I utviklingen av sine første dedikerte studioklokker har amerikanske Audeze henvendt seg til Manny Marroquin fra Larrabee Studios i Los Angeles. Derav bokstavene MM i produktbetegnelsen. Han har skrudd lyden til storheter som Beyonce, Lady Gaga, Rihanna, SIA, Eminem, Taylor Swift og Alicia Keys, og listen fortsetter nærmest i det uendelige.
For Manny er det viktig med «lydkvalitet i verdensklasse». En pålitelig lyd som avslører alt i en miks, fra et par klokker som også kan brukes på farten uten forsterker når det er nødvendig. Du må kunne høre musikken i sin reneste form, nøyaktig når du trenger det, til enhver tid og sted.
Audeze MM-500 er for ordens skyld et par åpne hodetelefoner, med planmagnetiske drivere. Som gjerne er kjappere på transienter enn hva normale dynamiske drivere er.
Lyden av Audeze MM-500
MM-500 har et fantastisk attakk i rytmene, og er dessuten mer finmasket i overtonene enn hva LCD-X, en annen Audeze-modell, er. MM-500 har også en mer naturlig mellomtone, og minner i så måte mer om den dobbelt så dyre toppmodellen LCD-5.
LCD-5 har riktignok mer mikrodetaljer i overtonene, men MM-500 har noen fordeler som nok vil få enkelte til å velge den. Ikke minst koster den under halve prisen! MM-500 har også en mye større klang i mellomtonen, enn Sennheisers ikoniske HD 800 S.
Konklusjon
Audeze MM-500 har en nøytral klangen, med en dynamikk og glød, som flere hi-fi-produsenter burde etterstrebe. Her får du sannheten. Baksiden er selvsagt at ikke alle innspillinger låter bra i utgangspunktet, og siden hodetelefonene er laget for å avsløre alt, så vil det da også høres. Men gode innspillinger gir så mye mer, når man får frem det hele.
Hodetelefonene er behagelige nok til å sitte med i timevis, og de er lettdrevne nok til å kunne brukes med også temmelig billig utstyr. Men først med en skikkelig forsterker og en god DAC blomstrer de.