Fra første ferd ligner Cowboy Cruiser ST nettopp det designikonet som det belgisk-baserte elsykkel-selskapet er kjent for. Cruiser er rettet mot storbyfolket, og fås med og uten low step, altså lav innstigning. Målgruppen er det yngre segmentet som elsker å finjustere og ikke er redde for en utfordring fra andre tohjuls-cowboys.
Alt skjer via appen Cowboy. Her kan du for eksempel justere assistansens moduser, GPS og ruteveiledninger. Du får også værutsikt, statistikk og et hint om luftens aktuelle kvalitet før du triller av sted. Appen blir dermed også en sykkelcomputer forbundet via Bluetooth, mobilnettet og GPS.
Vil du ha fullt utbytte bør du anskaffe et mobil-cover med såkalt quad-lock. Med coveret på fester du mobilen din til midten av styret, der den fungerer som ditt synlige kontrollpanel. Feltet, hvor coveret skal sitte på toppen av sykkelens styrepinne, fungerer også som lader av mobilen din.
Appen låser også opp sykkelen din når du nærmer deg. Drar noen i sykkelen din, får du en advarsel i appen i form av tekst ledsaget av en stor, rød sirkel. Om det er nok til å holde tyvene på avstand, er tvilsomt.
Batteriet er diskré plassert på baksiden av stellets sentrale stang til setet. Med den medfølgende nøkkelen låser du opp batteriet, og kan dermed lade det et annet sted. Forvent en ladetid til 100 prosent på 3–4 timer.
Innstillinger og justeringer
Cowboy Cruiser ST er klar til kjøring rett ut av boksen. Du behøver nemlig ikke stille inn det minste, bortsett fra setets høyde. Støtdemping, girskifte og kontinuerlig assistanse (alt etter forholdene) jobber automatisk så du trenger ikke løfte en finger.
Vil du justere på setet, må du låse opp batteriet og fjerne det for å komme til de to skruene inne i stellet. Lettere irriterende hvis sykkelen skal brukes av flere med forskjellig høyde. Da må batteriet fjernes hver gang setet skal justeres.
Vær klar over at akkurat som med Cowboy 4, som vi testet i 2023, kan du heller ikke endre eller justere styrepinnens posisjon og høyde.
Nesten hele stellet er i ett stykke, uten kanter eller i andre farger enn dempet sort. Eneste avvik er navnet Cowboy, som står i hvitt på siden. Frontlykt og baklykt er som batteriet innleiret i stellet, noe som understreker den diskré designen. Du slår lyset på og av inne i appen.
Du kan godt låse opp sykkelen uten mobilen, eller hvis du får en feilmelding inne i appen og skal nullstille oppsettet. Med nøkkelen låser du opp batteriet, fjerner det og setter det på igjen etter 20 sekunder. Sykkelen er nå låst opp, men du må koble til igjen med appen for å slå assistansen på eller av og bruke appens features.
App og features
I motsetning til syklene fra BESV fungerer appen Cowboy (heldigvis) uten problemer. Appen er essensiell for bruken av Cowboy Cruiser ST. Uten app, ingen assistanse, GPS, værutsikt, med mer.
Cowboy Cruiser ST har to moduser: Power og Eco. Alt etter hva du velger, viser appen hvor mange kilometer du kan forvente at batteriet vil levere krefter til. Appen forteller også hvor mye du forbrenner, hvor ren luften er i ditt område og ruteveiledninger.
I det siste har appen Cowboy fått oppdateringer slik at brukere verden rundt kan melde seg inn i grupper og se hverandres statistikk. Appen har også små spill og mini-utfordringer med andre Cowboy-eiere målt med tid og strekning.
Kort sagt er appen et overflødighetshorn av features, hjelpefunksjoner og statistikk. For eksempel forbrant jeg på en enkelt tur opp en større bakke, energi tilsvarende et eple. Om man liker dette, er en smakssak. De mange egenskapene har ingen betydning for selve bruken.
Kjøring i bakker og rette strekninger
Første del av teststrekningen min er flat og uten stigninger, så jeg setter modusen til ”Eco”. I bytrafikken er Cowboy Cruiser ST lett å komme rundt med, for sykkelen reagerer raskt og smidig. Assistansen fra den bakhjulmonterte motoren jobber stabilt uten hissige ”skubb”.
Når jeg nærmer meg en bakke, slår jeg på ”Power”-modusen inne i appen. Kraften fra motoren intensiveres, men uten at det blir ubehagelig. Jeg får stabil og sikker fremdrift i alle bakkens 11 høydemeter. Cruiser ST leverer en fin kjøreopplevelse, men likevel ikke like gjennomført og behagelig som med Ampler Stellar.
Neste testtur med Cowboy er opp en enda større bakke utenfor byen. På den over 500 meter lange oppstigningen gir Cruiser i ”Power”-modus igjen solid fremdrift. På de siste 50 meterne mister sykkelen imidlertid en anelse i ytelsen.
I løpet av en uke prøver jeg forskjellige (flate) strekninger og stigninger. Opplevelsen er fin og stabil, men bakker og dermed økt assistanse tærer på batteriet. Etter et par turer opp og ned diverse bakker (gjennomsnittlig stigning: 4,9 prosent) er batteriet på 90 prosent.
Generelt leverer Cowboy Cruiser ST alt du kan forvente av en moderne og lekker elsykkel. Kjøregleden er som forventet utmerket, men bare litt anonym i forhold til Ampler Stellar.
Konklusjon
Vil du ha design og gode kjøreegenskaper, bør du se nærmere på Cowboy Cruiser ST. Elsykkelen elsker å strekke ut i bytrafikken, men mister litt av gnisten i lengre bakker. Gjelder det kortere stigninger, leverer Cowboy Cruiser ST imidlertid minst like mye kraft som andre.
I tillegg til design er Cowboy-sykler kjente for det enorme utvalget av innstillinger og features som du finner i appen. Mye er brukbart. For eksempel hvis du vil tracke kjøringen din, se veikart og følge andre Cowboy-eieres aktivitet. En del er imidlertid litt ubrukelige ting som ikke har det minste med selve kjøreopplevelsen å gjøre.
Cowboy Cruiser ST er smidig å betjene og lekker å kjøre på, spesielt i bytrafikken. Sykkelen reagerer raskt og er lett å komme rundt med. Designen er i Tesla-klassen, men batteriets ytelse skuffer en anelse. Samlet sett er Cruiser temmelig tett på tittelen som testvinner. Ampler Stellar leverer bare akkurat det ekstra giret av imponerende deilig kjøreglede.
Cowboy Cruiser ST selges ikke i Norge, og produsenten tilbyr dessverre på nåværende tidspunkt ikke å sende produktet hit til landet. Men det er naturligvis mulig å kjøpe sykkelen i et EU-land og selv sørge for hjemtransporten.
Også i denne testen:
BESV CT 2.5 LS
Supertanker på to hjul
Bysykkelen fra BESV ligner på og veier like mye som en bestemorssykkel. Når BESV CT 2.5 LS først er oppe i fart, ligger elsykkelen sikkert som et tankskip på veien.
Ampler Stellar Midnight Blue
Blid og velkjørende skjønnhet
Amplers elsykkel imponerer på nesten alle parametere. Kan du unnvære rå styrke og en bred palett av innstillinger, er Stellar en opplagt sykkel til storbybruk.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser