Det er etter hvert mange år siden jeg testet og ble betatt av den første versjonen av MacBook Air. Det var i 2008, hvor Steve Jobs kastet den slanke maskinen ut av en lysebrun konvolutt, og på brøkdelen av et sekund endret oppfattelsen av hvordan en bærbar datamaskin kunne se ut. Selv om Apple hadde gått på kompromiss med ytelsen, var det ikke noe man kunne sette en finger på med den slanke fasongen, og maskinen ble en øyeblikkelig salgssuksess.
Men det har skjedd mye siden 2008, og den slanke fasongen er ikke lenger nok til å tiltrekke seg kjøpere. En datamaskin skal også være rask, kraftig og ha lang batteritid. Heldigvis har Apple fulgt med i timen, og spesielt da de tilbake i 2020 utstyrte MacBook Air med sin nye M1-chip, ble det skapt magi. Den lille maskinen fikk en vaskeekte revival, og en uforbeholden anbefaling til alle som var på jakt etter en robust og regnekraftig reisemakker. På testbenken ligger nå den splitter nye MacBook Air 13” med M3-chip. Det er på tide å se om Apples billigste og letteste maskin fortsatt vil få en uforbeholden anbefaling.
Ligner seg selv
På overflaten ligner maskinen seg selv når vi sammenligner med MacBook Air M2 fra 2022/23, hvor Apple oppdaterte og strømlinjeformet designen slik at Air fikk samme uttrykk som Pro-serien. Vi får med andre ord den velkjente flate designen i resirkulert aluminium, MagSafe 3 til lading, to Thunderbolt-USB 4 porter og Liquid Retina-skjerm med 1080p FaceTime-kamera i det innebygde hakket på toppen. Sistnevnte må man nok venne seg til, liksom det hadde vært hyggelig hvis Apple hadde økt skjermens refresh-hastighet fra 60 til 120 Hz. Jeg hadde også gjerne sett at det var noen porter på høyre side av maskinen, hvor det bare har blitt plass til en minijack-port. At hodetelefonutgangen fortsatt er der, er imidlertid prisverdig, da noen konkurrenter har begynt å fjerne den.
Innvendig er det skjedd litt mer, selv om det er i detaljavdelingen, hvis vi altså ser bort fra det primære trekkplasteret – M3-chippen. Maskinen er utstyrt med Wi-Fi 6E i stedet for 6, og støtter nå to eksterne skjermer i stedet for bare en. Nå ja, en siste ting … fargen Midnight har fått en ny overflatebehandling slik at den skal være mindre mottakelig for fete fingeravtrykk. Det var nå det.
Gå etter toppmodellen
Som det etterhvert er blitt standard hos Apple og flere andre produsenter, opererer man med ”fra-priser” når de skal prissette produktene sine. Ganske kort betyr det at det er en standardkonfigurasjon som også fungerer som det primære prispunktet i markedsføringen. Dessverre kan ikke standardkonfigurasjonen på MacBook Air M3 anbefales. Her får du nemlig bare 256 gigabyte lagringsplass og 8 gigabyte RAM. Det er ganske enkelt for lite i 2024.
Spesielt sistnevnte har stor betydning hvis du har mange apper eller faner åpne på samme tid, og det er ikke noe mer irriterende enn en maskin som begynner å halte fordi den ikke kan følge med. I dette tilfellet betyr det en prisforskjell rundt 5500 for modellen på 13 tommer, som jeg har testet, og 6300 for modellen på 15 tommer. Det er likevel en del for 256 gigabyte ekstra lagerplass og 8 gigabyte RAM, og noe jeg gjerne skulle sett at Apple fikk slutt på.
Glimrende ytelse
Når det er sagt, og hvis du som jeg velger modellen med 16 GB, får du en rask maskin som langt på vei kan hamle opp med en større og dyrere MacBook Pro, som ellers har vært mitt foretrukne arbeidsredskap siden 2015. Spesielt på grunn av den raske M3-chipen klarer MacBook Air M3 uten problemer de vanligste grafiske oppgavene, tekstbehandling, bilderedigering, rendering av video og visning av video i 8K-format.
Apple hevder selv at deres nye MacBook Air M3 er opptil 60 % raskere enn MacBook Air med M1-chip. Her hadde det nok vært mer relevant å sammenligne med deres M2-chip, så jeg har sett litt på Benchmark-resultatene fra vår test av nettopp denne. Skjønt forskjellene er til å få øye på, er de ikke så drastiske som ved sammenligningen med MacBook Air M1. For eksempel kan nevnes Cinebench R23 (single-core), som bare er 19 prosent bedre. Også Basemark GPU og Web 30 scorer litt høyere på den nye M3-prosessoren, selv om det her bare er snakk om en forskjell på henholdsvis 14 og 28 prosent.
Den siste tingen det er verdt å se på, er batteritiden. Apple hevder selv at den nye MacBook Air M3 kan holde på strømmen i opptil 18 timer. Dette avhenger naturligvis av hva du bruker den til, samt hvor mye lys skjermen skal avgi. Etter min beste overbevisning passer deres estimat ganske godt. Jeg har uten problemer kunnet bruke maskinen hele dagen, uten behov for den medfølgende laderen.
Konklusjon
Det er smått med reelle nyheter i den nye MacBook Air M3, men når alt kommer til alt, er det fortsatt snakk om en av de lekreste og mest reisevennlige bærbare på markedet. Den er lynrask, har en fremragende batteritid, og tar ikke så mye plass i ryggsekken. Jeg så imidlertid gjerne at Apple droppet det lave prispunktet og utstyrte basismodellen med 16 GB RAM så vi kunne unngå tanken om at den er billigere enn den egentlig er. Vi du ha en reisevennlig bærbar som fint klarer de aller fleste oppgaver, er MacBook Air M3 fortsatt en ”no brainer” – såfremt du da ikke er på Team Windows, for da er ikke dette den bærbare du leter etter.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser