TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: McIntosh MA8000

Silkekledt muskelbunt

Den kraftige Macen har alt som skal til for å bli en seriøs high-end favoritt. Fabelaktig livaktig lyd og praktisk digitalkonverter, er bare noe av det vi digger med MA8000.

Av / 18.02.14 - 06:11
McIntosh MA8000

Lyd & Bilde mener

  • Elegant amerikansk veldresset muskelforsterker med alt man trenger. Spiller skorta av det meste, og på det meste. En av de beste forsterkerkjøpene for de som vil ha alt på et sted.
  • Den er svær, tung og dyr.

NO gullikon 2014.indd

I en tid hvor digitaliseringen og effektive strømforsyninger, gjør det mulig å lage kraftige forsterkere som ikke er større enn en Blu-ray-spiller, virker det kanskje rart at det fremdeles finnes forsterkere som McIntosh MA8000.

Den er nemlig massiv, og grunnen til det ligger i dens DNA. McIntosh sparer ikke på noe når de skal lage high-end, og dere største integrerte forsterker er ikke noe unntak. Den 300 W kraftige råtassen som erstatter den gamle favoritten MA7000, er mer enn en modernisert utgave av en gammel oppskrift. Den er ny fra grunnen av.

MA8000 ligner naturlig nok på forgjengeren. Den 24 cm høye og 45 kg tunge forsterkeren bruker også McIntoshs utgangstransformatorer, et slags varemerke som blant annet gjør forsterkeren ultrastabil selv under hard belastning. Men resten av forsterkeren er ny.

Digital og analog i skjønn forening
Det betyr åttebånds equalizer hentet fra forforsterkeren C50, som kan programmeres for hver inngang, slik at man kan endre tonekurvene etter smak. To separate balanserte kretsløp hvor signalet har separat jord for minimalt med sus, ender i 2 x 300 W effekt. Uansett belastningsimpedans. Som vanlig for en Mac, har utgangstransformatorene separate viklinger for 2, 4 og 8 ohms høyttalere. Av erfaring anbefaler jeg å starte med 8 ohms-tilkoblingene, og prøve seg frem med 4 ohm. For det er ikke sikkert at en 4 ohms høyttaler som for eksempel en Dynaudio C4, lyder best på 4 ohms-utgangene.

Annonse

I likhet med forforsterkeren C50, har forsterkeren innebygget digitalkonverter. Med fem innganger. En USB, og to av hver av optisk og koaksial digitale innganger.

Hvilket er innmari praktisk for alle som spiller musikk fra digitale lydkilder. Med en laptop tilkoblet via USB får man vanvittig mye bedre lyd enn om man kobler den til via en av de analoge inngangene. Seks stykker i tallet, pluss to balanserte XLR- og både MC- og MM-innganger for platespillere med ditto pickuper.

Du kan selv tilpasse belastningsimpedansen til den pickupen du bruker. På samme måte som du også kan gå inn i menyoppsettet på forsterkeren, og juster balanse og inngangsfølsomhet på hver enkelt inngang.

Hodetelefonelskere vil kunne glede seg over en forbausende frisk og vellydende hodetelefonutgang. Som glatt takler vanskelige 600 ohms hodetelefoner.

Pomp og prakt med finesse
Den innebyggede DAC-en jobber med 32-bits ordlengde og 192 kHz samplefrekvens, selv om den kun støtter opp til 24-bit/192 kHz inn, men det er da mer enn nok. For som jeg raskt erfarte, det virket ikke som om det lå noen tekniske begrensninger i veien for musikkopplevelsen.

Med en MacBook Pro som digital lydkilde via USB, en McIntosh MCD500 CD-spiller, platespillerne McIntosh MT5 og Rega RP40 som analoge lydkilder, stod det ganske tidlig klart for meg at dette kom til å bli moro.

En rask sammenligning med forgjengeren MA7000, viste at det har skjedd saker og ting på seks år. Lydbildet er friskere, mer fokusert og strammere regissert med MA8000. Uansett signalkilde. Heldigvis er McIntosh varemerke beholdt: Det store og varme lydbildet. Bare med et stødigere stereoperspektiv og med tydeligere dybde i lydbildet. Med så forskjellige høyttalere som Sonus faber Olympica III og McIntosh XR100 som grunnlag, er det heller ingen tvil om at forsterkeren kan skrelle parketten av gulvet. Den vil passe utmerket med store effekthungrige høyttalere som JBL S4700. Som vi også tester i dette nummeret.

Med Mumford & Sons spilt av via USB (24/192), kunne jeg høre klangnyanser i gitarplukkingen, som ga instrumentet en klarere karakter i lydbildet. Komplekse pianopassasjer fra Keith Jarretts kyndige hender, var lettere å følge fordi den dynamiske kontrasten er merkbart bedre enn på MA7000.

Helen Bøksles engleaktige vokal ga meg rett og slett frysninger. Stemmen lød varm og bløt som honning, samtidig som den klokkeklare klangen var skremmende levende gjengitt. Du kan hente enda flere detaljer i lydbildet med Ayre AX-5 som koster omtrent det samme, men går da glipp av den uanstrengte fylden, som gir særlig bassinstrumenter og mannlige vokaler, en ekstra dimensjon.

Bluesartister og karakteristiske stemmer som Johnny Cashs gravferdsrøst, er praktfullt gjengitt. Du både hører og merket at stemmen kommer fra dypet.

Med XR100 er livefølelsen påtagelig og det er ikke vanskelig å skjønne at det kan være en gylden kombinasjon i manges ører.

Men det er den solide kontrollen over lydbildet, selv når man spiller høyt, som skiller MA8000 fra mye annet vi har hørt. Selv på fullt pådrag er det ingen ting som tyder på at forsterkeren er i ferd med å miste pusten. På et tidspunkt ble det så høyt at synet begynte å svikte, i hvert fall føltes det slik, med en fysisk trøkk som du bare får med mye effekt og store høyttalere.

Raffinement og råskap i en og samme forsterker.

Bunnsolid
Størrelsen og prisen kan være en deal breaker for mange. Denne forsterkeren passer ikke inn i de fleste møbler man får kjøpt, og den ruver godt når man først har fått den på plass. Den er også kostbar, men prisbildet mildner litt når man ser på hva man faktisk får for pengene. En massiv 300 W forsterker med en svært god analog forforsterker, platespillerinnganger og DAC innebygget, er ikke hverdagskost. Det er heller ikke lydkvaliteten, som definitivt er i referanseklasse. Ikke bare for integrerte forsterkere. Et bunnsolid valg for de som vil ha både i pose og sekk.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset