På dagen i dag, den 16. oktober for eksakt 100 år siden, grunnla Chicago-brødrene Walter Elias (1901-1966) og Roy Oliver Disney (1893-1971) underholdningsselskapet Disney Brothers Studio; i dag kjent som The Walt Disney Company.
Og underholdningsindustrien ble aldri den samme.
Walt var den kreativ hjernen, mens Roy styrte økonomien. Sammen la de grunnlaget for verdens største underholdningsselskap, som i dag favner et vidt spekter med alt fra de klassiske animasjonsfilmene, spillefilmer, strømmetjeneste, underholdningsparker, TV-kanaler, videospill, tegneserier og musikk.
Underholdningsgiganten ligger i dag på ca. 50. plass blant amerikanske selskaper med størst omsetning.
Selskapet var en pionér innenfor animasjonskunsten, og lanserte i 1928 Steamboat Willie, med den da ukjent Mikke Mus i hovedrollen. Filmen var den første tegnefilmen med synkronisert lyd. I 1932 kom den første tegnefilmen i farger, Flowers and Trees, mens verdens første helaftens animasjonsfilm, Snehvit og de syv dvergene, hadde premiere i 1937.
Siden den gang har animasjonsklassikerne kommet som perler på en snor.
I dag har selskapet vokst til en underholdningsmastadont som driver med langt mer enn korte tegnefilmer. Med gigantoppkjøp som blant annet Lucasfilm (Star Wars), Pixar, Marvel og 20th Century Fox, og etableringen av sin egen strømmetjeneste, Disney+, i 2019, favner Mikke Mus & Co enormt bredt, og omsetter for smått astronomiske 910 milliarder kroner ($ 82,7 milliarder).
De senere årene har så Disney gjort en gullgruve ut av å gjenskape sine animasjonsklassikere til live spillefilmer.
Livefilmer som The Lion King, Alice in Wonderland, Beauty and the Beast, Askepott og Dumbo har alle blitt enorme kassasuksesser; dermed ikke så merkelig at underholdningsgiganten fortsatt gir full gass på dette prosjektet. Sist ute var spillfilmversjonen av The Little Mermaid.
På strømmefronten har de markert seg med en rekke spin off-serier fra Star Wars- og Marvel-universet (som blant annet Loki og Ahsoka), men også med bunnsolide dramaserier som Dopesick og The Bear.
Strømmetjenestene lengter nok dog tilbake til den ekstraordinære pandemi-tilstanden, med stengte kinoer, kulturtilbud, sosial avstand, hjemmekontor og lockdown – da de alle opplevde en regelrett abonnements-boom når folk verden rundt satt «sperret» inne bak husets fire vegger.
Proporsjonalt med abonnementsveksten gearet strømmegigantene (som Disney+, Netflix, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay og Apple TV+) opp egenproduksjonen av innhold, og budsjettdisiplinen satt rimelig løst.
Men en pandemi varer, som kjent, (heldigvis) ikke evig. Og siden sommeren i fjor har strømmegigantene slitt med å holde abonnementstallene oppe, kuttet beinhardt i innholdsproduksjonen og sågar lansert nye reklamebaserte abonnementer.
Senest medio august offentliggjorde Disney+ en nedgang på over 10 millioner abonnenter siste kvartal, samt blodrøde tall i regnskapet; hvorpå toppsjefen (Bob Iger) annonserte kraftige kostnadskutt, lansering av reklamebasert abonnement, sperrer for passorddeling samt en solid økning i månedsprisen.
Men også på mer tradisjonell plattformer, som kino, skal det markeres at The Walt Disney Company fyller 100 år.
I perioden september-november lansere Disney «Celebrating Timeless Stories», en unik oppsetning av et utvalg banebrytende Disney-filmer, fra det siste århundret. Oppsetningen blir den første muligheten for mange til å se de utvalgte Disney-klassikerne på kino.
Kinoer over hele landet samarbeider med Disney om dette Disney100-initiativet, som gir dem mulighet til å engasjere publikummet sitt ved å vise de tidløse historiene med Disneys magi. Storfilmene vil vises fra 1. september til slutten av november, med visningstidspunkter i henhold til de ulike kinoenes kalendere.
De 5 filmene som er inkludert i kinoprogrammet er:
- Bambi (1942)
- Askepott (1950)
- Tornerose (1959)
- Løvenes konge (1994)
- Frost (2013)
Administrerende direktør og landssjef, the Walt Disney Company Nordic & Baltic, Hans van Rijn, uttaler i den anledning:
Vi er svært begeistret for at Disneys animerte univers fra det siste århundre blir tilgjengelig for kinogjengere over hele Norden. Uansett om du ønsker et gjensyn med noen av favorittfilmene dine – eller opplever disse klassikerne for første gang, er dette en unik mulighet til å se de populære filmene på storskjermen, som en del av vår jubileumsfeiring.
The Walt Disney Company 100-årsjubileum fortsetter gjennom året, og vil feire fansen og historiefortellerne som har vekket til live magien og gleden som har kjennetegnet Disney gjennom de siste 100 årene.