Alfa-sjefen Jean-Philippe Imparato, har sagt at Alfa Romeo være 100 prosent elektriske fra 2027, og her er den første i en rekke elektriske modeller.
Milano er det høyt passende navnet, hjembyen til Alfa Romeo og en gang stod det også Milano i logoen deres. Det gjør det ikke lenger, men det gjør jo ingen ting her. For her står det Milano på modellen som debuterte i, Milano selvsagt.
Det er en 417 cm lang, kompakt crossover vi snakker om, med Stellantis elbilplattform under skallet. Med en 54 kWt batteripakke, og en oppgitt rekkevidde på 410 km, hvis man velger versjonen med 156 hk. Alternativet er en hissigere variant kalt Milano Veloce med 240 hk, og noe kortere rekkevidde.
Veloce er helt klart den utgaven som er mest Alfa av de to. Den første er litt sånn bestemors handlevogn med de samme sedate ytelsene som man finner i en Peugeot E-etellerannet, eller en Citroën på strøm.
Veloce-utgaven har er senket 25 mm, og den har bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger. 0 til 100 km/t tar 5,9 sekunder, ikke lynraskt når man tenker på at en Volvo EX30 – med to motorer – trenger 3,6 sekunder på samme øvelse.
Bilen har Alfa Romeos D.N.A knapp i midtkonsollen, med tre innstillinger av effekt, styring og gassrespons. Her betyr D Dynamic, for betyr maksimal sportslighet, mens N selvsag er Normal, og til slutt har vi A for Advanced, som prioriterer maksimal energieffektivitet. Veloce har også en mekanisk låsing av differensialen for maksimalt grep under akselerasjon og i svinger.
Innvendig kan man få sportseter fra Sabelt i Veloce-utgaven, men begge versjonene av Milano har et instrumentpanel med en 10,25-tommers skjerm, og en 10,25-tommers pekeskjerm vinklet mot føreren.
Alfas quadrifoglio (firkløver) er synlig flere steder, blant annet er ventilene til klimaanlegget formet som en quadrifoglio.
Bagasjommet er større enn i de fleste kompakte crossovere, her er det oppgitt til 400 liter, og det finnes et rom foran til med plass til ladekabler.
Milano leveres med Alfa Connect Services, som er et utvalg av tjenester for sikkerhet og komfort, og bilen har naturligvis over-the-air (OTA)-teknologi for oppdatering av kart og programvare. Den har også en virtuelle assistent som lyder kommandoen Hey Alfa og ChatGPT (AI) integrert i bilens stemmestyring.
Bilen kan snart bestilles, men pris og levering er ikke kjent i skrivende stund.