Ingen elbilmodell har hatt så stor suksess som Tesla Model Y, og den lavere Model 3 på samme plattform er neimen ikke langt bak. Men de er ikke bare populære: batteriene går også uhørt langt, skal vi tro data fra Tesla selv.
85 prosent igjen når bilen er ferdig
Etter 320 000 kilometer (200 000 miles) har disse modellene i gjennomsnitt bare mistet 15% av sin opprinnelige batterikapasitet. Informasjonen kommer fra Teslas årlige Impact Report for 2023, og gjelder spesifikt for Long Range-versjonene av Model 3 og Model Y. Dette betyr at etter en kjørelengde som tilsvarer nesten åtte ganger rundt jordkloden, beholder disse bilene fortsatt 85 prosent av sin opprinnelige rekkevidde.
For Tesla Model S og Model X er tallene enda bedre. Disse premiummodellene mister i gjennomsnitt bare 12 prosent av batterikapasiteten etter samme distanse, som betyr at de har hele 88 prosent igjen av kapasiteten.
Tesla understreker at deres batterier er designet for å vare i over 320 000 kilometer, som er lenger enn den gjennomsnittlige levetiden for en bil i USA. Selskapet hevder at de fleste biler vrakes etter omtrent 320 000 kilometer i USA og 240 000 kilometer i Europa.
«Trenger aldri bytte Tesla-batterier»
«Vi får ofte spørsmålet: Må jeg bytte batteri på et tidspunkt i fremtiden? Svaret er nei,» sier Tesla. De påpeker at deres data fra over et tiår med elbilsalg viser pålitelig batteridegraderingstakt over tid.
Det er verdt å merke seg at disse dataene gjelder spesifikt for Long Range-modellene, som vanligvis bruker 2170-type sylindriske battericeller. Dataene inkluderer ikke Standard Range-batterier, LFP-type, eller Teslas egenutviklede 4680-type battericeller. Vær også oppmerksom på at de mindre Standard Range-batteriene trenger flere ladesykluser enn Long Range på samme distanse, det er derfor grunn til å forvente at de ikke holder seg fullt så godt.
Grafen fra Tesla viser dessuten at kapasitetstapet er raskest i begynnelsen, før det flater ut og blir mer lineært. De første 10 prosentene ser ut til å gå tapt et sted mellom ca 95 000 og 130 000 kilometer.
Selv om gjennomsnittet er imponerende, kan noen selvsagt oppleve større kapasitetstap. Omtrent to tredjedeler av bilene bør ligge innenfor 80-90% kapasitet etter 320 000 kilometer, men en tredjedel kan falle utenfor dette området.
Så har du også de riktig uheldige, hvor batteriene slettes ikke holder så lenge som forskrevet.
Disse dataene er uansett gode nyheter for Tesla-eiere og potensielle kjøpere, da de indikerer at batteriene i disse bilene er bygget for å vare, og at bekymringer om batteriets levetid kan være overdrevet.
Vi skal likevel ta disse opplysningene med en klype salt, ettersom tallene kommer fra Tesla selv. Ting kan fort se annerledes ut om uavhengige skulle gjøre samme undersøkelser.
Kilder:
Tesla Impact Report 2023 (pdf)