Vi kjenner DJI som en ledende produsent av hobbydroner. Selskapet har en global markedsandel på 70 prosent – og hele 80 prosent i USA. Men kanskje er det i ferd med å endre seg.
Det kinesiske selskapet Da Jiang Innovations (forkortet DJI) står bak et nytt motorsystem for elsykler kalt Avinox. Det skriver teknologimediet Engadget.
Selve morteren veier bare 2,5 kg. Og totalvekten inkludert batteri er 5,4 kg. Og den skal levere opptil 105 Nm (850 W) trekkraft. Det finnes fire motorprogrammer, kalt Auto, Eco, Trail og Turbo. Og så er det en ekstra Boost-modus for de virkelig tøffe bakkene.
Alt styres fra en OLED-berøringsskjerm på styret – og Bluetooth-tilkobling ned til motoren og girsystemet for å unngå tungvinte kabler.
Ingen salg til privatpersoner
Hvis dette høres ut som noe du kunne tenke deg å bruke til å modernisere jernhesten din hjemme, er svaret dessverre at Avinox-motoren bare vil bli solgt til sykkelprodusenter. Og ikke til forbrukere.
Den første elsykkelprodusenten som forventes å lansere en modell med DJI Avinox, er Amflow. Det er ikke et merke vi har testet, enn si hørt om. Men sykkelen, som vil være en terrengsykkel, forventes å være tilgjengelig i Europa innen utgangen av året. Prisen er ikke endelig fastsatt ennå – men den kommer til å bli høy: mellom 7 000 og 12 000 euro!
I nøden lærer droneprdodusenter seg å sykle
Men hvorfor skulle DJI ønske å konkurrere på sykkelmotorer når de allerede behersker luftrommet?
Det er ikke nødvendigvis ekspansjonisme som får DJI til å se seg om etter nye forretningsområder. Den amerikanske kongressen vurderer for tiden et lovforslag, CCP Drones Act, som kan sette en stopper for DJIs salg i USA. Hvis lovforslaget blir vedtatt, vil DJI havne på en svarteliste over elektronikkselskaper som anses å utgjøre en uakseptabel risiko for USAs sikkerhet.
Det kan i praksis bety at DJI vil lide samme skjebne som Huawei, som for fem år siden brått ble styrtet fra mobiltronen av et amerikansk forbud mot eksport av teknologi.