sony PCM-D100
High-end opptak på farten
Ikke bare høy, men ultrahøy oppløsning i Sonys nye HD-opptaker.
Roland R-26
Spesielt til musikere og plateprodusenter
Profesjonelle funksjoner i solid forpakning. Roland R-26 kan ta opp med to mikrofonoppsett på en gang.
Yamaha Pocketrak PR7
HD-opptak i lommeformat
PR7 kan ligge i skjortelommen, men lyden er i full størrelse.
Olympus LS-100
Mange muligheter – men ikke de riktige
Olympus sin opptaker prøver å være alt på en gang, men snubler før mål.
Tascam DR-40
Arbeidshesten
Ingen ville innovasjoner, men god lyd og logisk oppbygning hos Tascam.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser