Egentlig er det ikke rart at hodetelefonene fra Neumann lyder så bra, de kommer tross alt fra en produsent som driver med lydutstyr for studiobruk. Vi hadde trodd de skulle låte akkurat som en monitor. Veldig korrekt, men litt tørt, kanskje ikke noe musikkelskere ville foretrukket overhodet. Det gjør de ikke.
Som de andre hodetelefonene i testen er også disse åpne, og klokkene er store nok til at de legger seg fint rundt øret, og komforten er god. Den dynamiske elementet er bare 38 mm, men vi merket ikke noe til at det lød slankt eller tamt i bassen. Tvert imot. Vi fant også ut at de er relativt lettdrevne og fungerer helt utmerket rett ut fra hodetelefonutgangen på en Mac. Men det er klart, når vi plugget dem i Hegel-forsterkeren, både løftet og åpnet lydbildet seg betydelig. Kabelen er forresten avtagbar, og hodetelefonene er blant få i denne testen som faktisk kan brettes sammen for enklere transport.
Lyden av Neumann NDH 30
Du vet at det virker når du får gåsehud når du hører på musikk. På «Exile» låt det veldig, veldig bra. Lydbildet er godt balansert og sammensatt. Her lyder det innmari bra uansett hva man spiller, man merker godt at det er en veldig fin allround hodetelefon. For den funker liksom på alt. På Jan Gunnar Hoff ensemble klinger den ikke som en dynamisk hodetelefon, og her viser at den har egenskaper for eksempel Sony ikke har.
På «Polarity» merker man at transienter er litt dempet, den er ikke like rask som en planar hodetelefon, men lydbildet er åpent med nydelig klang fra toppen og hele veien ned. – Altså jeg er villig til å gi avkall på litt snert i lydbildet mot å få den gode varme fine klangen som samtidig gjør det litt mer behagelig å lytte på musikk, sier Geir.
Låten til Lizzo var en opptur på Neumann hvor gitaren satt som en skudd i lydbildet. Det er bra trøkk og dynamikk, samtidig leverer Neumann fast fin bass, ja det er artig rett og slett å høre på. Kanskje kunne det ha vært med luft her, men det er jo ikke viktig på den type musikk. Her er det viktigere at du blir engasjert, at du synes at det her er dansbart og det er definitivt det her. Det er ingen som stikker seg ut, som låter eller stygt. Samtidig mangler det heller ikke noe.
Konklusjon
Neumann NDH 30 er de beste allround telefonene i testen. De mangler bittelitt på transientrespons, men er så godt balansert og så åpne og dynamiske, at de egner seg til alt man kan tenke seg til å bruke dem til. Det er ikke bare i et lydstudio at disse kommer til sin rett, sleng deg i godstolen og sett på noe du har sett fram til å høre, tre hodetelefonene på hodet, og så er det bare å nyte noe av den beste lyden du kan få til prisen.
Også i denne testen:
FiiO FT5
Forbløffende balansert lyd
FiiOs første åpne planar hodetelefon, FT5, er så tett på perfekt at vi nesten ble overrasket.
Audeze MM-100
Litt tam studiovenn
Audeze MM-100 er rettet mot studiobruk, med en nøytral og åpen klang. Vi ønsker bare litt mer dynamikk.
Hifiman Edition XS
Som et nyvasket vindu
HiFiMan Edition XS byr på det mest detaljerte og åpne lydbildet i prisklassen.
Sony MDR-MV1
For en dynamikk!
Sony MDR-MV1 innfrir både til generelle lydentusiaster, og til profesjonelle lydteknikere som ønsker ærlige klokker som er lette å drive.
Sennheiser HD 650
Fortsatt i toppsjiktet
Sennheiser HD 650 begynner å nærme seg klassikerstatus. Selv etter 20 år på markedet hevder den seg godt mot nyere konkurrenter.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser