Stilen på den nye Cowboy 4 er vel det man best kan betegne som en sporty bysykkel. Vi testet modellen med tverrstang. Den fås også i step through design, uten tverrstang, slik at den er lettere å komme opp på. En type som blir mer og mer populær til både herrer og damer.
Stellet er spesialprodusert. Det meste er støpt i et stykke, noe som gir en meget gjennomført look.
Sykkelen har elektronisk lås. Den låses opp med mobilen. Du kan stille det inn til å skje automatisk når du nærmer deg med mobilen i lommen. Alternativt kan du trykke på et låseikon i Cowboy-appen. Og vips, så er den låst opp og klar til å kjøre.
Du stiller assistanse-nivået på den enkle hovedmenyen. Der er bare to nivåer å velge mellom, standard og eco. Med standard følger det med et stødig og stabilt skubb fra første trykk på pedalene. Sykkelen justerer ytelsen etter terreng og ytre forhold slik at du har en konsekvent og ensartet fremdrift, uansett om du kjører rett frem, oppover bakke eller på en puklete grussti. Med eco er ytelsen lavere, men til gjengjeld kommer man lengre på batteriet.
Kjøreopplevelsen er ganske forrykende. Det er godt med power i den fikse sykkelen, som automatisk skifter gear og garantert får deg ut av lyskrysset som den første hver gang.
Batteritiden er også ganske utmerket. Produsenten lover opptil 80 kilometer på en lading, men sats på det halve hvis du kjører med standard assistanse og ved de maksimale 25 km/t hele veien.
Batteriet sitter diskré oppover sykkelstangen, og kan tas ut så du kan lade hvor du vil, uten å måtte slepe med hele sykkelen. Her har Cowboy 4 en fordel sammenlignet med Vanmoof-syklene, som den ellers minner en del om.
Du kan stille inn sykkelen til å låse seg selv når du går fra den, og du kan holde øye med om den er der den skal være via mobilen. Skulle den bli stjålet, kan du tracke posisjonen via innebygd GPS, og gi politiet beskjed om hvor den befinner seg.
Konklusjon
Cowboy 4 er en teknisk smart sykkel, pakket innbydende inn i flott design og smidig betjening. Dessverre egner denne modellen seg ikke like godt til ryttere i alle størrelser. Er man av de høye, er kjøreopplevelsen ikke optimal. Den er ikke billig, men prisen er godkjent i forhold til hva den leverer på kvalitet og funksjonalitet.