Sony har bestemt seg for å satse hardt på gaming, etter de lanserte Inzone-brandet i 2021. Blant annet ved å nå sponse et av verdens beste esports-lag, Fnatic. Og de nye øreproppene Inzone Buds er utviklet i samarbeid med nettopp Fnatic, for å lage de aller beste øreproppene til gaming.
Og Sony understreker at øreproppene er ment for gaming på PC, men kan også fungere med PlayStation-konsoller. Er du derimot først og fremst ute etter ørepropper til musikk, er Sony veldig klare på at du bør kjøpe WF-1000XM5 i stedet. Blant annet fordi Inzone Buds ikke tetter like mye i øret, fordi nettopp komfort over lang tid er viktig når man spiller. Men også fordi Inzone Buds kun støtter Bluetooth med LE Audio-kodeken, som betyr utvalgte Android-telefoner – og slettes ikke iPhone.
Propper mot klokker
Tanken bak ørepropper er at klokker blir for klamme og pressende utover lengre gaming-økter. Og at det må være mulig å gjøre dette bedre.
På en event i Berlin kunne teknisk markedsansvarlig Mike Somerset fortelle:
Tidligere var det så å si umulig å lage ørepropper gode nok til gaming. Men etter å ha forfinet WF-1000X-serien vår, frem til vår nyeste M5-modell, så har vi nå teknologien til å lage et par virkelig gode ørepropper til gaming.»
Kort forsinkelse
Der hvor andre trådløse ørepropper har en altfor lang forsinkelse til å fungere godt til spilling, så måler Inzone Buds mindre enn 30 ms, dersom du bruker dem med den medfølgende USB-C-dongelen. Som gjør at lyden føles å komme samtidig med handlingen på skjermen. Noe som selvsagt er viktig for en god opplevelse.
For ordens skyld, så fungerer dongelen med mobiltelefoner. Så selv om mobilen ikke støtter LE Audio-kodeken over Bluetooth, vil det altså funke med dongelen. Og da med den imponerende lave 30 ms forsinkelsen.
Lang levetid
Inzone Buds hevdes å ha bransjens lengste batterilevetid: Hele 12 timer sammenhengende, med 24 timer ekstra fra ladeetuiet. Dette takket være en ny L1 prosessor, med svært lavt strømforbruk. Når øreproppene brukes med mobiltelefon, kan du bruke LE Audio-kodeken og dermed få opptil 24 timers batterilevetid fra proppene alene.
360 Spatial Sound
For å gi en mest mulig oppslukende spillopplevelse har Inzone Buds innebygd 360 Spatial Sound for Gaming. Romlig lyd, altså, som Sony har utviklet ut ifra sitt arbeid med sin 360 Reality Audio-teknologi, hvor man kan plassere objekter i et tredimensjonalt rom, selv med et par enkelte drivere. 360 Spatial Sound for Gaming, som den nye teknologien heter, tilpasser denne teknologien til spilling. Slik at man hører spesifikke objekter nøyaktig plassert i lydbildet, og dermed både lever seg bedre inn i spillet, men også får en konkurransefordel i spillet. Blant annet ved at man hører mer nøyaktig retningen og avstanden til motstanderne.
Romlig lyd fra Sony hevdes dessuten å være tilpasset brukerens spesifikke ører, og ikke basert på et gjennomsnittlig par ører. Som ingen tross alt har. Dette skjer både ved å ta bilde av ørene gjennom appen Sonys Headphone, men proppene måler også resonansene i øregangen, og kalkulerer lyden ut ifra dette.
Inzone Buds bruker en såkalt Dynamic Driver X, en egenutviklet driver (høyttalerelement) som skal ha lavere forvrengning enn vanlige drivere, slik at du hører «alle lyddetaljene i spillet».
Aktiv støykansellering
Øreproppene har (selvsagt) aktiv støykansellering, som fjerner bakgrunnsstøy under spillingen. Støyreduksjon har også den innebygde mikrofonen du prater gjennom, og her brukes kunstig intelligens til å analysere omgivelsene – slik at man i størst mulig grad demper de riktige lydene, mens stemmen til brukeren holdes mest mulig intakt.
Øreproppene skal være utformet for å redusere kontakt med øret, og dermed gi ekstra komfort under bruk.
Hva synes profesjonelle spillere om ørepropper?
På hvordan «Chronical» fra Fnatic-laget ser på ørepropper mot hodetelefoner, svarer han:
– Måten stereolyden kommer gjennom ørepropper og hodetelefoner er ulik. Du hører lyden bedre gjennom hodetelefonene H5, det er åpenbart. Men den største forskjellen for meg er tilkoblingen. Du kan jo ikke koble ørepropper til med kabel, som du kan med hodetelefoner. Jeg som er esports-utøver trenger god lyd men også lav forsinkelse. Jeg trenger også bommikrofon med god kvalitet. Det har H5. Men hvis jeg bare skal spille singleplayer-spill, eller høre musikk, så fungerer øreproppene glimrende.
Så skal det sies at han slo litt beina under Sonys påstand om at 360-lyden gir en konkurransefordel. Da en fra pressen spurte om konkurrerende spillere bruker stereo eller surround, svarte han bastant:
– Stereo. Du hører det du skal, og blir ikke forvirret av algoritmer som forsøker å gjette seg til hvor ting skal plasseres. Stereolyd er det du skal bruke på konkurransenivå. Det er åpenbart.
Journalistens lytteinntrykk
Den utsendte fikk prøve Inzone Buds på spillet Valorant, og jeg må si lyden var veldig klar og tydelig, og øreproppene sitter veldig behagelig i ørene. Sony er definitivt inne på noe med disse, selv om jeg ikke fikk spilt mot andre spillere online og dermed prøvd de innebygde mikrofonene.
Inzone H5 – hodesett med 28 timers batteri
I tillegg til Inzone Buds lanserer Sony Inzone H5, nevnt lenger opp i artikkelen. Et trådløst spillhodesett med hele 28 timers batterilevetid, som også fungerer med kabel. Også her får du avansert romlig lydgjengivelse. Hodesettet er ment for lange spilløkter, og vi loves krystallklar kommunikasjon med AI-basert støyreduksjon. Og bidireksjonell mikrofon, som lar deg velge om kommunikasjon i spillet skal opp og omgivelsene ned, eller vice versa.
Inzone H5 har ikke aktiv støykansellering, da må du opp til H9.
Som en parentes nevnes at de eksisterende Inzone H9 nå også kommer i sort, i tillegg til den eksisterende hvite.
Sony Inzone Buds og Inzone H5: Pris og tilgjengelighet
Inzone Buds kommer i fargene svart og hvit. Prisen er 2800 kroner. Hodesettet Inzone H5 kommer i fargene svart og hvit, og koster 2000 kroner. I tillegg nevnes at de eksisterende Inzone H9, som hittil kun har vært tilgjengelig i hvitt, nå også kommer i sort. Prisen er 3500 kroner i begge farger.
Alt kan bestilles nå.
Mer info: sony.no