Klar for en historie om en bil som har fått amerikanerne til å rive seg i håret? Nei, det er ikke Tesla denne gangen. Vi snakker om Toyota Mirai, brenselcellebilen som går på hydrogen. Eller, «går og går» fru Blom, la oss ikke ta munnen for full.
Mirai for «Mareritt»
Toyota lokket til seg kunder med saftige miljørabatter på over 300 000 kroner og lovnader om gratis drivstoff i seks år. Selvsagt ble folk fristet av slike gulrøtter foran nesen. For hva kan vel gå galt? Vel, ikke så mye, annet enn at eierne ikke kommer seg av flekken …
Problemet ligger i infrastrukturen, eller rettere sagt mangelen på sådan. Hydrogenfyllestasjonene er oftere ute av drift enn i drift, og når de først virker, får du kanskje en halv tank før pumpen sier takk for seg. Og hvis du trodde elbil-logistikken var vrien, er dette tidspunktet å ta frem popkornet.
For når Miraiene endelig mottar det edle drivstoffet på tanken, kan de ifølge insideevs.com finne på å fryses fast til pumpene. I timevis! Dette på grunn av den ekstremt lave temperaturen hydrogenet lagres i. Det er som tatt ut av en Mr. Bean-sketsj.
Toyotas danske avdeling har riktignok bestridt dette i en epost til oss, og hevder det er den enkelte hydrogenstasjon, og ikke bilen, som er problemet. Og at «aldri har noe slikt skjedd der til lands».
Shell har trukket seg ut
Som om ikke det var nok, har hydrogengiganten Shell trukket seg ut av markedet i California. USAs største marked for Mirai. De stengte alle sine sju stasjoner og droppet alle planer om nye. Dermed kan byer som San Francisco og Sacramento bare stå å se hydrogendrømmen gå opp i vanndamp.
Dyrt hydrogen
Og la oss ikke glemme prisen på det magiske hydrogenet. På to år har prisen nesten tredoblet seg, fra 13 dollar (140 kr) til 36 dollar (400 kr) per kilo. Med Miraiens tank på 5,65 kilo, snakker vi en fullstendig tankfylling på svimlende 2200 kroner! Og siden den reelle rekkevidden er nærmere 450 km enn de lovede 650, koster det nesten en femmer per kilometer å cruise rundt i denne bilen! Mange av kilometerne vil selvsagt brukes til å lete etter et sted å fylle tanken.
Verditap
Fordi vi ikke kan la en god pinebenkhistorie gå til spille, må vi selvsagt også snakke om verditapet på selve bilen. En stolt eier av en 2020-modell med drøyt 15 000 kilometer på telleren, tok bilen med til et utsalgssted for innbyttetaksering. Nøyaktig hvor lang maske, hvor mange postkasser klistret i skjegget, eller hvor mye det var for tomaten den dagen, er det bare han som vet. Det vi derimot vet, er at tilbudet var på drøyt 10 000 dollar, eller 120 000 kroner. Et verditap på godt over 70 prosent på to år der, altså.
Søksmål
Så hva gjør frustrerte amerikanere når de føler seg lurt? De saksøker, så klart. Mirai-eiere har samlet seg i hemmelige grupper på Telegram for å legge slagplaner mot Toyota. Noen har prøvd å returnere bilene sine, men Toyota vil ikke høre snakk om det. Andre har gått til søksmål og hevder at Toyota solgte dem en drøm som viste seg å være et mareritt.
Selv Toyotas egen tekniske sjef har måttet innrømme at Mirai ikke akkurat har vært en dundrende suksess. Og kundene føler seg rett og slett rundlurt. En eier oppsummerer det slik:
Ikke i mine villeste drømmer eller verste mareritt hadde jeg forventet at et kjøp fra en bilgigant som Toyota skulle vise seg å bli en så forferdelig opplevelse.»
Ikke noe bedre i Norge
I tilfelle du lurer, står det ikke noe bedre til her til lands. Vel, bortsett fra at folk har vært smarte nok til ikke å gå i fella. Med en eneste operativ fyllestasjon på Høvik, skulle man tro det var lang kø. Men mens det titt og ofte er kø på elbilladerne, har ingen sett snurten av en Mirai.
Heldigvis har Toyota en meget stabil elbil som alternativ, i bZ4X.
Kilde: insideevs.com