Mange Tesla-entusiaster har reagert sterkt på de nye premiummodellene uten tradisjonell blinklyshendel. I stedet må man basere seg på irriterende knapper som gjør det vanskelig å blinke i rundkjøringer.
Det gjør at ellers flotte biler har måttet få en kraftig skrape i lakken i våre tester. Det gjelder for vår del Model S Plaid, Model X Plaid og den nyeste Model 3. Vil vil tro det ikke er lenge for Model Y følger etter.
Det har gått så langt som at kjøreskoler og sjåførlærere dropper å kjøpe nye Teslaer, av frykt for at elevene vil stryke under oppkjøring.
Løsningen kommer
Men nå kommer det snart en løsning fra det innovative selskapet Enhance Automotive. Selskapet som tidligere har gitt oss S3XY Buttons, trådløse knapper som bringer noe funksjonalitet fra skjermen til fysiske knapper, jobber nemlig med en ny blinklyshendel. En som enkelt kan monteres i både nye Model 3, Model S og Model X.
Ifølge videoen selskapet har lagt ut på YouTube, skal installasjonen være enkel og kunne gjøres hjemme. Slik kan man få tilbake den intuitive funksjonen blinklysspaken tidligere har hatt, og som vi alle alltid har kjent den. Rattknappene er fremdeles fullt funksjonelle, slik at man kan velge.
Og der hvor S3XY Buttons bruker Bluetooth, vil hendelen kobles til OBD-porten. Dermed er man sikret mot forsinkelser.
Redder Tesla-salget?
For enkelte kunder har nok den bortfalne blinklyshendelen vært avgjørende for å droppe et ellers fristende Tesla-kjøp. Spesielt den prisgunstige Model 3 er nok utsatt der, som ellers er et svært godt kjøp i sin nyeste versjon med friskere utseende og forbedret interiør.
Nå kan imidlertid denne genistreken fra Enhance Automotive gjøre det enklere for kunder å velge Tesla fremover. Ikke minst for oss i Norge, med våre utallige rundkjøringer.
For Tesla-nølere kan drømmen nå likevel gå i oppfyllelse, med god gammeldags hendel på plass! La oss bare håpe den kommer snart.
I rundkjøringer skal en kun blinke når en skal forlate rundkjøring og når en skifter fil inne i rundkjøring. Forstår ikke problemet. De fleste rundkjøringer i Norge har bare en fil
Er det girspaken, blinklys hendelen, eller begge deler dere mener? Det er jo helt forskjellige hendelser. Bruker dere girspaken på en elbil i rundkjøringen?
Blinklyshendel, ja. Girspak har de aldri hatt 😉 Takk for årvåkenheten!
Psst… det er ikke manglende girspak som er problemet. Det er manglende spak til blinklyset. Den spaken er på venstre side.
En smule raskt i svingene gått, det har. 😅
Fungerer da helt ypperlig uten hendler, eneste savnet er lettere betjening av fjernlys da assistenten ikkje er heilt optimal.
Grunnen til at Tesla har denne spesielle retningsviser knapppesystemet er at i usa ikke brukes rundkjøringer. Tesla’s ingeniører kjenner ikke til de norske rundkjøringene som det er svært mange av.
Når kan dette utføres på Tesla Y ?
Uten eit meir brukervennlig (normalt) Brukergrensesnitt med normale spaker , knapper og Display, så er ikkje Tesla med i vurderingen ved kjøp av ny bil, finnes andre biler som ikkje er til dei grader minimalistisk og spartansk utstyrt😉
Heldigvis er det mye annet å få kjøpt enn disse tivolibilene.