Toyota, i samarbeid med kinesiske GAC Group, har utviklet en banebrytende motor som går på ammoniakk. Denne nyvinningen kan potensielt redusere utslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med dagens bensin- og dieselmotorer!
Prototypen, som ble avduket i 2023, har skapt stor begeistring i bilbransjen. Nettstedet DailyWrap siterte nylig Toyotas president, Koji Sato, på følgende: «Vår ammoniakkmotor betyr slutten for elbiler». Dette sitatet har siden blitt gjengitt av en rekke andre nettsteder og skapt stor oppstandelse.
Imidlertid har Toyota avvist at Sato faktisk kom med dette kontroversielle utsagnet.
Betydelig gjennombrudd
Likevel er det liten tvil om at Toyotas ammoniakkmotor representerer et betydelig gjennombrudd. Qi Hongzhong, ingeniør ved GACs utviklingssenter, uttalte til Autocar: «Vi har løst utfordringen med at ammoniakk er vanskelig å forbrenne raskt, og tar drivstoffet i bruk i personbilindustrien».
Kan enkelt tilpasses eksisterende biler
En av de store fordelene med ammoniakkmotorer er at de kan tilpasses eksisterende bilmodeller uten radikale endringer i design. Det kreves kun justeringer av motorene for å brenne dette drivstoffet. I motsetning til overgangen til elbiler, vil dette kunne spare bilindustrien for enorme omkostninger.
Ammoniakk er en gass som består av nitrogen og hydrogen, og kan fremstilles av fornybare ressurser. Ved forbrenning fører den ikke til CO2-utslipp, noe som ofte trekkes frem som en hovedbekymring ved dagens bensin- og dieselmotorer.
Toyota satser bredt
Toyotas satsing på ammoniakkmotorer kommer i tillegg til deres utvikling av hydrogenmotorer og elbiler. Det gjenstår å se om denne nye teknologien vil revolusjonere bilbransjen og true elbilenes posisjon, men kunngjøringen har utvilsomt skapt stor interesse og debatt i bilverden.
Kilder: