Kvalitet. Ståbrettet og stang er konstruert av samme type aluminium som luftfartsindustrien bruker, og det er relativt brede 8,5 tommer luftdekk – ekstra dekk og slange følger i tillegg med i kassen.
Der er dessuten elektroniske ABS-bremser på forhjulet, mens det på bakhjulet er ekte analoge skivebremser, som sikrer at du til enhver tid kan bremse brått ned, uten at hjulene blokkeres. Denne typen sikkerhetsegenskaper er noe som hever sparkesykkelen markant over de billige plast-sparkesyklene som dominerte gatene for få år siden.
En god gammeldags ringeklokke er også med, og Xiaomi har dessuten sørget for gode lykter, både foran og bak. Frontlykten tennes med tre trykk på kontrollknappen på midten av styrestangen, og i Xiaomis app kan man velge om baklykten skal være på hele tiden.
Det er via denne knappen det meste av betjeningen foregår. Det er behagelig enkelt, men plasseringen er ikke ideell. Knappen er ikke mulig å nå uten å løfte den ene hånden fra styret, og det trekker dessverre litt ned i den ellers høye kjøresikkerheten.
Det er tre kjøremoduser – Walk Assist hvor motoren hjelper hjulene litt på gli når du går med sparkesykkelen, Drive som får deg stille og rolig opp på 20 km/t, og Sport som med noe mer trykk får deg opp på 25 km/t. Her må du holde tungen rett i munnen, for Mi Electric Scooter 3 har en ganske pen akselerasjon for en så relativ liten sparkesykkel. Og så er det jo faktisk heller ikke lovlig å kjøre i den farten på offentlige veier.
Når du vil låse sparkesykkelen skjer det via appen. I låst tilstand vil hjulene blokkeres elektronisk, og en pipelyd kommer hvis man prøver å flytte på den. Det betyr ikke at man ikke kan stjele den, men den som måtte gjøre det, får ikke mye glede av den.
Konklusjon
Xiaomi Mi Electric Scooter 3 er langt fra så robust bygget som Segway P65, men kvaliteten er ikke desto mindre ganske høy, tatt i betraktning at sparkesykkelen er så lett og kompakt at du relativt lett kan klappe den sammen og ta den med deg. Og nettopp denne transportvennligheten gjør Xiaomis sparkesykkel til det mest opplagte valget for mange brukere. Kjøreopplevelsen er ganske utmerket, og på sikkerhet og smarte funksjoner er det ikke mye å sette fingeren på. Batteriet er imidlertid ikke det sterkeste.