TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Apple beklager for tonedøv iPad Pro-reklame

«Ødeleggelsen av den menneskelige opplevelsen. Med hilsen fra Silicon Valley.»

Av / 10.05.24 - 11:29
Apple beklager for tonedøv iPad Pro-reklame

Den kjente britiske skuespilleren Hugh Grant (kjent fra blant annet Fire bryllup og en gravferd og Notting Hill) sparte ikke på kruttet da han kritiserte Apple for en reklamefilm som teknologigiganten lanserte i forbindelse med lanseringen av den nye iPad Pro.

«Ødeleggelsen av den menneskelige opplevelsen. Med hilsen fra Silicon Valley.»

Annonse

Det skrev skuespilleren på det sosiale mediet «X», og han var ikke den eneste Hollywood-personligheten som gikk hardt ut mot Apple etter å ha sett reklamen.

«Ærlig talt, hva feiler det dere?» skrev skuespilleren Justine Bateman (Flower Children), som har vært rådgiver for SAG-AFTRA, det amerikanske skuespillerforbundet, i forbindelse med AI.

Hva som er årsaken til sinnet, kan du selv se nederst i artikkelen, men kort fortalt viser Apples nye reklamefilm, som har fått tittelen «Crush!», hvordan et piano, en platespiller, en gitar, en gammel TV, en skrivemaskin, malingsbokser og utallige andre gjenstander som alle kan assosieres med kreativitet, blir knust og flattrykt i en gigantisk maskin til bare den nye, ultratynne iPad Pro står igjen.

Filmregissøren Asif Kapadia utdypet sin kritikk, og poenget hans er nok hovedgrunnen til de mange sinte reaksjonene:

Liker iPads, men skjønner ikke hvorfor noen syntes denne reklamen var en god idé. Det er den mest ærlige metaforen for hva teknologiselskaper gjør med kunst, med kunstnere, musikere, skapere, forfattere, filmskapere: presser dem, bruker dem, betaler dårlig, tar alt og sier så at alt er skapt av dem.»

Apple beklager

Apple har ikke trukket tilbake reklamen, men selskapet har svart på kritikken i et intervju med bransjemediet AdAge.

«Kreativitet ligger i vårt DNA hos Apple, og det er utrolig viktig for oss å designe produkter som styrker kreative mennesker over hele verden», sier Tor Myhren, Chief Marketing Officer i Apple, i en uttalelse til Ad Age.

«Målet vårt er alltid å feire de utallige måtene brukerne uttrykker seg på og gir liv til ideene sine gjennom iPad. Vi bommet på målet med denne videoen, og det beklager vi

Apples iPad Pro-reklame har i skrivende stund blitt vist mer enn 1,5 millioner ganger på YouTube.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Casios klokkering er fetere enn Galaxy Ring

Huawei Mate 70 tilgjengelig for bestilling

Gemini-appen lansert for iPhone

Lettere å finne tapt bagasje

Enda vanskeligere å bryte seg inn på iPhone

Slik unngår du å bli svindlet med QR-koder

Gemini for iOS sett på App Store

Sterk oppgangstrend for nettbrett

Samsung Galaxy S25 Ultra slår ytelsesrekorden

Nothing lanserer selvlysende mobil

OnePlus 13 med stort batteri lansert i Kina

KI-hjelp i Google Maps