Det perfekte kameraet finnes ikke, men noen av dem kommer temmelig nært perfeksjon. Men det betyr ikke at det lurt å kjøpe det dyreste og beste som har fått en knalltest, og så gå ut å begynne å fotografere.
Først må man definere hva kameraet skal brukes til.
Portrettfotografer har et helt annet behov for kamerautstyr enn naturfotografer. Det samme gjelder sportsfotografer og reportasjefotografer, som er så forskjellige at de trenger ulikt utstyr.
Hvis man har et ønske om å ta bilder i naturen, kanskje spesielt av ville dyr, kreves det at man setter seg inn i hva slags kameraer og objektiver som dekker akkurat det behovet. Det samme gjelder for alle andre grener av fotografering, men noen ting er felles uansett hva man skal ta bilder av.
Man ønsker best mulig bildekvalitet, og da dukker begreper som oppløsing, detaljskarphet, og bildedynamikk opp i diskusjonen. Sportsfotografer vil også være opptatt av autofokusens ytelse, og kameraets skuddtakt.
Dagens kameraer leverer topp resultater på den tekniske delen av bildekvaliteten, og forskjellen i bildekvalitet på et kamera til 10.000 kroner, og ett til 100.000 kroner, er ikke så stor som prisforskjellen er. Innenfor samme kameratype – systemkameraer med APS-C eller fullformat, er forskjellene i bildekvalitet enda mindre.
De største forskjellene ligger andre steder. Som i hvilke funksjoner kameraet er utstyrt med, skuddtakt, autofokus, videoegenskaper, og om kameraet er bygget for amatører eller proffotografer. Blant annet.
Portrettfotografer – og bryllupsfotografer for den del, trenger ikke 30 bilder/s skuddtakt, men bildedynamikk og råfiler som ikke fu**er opp i Photoshop, som en fotograf hvis navn ikke skal nevnes her, en gang sa.
Fotografer som ligger bak en sving, eller på kortsiden av en bane for å fange noe som beveger seg fort, har derimot behov for 30 bilder/s skuddtakt og en følgefokus som ikke mister motivet av syne. Uansett hvor fort det går.
Nyere kameraer er også meget gode videokameraer. Det har mange videofotografer oppdaget, og systemkameraer er veldig populære innen film- og videoproduksjon – og mye reklame skytes med et Canon, Nikon, eller Sony-kamera, fremfor et rendyrket videokamera.
Mens proffene ser etter alle de kryptiske forkortelsene, behøver ikke amatørfotografene å bry seg med begreper som Apple ProRes, Log og LUT. De skal heller kjøpe et kamera med ekte 4K-video fra hele bildeflaten, i 10-bit 420 med HDR (High-Dynamic Range) som kan lagres rett på minnekortet.
Proffene vet uansett hva de skal se etter.
Alle som bare ønsker seg et bedre kamera til å ta bilder av barna, forevige ferier, høytider og bursdager, behøver hverken 8K-video eller 30 bilder i sekundet. De skal se etter et enkelt kamera med en god normalzoom, som leverer skarp bildekvalitet i hverdagssituasjonene. Da må man regne med å spandere mellom 10.000 og 25.000 kroner. Avhengig av ambisjonsnivået, og optikk.
Trolig finner du ditt neste kamera her, for vi har plukket de beste fra det siste årets tester. Her finner du kameraer i alle prisklasser, med ulike egenskaper, og ett av dem vil ganske sikkert dekke ditt behov.
Guide til objektiver:
Portretter
Fine portretter handler like mye om valg av optikk, som valg av kamera. Siden skuddtakt og værtetting sjeldent er et krav hos portrettfotografen, står man friere til å velge kameraer som fungere fint med f.eks. lyssterk teleoptikk. Mange fotografer foretrekker en kort tele med god lysstyrke, som kan redusere skarphetsdybden tilstrekkelig til at bakgrunnen viskes ut og skaper den kjente bokeh-effekten. Man kan fint ta portrettbilder i helfigur med en 28, 35 eller 50mm, men en 85 eller 90mm med lysstyrke f2 eller bedre, er å foretrekke hvis man skal isolere motivet fra bakgrunnen.
Alt mulig
Her er det et systemkamera med den medfølgende normalzoomen, som gjelder. Kanskje med en telezoom, eller en vidvinkelzoom i tillegg. Normalzoomen vil likevel rekke langt for de fleste. Den dekker området fra 24-28mm i den ene enden, og 80-120mm i den andre enden. Siden sånne objektiver gjerne har moderat lysstyrke på typisk blender 4 til 5,6, kan en lyssterk vidvinkel rundt 28-35mm f2.8 til f4, være et hendig tillegg.
Landskap og natur
Landskap er gjerne veldig takknemlige motiver å fotografere. De flytter seg ikke, og har man tid til å vente på det rette lyset, kan man få et bilde som er vel verdt å henge på veggen. Kameraer med værtetting er en fordel, mens høy oppløsning gir bedre detaljskarphet og tilfører bildene mer dybde. Med det rette objektivet, som en vidvinkel eller vidvinkelzoom – 16-35mm – kan man få et bredere perspektiv. Vidvinkel med god lysstyrke, typisk bedre enn f2.8, er også egnet til astrofotografering. Med en tele rundt 200/300mm eller telezoom – 70-200mm/100-300mm – kan man få et smalere perspektiv som kan være veldig effektfullt. Blant nyttig tilbehør til landskapsfoto, hører selvsagt et stødig stativ, ND-filtre, graderte filtre og polarisasjonsfiltre.
Reisekamera
Man trenger ikke det største og dyreste kameraet på reiser. Et hendig og brukervennlig systemkamera med lav vekt er å foretrekke. Ta med et ekstra batterier og gjerne et nøytralt filter foran objektivet, så er man klar når motivet dukker opp, og objektivet er beskyttet mot støv. Her er normalzoomen på 28-70mm eller 24-105mm et godt valg, men en lyssterk vidvinkel med blender 1.4 eller 2.0 og mellom 24 og 35mm, er som alltid kjekt å ha, blant annet når mørket faller på.
Sport, action og dyreliv
Her betyr fokushastighet og høy skuddtakt mer enn oppløsning og lav vekt. De beste sportskameraene, er også godt egnet til å fotografere dyreliv. Valg av objektiv, er like viktig som valg av kamera. Et lyssterkt objektiv med raske fokusmotorer og korte brennvidder, er ofte sport- og dyrefotografens foretrukne verktøy. Med en lyssterk zoom med 70-200mm f2.8, 100-400mm f4-5-6, eller en lyssterk 300mm eller mer – les f2.8, kommer man nærmere skarpe bilder av motiver som beveger seg fort.
Video
Video er en vitenskap i seg selv. De mest avanserte kameraene har bratt læringskurve. Etterbehandling i programvare er like viktig, men siden det ikke er alle som er videofotografer på profesjonelt nivå, kommer man lang med et kamera som gir fin videokvalitet med 4K-opptak. Har man høyere krav til kvaliteten, bør man se etter et kamera med 10-bits 422 Apple ProRes, Log-innstillinger og tilkoblinger til mikrofoner og hodetelefoner.
Droner er også gode videokameraer. Velg en som tar opp i 4K. Da kan man lage spektakulære videoer som det ikke er så lett å få til med et systemkamera.