TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Nye NIO EL8: Elektrisk SUV tar sikte på premiumtronen

Kinesiske NIO har nettopp avduket sitt nye flaggskip-SUV, den store NIO EL8. Dette beistet av en elbil er ikke her for å leke – men for å erobre.

Skrevet av / 13.06.24 - 20:00
Nye NIO EL8: Elektrisk SUV tar sikte på premiumtronen

Med sin muskuløse men likevel elegante design, imponerende rekkevidde og et premiuminteriør som får både bilentusiaster og spaelskere til å sikle, er EL8 klar for å ta opp kampen med de etablerte aktørene.

EL8 er en direkte etterfølger til NIO’s flaggskip ES8. NIO har nemlig gått bort fra ES-betegnelsen utenfor Asia, og EL8 følger dermed samme navnekonvensjon som sine mindre søsken, EL6 og EL7.

Under panseret finner vi en elektrisk drivlinje som yter 650 hestekrefter og 850 Nm dreiemoment. Det er nok til å sende denne digre SUV-en fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder. Dermed får denne store familiebilen flere sportsbiler til å rødme. I hvert fall i et dragrace.

NIO EL8 front
Foto: Geir Gråbein Nordby

Glem rekkeviddeangst

Men det er selvsagt ikke råkjøring som står i fokus her. Rekkevidde og ladehastighet er nemlig ikke glemt. Med det største batterialternativet skal EL8 kunne tilbakelegge inntil 510 km på en lading etter WLTP-standarden. Og med en ladehastighet på opptil 250 kW, rekker du så vidt å fortære din Big Mack ved ladestoppet, før du kan legge ut på veien igjen.

Les også Den beste kineseren vi har testet NIO gjør veldig mye rett med den mellomstore SUV-en EL7. Som har et ganske spesielt ess i ermet.

Men det er ikke ladehastigheten som er bilens største ess. Som alle andre NIO-biler kan den nemlig få byttet batteri langs veien, om du er heldig nok til å ha en av NIO’s Power Swap-stasjoner langs ruten. Det er nå 10 av dem i Norge, strategisk plassert langs ulike vidtrekkende landeveier. Planen er å øke tallet til 20 innen utgangen av neste år.

Annonse

NIO’s utsendte nevner at over 95 prosent av kundene velger å leie batteriet istedenfor å eie det. Det må nemlig til for å være med i batteribytteklubben, og du er dessuten sikret mot degradering av batteriet. Noe som er mange elbileieres store frykt.

NIO EL8 head cushion
Som å legge bakhodet på en sky. Foto: Geir Gråbein Nordby

Interiør

Interiøret er et kapittel for seg selv. Her har NIO virkelig lagt sjelen sin i designet. Materialkvaliteten er i toppklasse, med myke skinnmaterialer og detaljer i tre og metall. Setene er ikke bare behagelige, med de mykeste nakkestøttene (nærmere bestemt bakhodestøtter) du tenke deg. De er også utstyrt med massasjefunksjon og ventilasjon. Perfekt for de lange turene, eller når du bare vil la deg oppsluke i luksus på vei til jobben.

Les også NIO, min NIO Den store kineseren NIO ES8 er en familiebil til tusen, med premiumfølelse herfra til månen. Batteriløsningen er genial – men er det nok?

Mer enn noe har NIO lagt vekt på baksetepassasjerene. EL8 kan konfigureres med enten en klassisk 3-seter i andre seterad, eller med to individuelle «kaptein-stoler». Sistnevnte kalles Executive-pakken, og gir en business-class-følelse, med justeringsmuligheter som får selv de dyreste luksussedanene til å virke beskjedne. En skjerm dedikert til baksetet kan riktignok ikke vise underholdning, men brukes til å individuelt stille inn klimaanlegget bak.

NIO EL8 backseats
Ventilerte bakseter. Foto: Geir Gråbein Nordby

For sjefer og familier

Det gjøres et poeng ut av at bilen skal tilfredsstille både kinesiske kjøpere som ønsker executive-seter i baksetet, samt norske og skandinaviske familier som selv vil sitte bak rattet på langtur til hytta, med inntil to tonn tilhenger på knaggen og 75 kilo taklast.

Det finnes derfor to bakseteløsninger: en executive-versjon med to individuelle kapteinstoler, og en «base/komfort»-versjon uten midtkonsoll bak for plass til en ekstra passasjer.

Bagasjeplassen på EL8 nevnes forresten å være 265 liter med tredje seterad oppe, mens den øker til hele 810 liter når tredje seterad er nedfelt. Da med andre seterad i helt fremre posisjon (disse setene kan ikke legges ned).

NIO EL8 screen & Nomi
Foto: Geir Gråbein Nordby

Teknologi

Men NIO har ikke stoppet der. De har også stappet bilen full av teknologi og smarte funksjoner. I tillegg til adaptiv luftfjæring, styres hastighetene på de fire hjulene individuelt, slik at ytterhjulene går litt raskere enn innerhjulene i svinger. For å gi nøyaktig samme rullemotstand og slitasje på alle hjul.

NIO EL8 har 33 sensorer rundt omkring, inkludert LiDAR. Dette skal fremtidssikre bilen for selvkjøring, når og om det måtte bli en realitet, men viktigere er at det hjelper sjåføren ved å gi stor kollisjonssikkerhet med tanke på plutselige unnamanøvere.

Videre er bilen tilgjengelig med et avansert lydanlegg med Dolby Atmos, og med NIO’s egen stemmeassistent, Nomi, har du alltid en hjelpende hånd tilgjengelig. Vår erfaring under tidligere tester av NIO-biler er at assistenten fungerer bedre enn de fleste, men likevel ikke helt tilfredsstillende. Vi får håpe dette har blitt enda bedre.

NIO EL8 trunk
Nok bagasjeplass. Foto: Geir Gråbein Nordby

NIO EL8: Pris og tilgjengelighet

NIO EL8 har startpris på 719 000 kroner uten batteri, mens du må ytterligere 160 000 opp for å eie det store Long Range-batteriet. Skjønt, å eie i stedet for å leie fjerner mange av grunnene til å velge NIO.

Alt i alt må vi si at vi ble imponert over lanseringen av NIO EL8, som fort kan fort bli den store snakkisen i premiumsegmentet.

Mer info: nio.com

NIO EL8 matrix lights NIO EL8 det NIO EL8 gear NIO EL8 22in wheels NIO EL8 grill logo NIO EL8 rear angle NIO EL8 side angle NIO EL8 rear NIO EL8 side
<
>
Foto: Geir Gråbein Nordby
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

1 hendelser på “Nye NIO EL8: Elektrisk SUV tar sikte på premiumtronen”

  1. Knut Erik

    Hei,

    NIO EL8 kommer ikke med en opsjon for 3 -seter løsning på andre seterad. Den kommer per i dag kun som 6 seter, enten med eller uten midtkonsoll i 2 seterad.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Scroll to Top