TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
PÅSKE TILBUD - 6 uker for kun 6 kr!

Nyhet

Faststoffbatteri: Toyotas batteridrøm blir virkelighet

Det kan nå se ut som at Toyotas faststoffbatteri blir virkelighet. Masseproduksjon kan kanskje starte i 2027.

Faststoffbatteri: Toyotas batteridrøm blir virkelighet

Teknologi står aldri stille, og det kan se ut som om en revolusjon innen elbilbatterier står på trappene. Noen putter stadig større andel silisium i anoden for å få et mer kapabelt batteri, mens andre går helt nye veier.

Faststoffbatteri, med en solid i stedet for flytende elektrolytt, har vært en drøm i over 100 år, men man har aldri klart å sette ideen til virkelighet i stor skala. Et slikt batteri er eksplosjonssikkert og dermed mye tryggere enn vanlige litiumion-batterier. Det skal også ha både kortere ladetider og gi bilen lengre rekkevidde. Utfordringen har vært å gjøre det funksjonelt i romtemperatur og lavere, men Toyota mener å ha løst dette.

Toyota & Idemitsu solid state
Foto: Toyota

Samarbeider med oljeselskap

Toyota samarbeider nå med oljeselskapet Idemitsu i å utvikle materialer som er mer fleksible og dermed motstandsdyktige mot sprekker. Sammen skal de sørge for å skalere opp til masseproduksjon.

I første fase fokuseres det på utvikling av sulfid faste elektrolytter og forberedelse for et stort pilotanlegg. Dette etterfølges av masseproduksjon på anlegget, og til slutt, en vurdering av fremtidig fullskala masseproduksjon.

Les også Kommentar: Faststoff – eller ikke faststoff? Det er spørsmålet Verden går og gleder seg til faststoffbatteriene kommer i 2027. Men hvor realistisk er det? Ikke veldig, tror journalisten.
Toyota Solid State Battery Pilot Factory
Pilotfabrikken til Toyota er ikke stor. Det blir det snart slutt på. Foto: Toyota

Toyota faststoffbatteri kan bli stort

Toyota tror på at initiativet representerer et stort skritt mot en mer bærekraftig og miljøvennlig transportsektor. Og at deres batterier kan brukes av alt fra personbiler og motorsykler, til tungtransport.

Annonse

Håpet er at første steget i masseproduksjon av batteriene starter i 2027, senest 2028. Vi har tidligere vært skeptiske til hvor realistisk prosjektet er, men nå begynner vi å bli spent.

Les mer her.

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Tilbud - 1 måned for kun 79,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned!

Populær

LB+ total 12 måneder

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

LB+ Total 6 måneder

Tilgang til ALT innhold i 6 måneder

Kun 79 ,-
154,- / mnd
154,- / mnd
Med et LB+ får du:
  • Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
  • Deaktiver annonser
  • L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!

Fullstendig tollforvirring om teknologi

Claude AI utfordrer konkurrentene med nettsøk

Mer naturlige samtaler med ChatGPT

Det kan du gjøre selv! - sa KI-en

KI kan ikke klokken

Dette batteriet trenger aldri lading!

Gemini AI blir personalisert

Her er en datamaskin med ekte hjerneceller

KI-prisvinnere advarer mot kunstig intelligens

Signal kan droppe Sverige og andre krypteringsfiendtlige land

Ett enkelt krystall kan holde alle dine data

Teleportering er faktisk mulig

Lyd & Bilde