Stadig økende salgstall forteller at flere har fått øynene, for ikke å si ørene, opp for lyden fra vinylplater. Den økende tilhengerskare skryter av ritualet med fysisk musikkformat, store albumcovere med mye info, og hvordan man involverer seg på en helt annen måte når man skal spille musikk, enn når man bare trykker play på mobilskjermen. Det minner litt om vinkjennere som tempererer, dekanterer og polerer før de skal nyte en renraset Bordeaux.
Startprisen for en god platespiller ligger i underkant av 3.000 kr, noe som har gjort det mulig for unge mennesker med lite penger å starte med vinyl. Platespillere er nemlig ikke noe som er forbeholdt eldre menn med grånende manke, og solid nok økonomi til å kjøpe håndbyggede pickuper til prisen av et halvt studielån.
Derfor selger rimelige spillere fra Project, Thorens og Rega godt. Så godt faktisk, at engelske Rega sliter med å dekke etterspørselen. Den økonomiske oppsiden av det eventyrlige salget, er blant annet mer penger til utvikling. Noe vi så da Rega lanserte den unike RP8, en spiller med et todelt chassis. Fordelt på et lettvekts innerchassis og et ytterchassis, med separat strømforsyning.
Det samme prinsippet er brukt på Regas toppmodell RP10, som koster det dobbelte av RP8, men ser så lik ut at man lurer på hva i all verden det er som koster så mye.
Den hellige treenighet
Som på RP8, er de to chassisene uavhengige av hverandre, hvor det ytre chassiset bare brukes til å holde støvlokket på plass. Hvis man ikke trenger støvlokket, trenger man heller ikke ytterchassiet. Da sitter man igjen med en superlett ramme med lav masse. Med en skumkjerne av polyolefin som er dekket av et lag fenol og forsterket med en fenol- og magnesiumramme på over- og undersiden.
De ulike materialene sørger for bedre demping, i følge Rega, og utligner resonanser bedre enn om de hadde bruke samme materialer over alt. Tenk trekabinetter og tradisjonell oppbygning med et fastboltet innerchassis som motstykket.
Så langt er de neste helt like, RP8 og RP10, men her kommer endringene som har gjort RP10 mye dyrere:
- En ny digitalstyrt strømforsyning som er optimalisert for 24 volts motoren med to faser som sitter på innerchassiset.
- Rega mest påkostede, og håndbyggede RB2000 tonearm. Med ekstremt tett toleranser i armopphenget, hvor det polerte armrøret har mesteparten av massen sentrert rundt opphenget.
- Keramisk platetallerken med massen lagt til ytterkant for best mulig stabilitet. Laget i keramisk oksidpulver som er komprimert under høytrykk og diamantskjert for en fullstendig flat overflate.
Den keramiske tallerkenen koster like mye å lage, som hele RP8 gjør, og bidrar i høy grad til prisen på RP10.
Spilleren leveres uten pickup til 32.000 kr, eller som her, med Regas Apheta MC-pickup. Den samme som vi testet RP8 med. Derfor er det spennende å finne ut hvor mye bedre RP10 er blitt med endringene beskrevet ovenfor.
Oppløsning og dynamikk
Rega-spilleren er uhyre enkel å sette opp. Særlig hvis man kjøper den med pickupen ferdig montert. Man trenger strengt tatt ikke noe erfaring fra platespillere for å komme i gang. Pakk opp alle delene, følg de lettfattelige instruksjonene, og du er klar for å spille musikk etter en halv time.
Spilleren ble koblet til Ayres anvendelige P-5xe pickupforsterker, koblet i den 300 W kraftige integrerte McIntosh MA8000-forsterkeren. Med et bredt utvalg høyttalere til rådighet, var det et solid grunnlag for å finne forbedringene i RP10.
Ved første test trodde jeg at klangbalansen var slank. Hvert fall sammenlignet med McIntosh-spilleren vi nylig testet. Et par plateinnspillinger senere var det klart at det ikke var tilfelle. Det var heller Rega-spilleren som var mer nøytral i klangen.
En sjekk med Ry Cooders Borderline, som ofte lyder slankt og lyst, bekreftet at Rega-spilleren snarere er nøytral i klangen, enn lys.
Dynamikk og fokus var to av områdene RP8 briljerte, slik er det også her. Den dynamiske kontrasten er sjokkerende stor, og detaljnivået er fremragende. Spilleren har også en markant bedre kontroll på bassen, enn andre spillere vi nylig har testet den siste tiden.
Den går hørbart dypere enn på RP8, og det er enda mer vekt i basstransienter. Samtidig er det en vanvittig dybde i musikken, noe for eksempel Still Live med Keith Jarrett trio, er et eksempel på. Man hører mye mer av akustikken i rommet, og små detaljer jeg ikke har hørt tidligere, dukker tydelig frem i lydbildet.
Mine inntrykk bare forsterket seg etter hvert som jeg byttet LP-er. Og Jan Gunnar Hoffs pianospill på 2Ls fremragende innspilling, Living, var ikke noe unntak. Spilleren leverer dynamikk og klangfarger med autoritet man lett kan forbinde med platespillere som ser ut som oljeplattformer. Det er et totalt grep om musikken, uten skjær i sjøen og jeg finner ikke noe å sette fingeren på.
Kan hende er det ikke mulig å få bedre lyd fra vinylplater uten å legge en betydelig større sum på bordet, for en dyrere platespillerrigg.
Rega-spilleren kan også brukes med andre pickuper, og selv om jeg bare har testet den med den velkjente Apheta-pickupen, kan jeg absolutt forestille meg at den kan spille guddommelige med andre pickuper
Når kun det beste er godt nok
Rega RP10 er en milepæl blant platespillere. Dens unike konstruksjon og ekstreme ytelse, gjør dette til en av toppspillerne gjennom tidene, etter vår mening. En RP8 gir deg nok mer for pengene, men er man kun fornøyd med det beste, er RP10 spilleren man skal legge pengene i.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser