For andre år på rad faller salget av elektronikk, og aller størst er fallet for lyd- og bildeprodukter, som faller markant med minus 13,8 prosent i 2023.
– Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021 falt elektronikksalget som ventet i 2022 med åtte prosent. Fallet fortsetter i 2023, med en nedgang på 5,8 prosent, målt i verdi, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Tallene for fotobransjen er ikke med i omsetningstallene for 2023.
Men for resten av elektronikkbransjen ser tallene for fjoråret bleke ut.
– 2023 fortsatte trenden fra 2022, og ble et turbulent år for hele bransjen. Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger, sier Røsholm.
Som nevnt er fallet størst for lyd- og bildeprodukter, men små og store hvitevarer faller også, med 4,6 prosent. Det samme gjelder for PC-er og produkter til hjemmekontor, som hadde en historisk stor omsetning i pandemiåret 2020.
Det er 55- og 65-tommere som dominerer i tv-salget, som fortsetter å falle, men det er en vekst i salget av tv-er større enn 70-tommer. Antall solgte TV-er faller med 12,3 prosent, fra 342.000 i 2022 til 300.000 i 2023. Og i år som i fjor, er det LED-baserte tv-er det selges klart mest av. Bare åtte prosent av tv-ene, er OLED-tv-er.
Strømming fortsetter å være populært, andelen abonnenter stiger i 2023. Så mange som 83 prosent sier de abonnerer på én eller flere tjenester, og Netflix er fortsatt størst med en andel 55 prosent. Mens TV 2 Play er nummer to, og øker fra 27 til 38 prosent og tar andreplassen fra HBO Nordic, som har en andel på 31 prosent.
Den store posten man noe vagt kaller smarthjem, faller med 3,4 prosent, mens mobil- og nettbrettsalget faller med 4,8 prosent.
Marte Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Lasse Svendsen
Vekst for brukte mobiler
Salget av mobiltelefoner fortsetter fallet for sjuende år på rad, og synker til 1,2 millioner i 2023. Det er nedgang på nesten 12 prosent, i følge tallene Stiftelsen Elektronikkbransjen har innhentet. Mobilene ser også ut til å vare lengre. I 2023 gikk det 38,5 måneder før nordmenn kjøpte ny mobil.
En av grunnene kan være at stadig flere kjøper brukte mobiler. Blant forbrukere i aldersgruppen 15 til 29 år er det hele 15 prosent som har anskaffet brukt mobiltelefon i 2023.
– Tallene fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 275.000 mobiler i bruktmarkedet i 2023, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Nordmenn kjøper fremdeles mobiler i det øvre sjiktet når de bytter, og som vanlig er det Apple og Samsung som dominerer i markedet.
Hodetelefoner og høyttalere
Det er liten endring i salget av de mest populære lydproduktene. Salget av hodetelefoner og ørepropper faller med moderate 3 prosent, og ørepropper er størst med 1 million par, mens det ble solgt 700.000 hodetelefoner. De aller flest av dem, trådløse.
For Bluetooth-høyttalere er fallet større. Ned 9,6 prosent, til 260.000 enheter.
Kjempevekst for kaffe og smartklokker
Nordmenn er tydeligvis lei av begrensningene til smartarmbånd, eller treningsarmbånd. Nå vil de ha smartklokker med flere funksjoner. Det vises tydelig i tallene som forteller om et fall på 50 prosent for smartarmbånd, og en enorm vekst på hele 40 prosent for smartklokker.
Salget av kaffemaskiner øker også, og her er det kapselmaskinene som øker aller mest, med 37 prosent. Tallene for espressomaskiner av den typen man må betjene selv i flere steg før kaffen flyter ut, viser en oppgang på 11 prosent.
For andre småelektriske produkter, peker tallene nedover for elektriske tannbørster, personvekter og styling. Mens barbermaskiner og hårfjerning generelt, holder stand.
Støvsugere? Ned med 20 prosent, men robotstøvsugere og såkalte stick-støvsugere, øker.
Kjøkkenprodukter faller også, unntaket er airfryere som fremdeles har vekst.