Volkswagen sikter seg inn på det viktige familie- og pendlermarkedet med stasjonsvogn-versjonen av ID.7. Med plass til opptil 1714 liter bagasje og en rekkevidde på nesten 700 km (WLTP).
Målet er å kombinere romslighet, god rekkevidde, hurtiglading og komfort – alt sammen i et elektrisk format.
Med nedfelte bakseter har bilen et bagasjeromsvolum på hele 1714 liter. Med alle i oppreist posisjon er det fremdeles på formidable 603 liter, som er 73 liter mer enn kupéversjonen av samme modell. Det er også mer enn både mellom-SUV-en ID.4 og Skoda Enyaq.
685 kilometer
Velger du den med størst batteripakke (den kommer med 77 eller 86 kWt netto), hevder Volkswagen en rekkevidde på inntil 685 km (WLTP), som bør bety at du også kan runde 600 kilometer med vanlig kjøring. Til å begynne med er det bare bakjulstrekk på ID.7 Tourer, og det er helt sikkert at den firehjulsdrevne GTX-varianten, som lanseres senere, vil ha noe kortere rekkevidde.
Ladeeffekten er inntil 175 kW, som i praksis betyr at du kan forvente å lade fra 20 til 80 prosent på under en halvtime.
ID.7 Tourer kan bestilles snart
Volkswagen åpner snart for bestilling av den nye elektriske stasjonsvognen i Norge. De første kundene kan vente levering allerede til høsten, ifølge importøren.
Prisen på Volkswagen ID.7 Tourer er ikke oppgitt, men kupéversjonen starter på rundt 580.000 kroner før ekstrautstyr, og i regner ikke med prisforskjellen vil være veldig stor.
Bilen kan bestilles «snart», og de første produksjonseksemplarene forlater samlebåndet allerede til høsten. Hvorvidt det betyr at kunder her til lands faktisk vil begynne å motta bilene sine på det tidspunktet, gjenstår å se.
Med bilen har Volkswagen selskap med blant annet NIO ET5 Touring og Opel Astra Sports Tourer Electric.
Mer info: volkswagen.no