TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Nordpolen til Sydpolen – for første gang med bil

For aller første gang i historien har noen tatt bil fra Nordpolen til Sydpolen. Det skjedde med den helelektriske Nissan Ariya.

Av / 24.12.23 - 09:00
Nordpolen til Sydpolen – for første gang med bil

– Jeg kan ikke tro at vi er på Sydpolen. Etter så mange års planlegging føles det helt uvirkelig, sier Chris Ramsey. Han og kona Julie har nettopp fullført det få trodde var mulig: En 30 000 km lang kjøretur fra Nordpolen til Sydpolen, gjennom hele det amerikanske kontinentet, i en elektrisk Nissan Ariya.

Ingen bil, og spesielt ikke elektrisk, har noensinne fullført den ultimate bilturen mellom jordas to ytterpunkter. Men så skulle det altså skje i en elektrisk SUV.

Planlagt siden 2017

Eventyrerne Chris og Julie begynte drømme allerede i 2017, etter å ha fullført ekstrem-bilracet Mongol Rally fra London til Mongolia i en Nissan Leaf. Den gang var det aldri gjort med elbil før, og Nissan Leaf er vel ikke den første elbilen man tenker på når man skal tilbakelegge 22 000 kilometer i bil.

Nå ville de altså sette lista enda høyere, med en vill idé: Hva om de kunne kjøre en elektrisk bil hele veien fra Nordpolen til Sydpolen – gjennom all slags terreng?

Da snakker vi 30 000 kilometer, men i tillegg til å være lengre i avstand er det også mye mer som skal klaffe med tanke på terreng, vær og vind. Her skal man tross alt kjøre deler av distansen på is!

Annonse
julie-ramsey-pole-to-pole-ev
Chris og Julie Ramsey, klare for å starte sin ferd. Foto: Pole to Pole

I mars i år kunne avreise fra Nordpolen starte, med en spesialmodifisert Nissan Ariya levert av Arctic Trucks på Island. Modifiseringene var likevel overraskende moderate: De la på fire massive 39-tommers dekk, har lagt til noen girkomponenter, hevet bilen noe, og forsterket chassis og karosseri. Ellers er drivlinje og batteri uendret fra produksjonsmodellen, og de har heller ikke hatt noe ekstrabatteri på slep.

//

 

Se dette innlegget på Instagram

 

Et innlegg delt av Pole to Pole EV (@poletopoleev)

Måtte skynde seg

Mye av delene av polarisen i nord man faktisk kan ferdes på, smelter fortere og fortere for hvert år på grunn av klimaendringer. Chris og Julie måtte derfor skynde seg over polarisen før den smeltet, mens nordlyset flimret over panseret. Så gikk ferden sørover, gjennom variert terreng og klima på det amerikanske kontinentet.

I Chile besøkte de et hybrid vind- og solkraftverk, før veien til slutt gikk videre over det mest utilgjengelige stedet på kloden: Antarktis. Her tillates ikke fossile kjøretøy, så forskningsekspedisjoner er helt avhengige av fornybar energi.

Med den firehjulsdrevne Nissan Ariya ble det bevist at en elbil faktisk kan brukes i ekspedisjoner på sydpolen. Ikke minst takket være evnen til å lades av både vind, sol og aggregater. Noe bensin- og dieselbiler som kjent ikke kan.

chris-julie-ramsay-pole-to-pole
Kaldt på Sydpolen. Foto: Pole to Pole

Det umulige med bil

Den 15. desember, som er den antarktiske sommeren, ankom paret til slutt Sydpolen, etter å ha tilbakelagt over 30 000 km! Det er ikke lov å være på sydpolen utenom sommeren, rett og slett fordi værforholdene er umulige. Selv på denne tiden av året er det rundt 25 minusgrader der.

Men på verdens mest utilgjengelige kontinent beviste Chris og Julie Ramsey altså at elektriske biler kan erstatte dieseldrevne kjøretøy.

– Jeg har alltid hatt full tillit til de fantastiske egenskapene til elektriske kjøretøy, og jeg visste at vår Nissan Ariya ville takle den strabasiøse reisen, sier Chris Ramsey.

Les også Endelig testet: Ariya innfrir på det meste Med Ariya endelig på markedet, kan Nissan fint pensjonere Leaf for godt. Dette er for mange den aller mest fornuftige bilen.

Sponset av Nissan Ariya

Her må det nevnes at bilen til ekspedisjonen har vært sponset av Nissan, i tillegg til at Arctic Trucks altså har sponset modifiseringene.

Med dette håper Nissan at flere vil bli inspirert til å velge elektrisk, enten det er til hverdagsbruk eller mer ekstreme eventyr. Og at rekkeviddeangst er en saga blott.

Mer info: poletopoleev.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring