Tesla tar grep for å snu den negative trenden med fallende salg og lønnsomhet. I går kunngjorde selskapet at de vil lansere nye, rimeligere modeller allerede mot slutten av året.
Dette er en betydelig fremskyndelse fra den opprinnelige planen, om lansering sent i 2025. Spesielt sett i lys av at Reuters nylig annonserte at planene var droppet helt og holdent.
Ikke «Model 2»
Vel, egentlig er det ingen selvmotsigelse. Den – eller de – kommende modellen(e) er nemlig ikke den mye omtalte «Model 2» – eller hva den nå skulle hete, som internt i selskapet gikk under kodenavnet Redwood. Og som skulle treffe under det viktige prispunktet på 25 000 dollar (ca 275 000 norske kroner).
Planen var å bygge denne modellen på en helt ny plattform med «revolusjonerende produksjonsteknologi», trolig ved nye fabrikker i Texas og Mexico. De planene ser ut til å ha blitt skrotet.
Baseres på eksisterende produksjonslinjer
Under presentasjonen av første kvartals resultater tidligere denne uken, kom styreformann Elon Musk med en kursendring. I stedet for en helt ny modell, vil Tesla nå lansere «nye modeller» basert på dagens plattformer og produksjonslinjer. Dette for å holde kostnadene nede og øke kapasitetsutnyttelsen.
Den første bilen skal komme allerede mot slutten av i år eller tidlig i 2025, altså betydelig tidligere enn den opprinnelige planen.
Helt nye, eller eksisterende Tesla-modeller?
Hva disse «nye modellene» konkret vil innebære er derimot fortsatt uklart. Dreier det seg om enklere, nedstrippede versjoner av dagens Model 3 eller Model Y? Eller snakker vi i stedet om en helt ny modell – eller modeller – som benytter deler av den planlagte neste generasjons plattform i dagens design?
Én mulighet er en nedstrippet versjon av Model 3, som i dag starter på rundt 390 000 kroner. En slik modell vil kunne gjøre Tesla mer konkurransedyktig mot kommende rimelige elbiler fra Kina, som BYDs Seagull med en startpris på under 10 000 dollar i Kina. Denne kommer også til Europa, og selv om prisen forventes å dobles her, er Seagull fortsatt en bil som kan skape trøbbel for konkurransen.
En annen mulighet er at Tesla vil bygge inn deler av den planlagte neste generasjons plattform i dagens modeller, noe som kan gi kostnadsbesparelser uten å måtte utvikle en helt ny modell. Dette kan for eksempel inkludere et nytt batterisystem, varmesystem og en generell reduksjon av antall komponenter.
Uansett virker det klart at ambisjonen om en helt ny, banebrytende modell til 25 000 dollar er lagt på is for denne gang.
Tøffere konkurranse
Bakgrunnen for å sette effektivisering foran innovasjon denne gangen er sammensatt. Tesla har lenge vært den dominerende aktøren i elbilmarkedet, men møter stadig tøffere konkurranse fra etablerte bilprodusenter, men kanskje enda tøffere er konkurransen mot kinesiske bilmerker. Ikke minst gikk BYD forbi Tesla i 2023, som verdens største produsent av el-kjøretøy.
Samtidig har etterspørselen etter elbiler kjølnet på verdensbasis, noe som har ført til at Tesla har måttet kutte prisene for å stimulere salget.
Resultatet har vært fallende marginer og et kraftig fall i aksjekursen. I første kvartal falt salget med 20 prosent sammenlignet med fjerde kvartal i fjor, og bruttomarginen på bilsalget endte på 16,4 prosent, betydelig lavere enn toppnivået på 30 prosent for bare ett år siden.
Fornuften seirer
Teslas avgjørelse om å basere sine nye, rimeligere biler på eksisterende plattformer, er fornuftig. Tesla har allerede fire forskjellige grunnplattformer, fordelt på seks modeller: Model S og X deler en, Model 3 og Y en annen, mens Cybertruck har sin helt egen. Det samme har selvsagt lastebilen Semi, mens den kommende 2. generasjons Roadster er mer gåtefull.
Hvis Tesla skulle utviklet ytterligere en helt ny plattform til sin «Model 2», ville det muligens være å gape over for mye, da nok en produksjonslinje måtte bygges parallelt med de andre. Grepet med å bruke eksisterende plattformer gjør det dessuten mulig å få de nye bilene ut på markedet i raskere tempo. Noe som kan være avgjørende for å opprettholde veksten og forsvare markedsposisjonen i et stadig mer konkurranseutsatt marked.
Tesla satser på selvkjørende
Samtidig er det verdt å merke seg at Tesla ikke ser ut til å gi slipp på visjonen om selvkjørende biler. Under presentasjonen av kvartalsresultatene understreket Elon Musk at de som ikke tror på Teslas evne til å løse autonomi, ikke bør være investorer i selskapet. En selvkjørende «robotaxi» er fortsatt planlagt lansert i august.
Det gjenstår å se om Teslas nye strategi vil lykkes i å snu den negative trenden. Men at de nå satser på rimeligere modeller, virker som et klokt trekk i et marked der prisene presses ned og konkurransen tilspisses.
Kilde: Reuters