Mobilkjøpere er langt fra lojale generelt, men kjøpere av Googles Pixel-telefoner er enda mer tilbøyelige til å bytte merke enn Apple- og Samsung-kunder.
En rapport fra analysefirmaet Stocklytics viser at 57 prosent av Google Pixel-eierne planlegger å bytte til et annet merke neste gang de trenger en ny telefon. Og bare 25 prosent anser seg som direkte Google-lojale. Undersøkelsen ble gjennomført blant 10 000 amerikanske mobilbrukere.
Pixel-telefonene fikk stående applaus fra fagpressen da de ble lansert på det skandinaviske markedet i 2022, og med strålende kamaerautvalg og virkelig smart bruk av kunstig intelligens (AI) har gjort at telefonene har fått mange utmerkelser, blant annet Årets Beste High End smarttelefon.
Men mobilkundene er ikke fullt så entusiastiske. Selv om Google har større økonomiske ressurser enn nesten alle andre, har selskapet bare klart å oppnå en global markedsandel på litt over fem prosent. Og den kan fort krympe i fremtiden hvis Google ikke klarer å overbevise skeptikerne om å bli værende, eller lykkes med å lokke nye kunder inn i butikken.
Samsung- og Apple-kunder er mindre usikre i sitt valg av telefon. Her er det «bare» 34 prosent som vil bytte merke fra sin nåværende telefon. Hele 50 prosent av Apple-kundene er lojale til merket, mens 44 prosent av Samsung-eierne er det samme.