Det er ingen nyhet at Netflix vil kontodeling til livs: Strømmegiganten har sett seg lei av brukere som deler kontoen sin med slekt og venner utenfor husstanden. Det vil si, du kan fortsatt gjøre det – men da må du betale ekstra!
Lyd & Bilde har allerede skrevet flere saker om at Netflix vurderer forskjellige tekniske løsninger for å hindre ulovlig (dvs. gratis) kontodeling. Og nå dukker flere av de konkrete tilfellene opp, hvor det viser seg at Netflix håndhever dette i praksis.
Flere Netflix-abonnenter opplever nå å bli stoppet når de prøver å logger inn med kontoen på en TV eller strømmeenhet utenfor husholdningen. Medlemmer av L&B-redaksjonen (som tester en god del nye TV-er og relaterte produkter) har selv opplevd dette ved flere anledninger.
Strammer inn på kontodeling
Netflix bekreftet nylig til norske Nettavisen at de har begynt å håndheve forbudet:
– Vi ønsker å fortsette å reinvestere i virksomheten vår, inkludert nye filmer og TV-serier. Dette blir vanskeligere når så mange mennesker bruker Netflix uten å betale. Kontodeling i denne skalaen påvirker vår mulighet til å investere i og forbedre tjenesten vår, opplyser Netflix via sin pressetjeneste.
Om du opplever dette i akkurat ditt tilfelle, kan avhenge av hvilket abonnement du har, og hvor mange enheter som benytter kontoen din i dag. Men uansett: Hvis du ønsker å benytte kontoen din på en TV eller strømmeenhet utenfor hjemmet, kan du for fremtiden bli nødt til å betale et ekstra månedlig gebyr.
Koster 39 kr/mnd per ekstramedlem
I følge Netflix hjemmesider er et Netflix-abonnement(både Basis og Premium) i utgangspunktet kun beregnet på å deles av personer som bor sammen under samme tak. Personer som ikke er en del av husholdningen din, må derfor registrere seg for sin egen konto for å se på Netflix.
En «Netflix-husholdning» ansees å være de enhetene som er koblet til Internett der du vanligvis ser Netflix. For eksempel kan TV-en din hjemme i stua utgjøre en Netflix-husholdning, og da vil alle andre enheter(inkludert mobiler og nettbrett) som bruker Netflix-kontoen din på samme Internett-tilkobling, automatisk regnes som en del av samme Netflix-husholdning.
Eksisterende kontoeiere oppfordres nå til å kjøpe en ekstramedlemsplass for at personer utenfor husholdningen skal kunne bruke Netflix-kontoen deres. For 39 kr/mnd får vedkommende da egen profil, konto og passord, men medlemskapet blir betalt av personen som inviterte dem til å bli med.
Har du selv opplevd lignende «feilmelding» når du prøver å logge inn på Netflix med TV-enheter utenfor husstanden? Del gjerne dine erfaringer og synspunkter i kommentarfeltet under!
Kommer ikke inn på min tv hjemme i mitt hus. Får bare beskjed om feil passord, byttet passord men den sier det fortsatt