Når auksjonshuset Bonham klubber salget av denne, er det et stykke musikkhistorie som går under hammeren. Miksebordet var verdens første heltransistoriserte og ble installert i Abbey Road Studios i 1968.
Miksebordet som er et EMI TG12345 MKI, her vist sammen med et par Lockwood Major monitorer, som følger med i auksjonen, har vært med på mange kjente og legendariske innspillinger.
Beatles spilte inn album på det samme miksebordet i Abbey Road Studios, senere har flere av The Beatles spilt inn soloalbum på EMI-konsollen, og Lockwood Major monitorer.
John Lennon og Yoko Ono’s The Plastic Ono Band, brukte konsollen flittig til 1972, og den legendariske EMI-konsollen, ble anerkjent som spesielt vellydende.
Et AI-generert bilde av et par Lockwood Major, er helt nødvendig for å finne et bilde hvor de er plassert i et hjem. For høyttalerne fra Lockwood ble nesten uten unntak brukt i innspilling- og studiosammenheng. Utallige album – og hit’s – er mikset på et par Lockwood høyttalere.
Bortsett fra Beatles, har kjente band som Pink Floyd, Led Zeppelin, Rolling Stones, Genesis, The Who og R.E.M., brukt monitorer fra Lockwood. Det samme har Bob Dylan, Emmylou Harris, Peter Gabriel, nylig avdøde Robbie Robertson, Iggy Pop, Daniel Lanois – og Lenny Kravitz.
Lockwood startet på 30-tallet, da Stanley Timms begynte å snekre radiokabinetter. Med koaksialelementer fra Tannoy, begynte et kapittel med høyttalere laget for BBC, hvor elementene ble plassert i Lockwoods kabinetter.
Høyttalerne ble tatt godt i mot av profesjonelle, og ble raskt en utbredt monitor i kringkasting, kino- og studiosammenheng.
I dag lager Lockwood fem høyttalermodeller med spesiallagede koaksialelementer fra Volt, med alnico-magneter, og alt er håndlaget i England basert på Timms originale tegninger, med moderne teknikk inkorporert.
Den minste modellen kalles Mini, men er i praksis en relativt stor stativhøyttaler som måler 40 cm i høyden, med et 10-tommers element, mens flaggskipet Major bruker et 15-tommers Dual Concentric element.
Annonse
Les ogsåMer Atmos-lyd fra DolbyDolby tok oss med til London og Abbey Road for å høre hva fremtiden kan bringe av spennende lydopplevelser til hjemmekino, hodetelefoner – og ikke minst bil!
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.