TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Mini Cooper SE Cabriolet

Overpriset og utsolgt

Den toppløse utgaven av Mini Cooper SE klarer ikke å forføre oss helt.

Av / 21.09.23 - 08:59
Mini Cooper SE Cabriolet

Home mener

  • Kvikk og stillegående. Følelsen av å ferdes toppløst.
  • Rekkevidden. Prisen. Lading. Ikke så sportslig. Laget kun i 999 eksemplarer.

Hvis man ikke ser på den sjokkerende høye prisen, er det mye positivt å si om Minis toppløse utgave av Cooper SE. Den har sjarm i bøtter og spann, og lokker deg til bilturer som bare har turen som eneste formål.

Korte turer, vel og merke. 

For den knapt tre meter og nitti korte Mini-en har ikke rare batterikapasiteten. Den oppgitte rekkevidden på 201 km, er bare innen rekkevidde i teorien. For kjører man den halvannet tunge bilen litt aktivt, sørger forbruket for at rekkevidden synker som en stein.

Dessuten lages det bare 999 eksemplarer av Copper SE cabriolet, og de nordiske landene får bare en håndfull biler hver. Sjansen for at den er utsolgt er med andre ord stor.

Mini Cooper SE Cabriolet 1
Foto: Lasse Svendsen

Men selv om prisen er høy og rekkevidden lav, er det mye pent å si om den toppløse Mini-en.

Annonse

Som at den ser bra ut. Korte småbiler er ikke lett å designe. Det er liksom ikke plass til å trekke linjene skikkelig. Siden det også må designes plass til folk, blir takhøyden ofte komisk høy. Mini-en derimot, ser harmonisk ut fra alle vinkler. 

Mini Cooper SE Cabriolet 2
Foto: Lasse Svendsen

Små detaljer som at baklyktene er et Union Jack delt i to, og at samme mønster går igjen i yttertaket og finnes igjen innvendig, skaper munterhet både hos eier og tilskuere. Det falske luftinntaket foran er en helt unødvendig detalj, siden det jo sitter en 135 kW elmotor under panseret, og ikke en turbomatet bensinmotor.

Mini Cooper SE Cabriolet 3
Foto: Lasse Svendsen

Veldig kort rekkevidde

Drivlinjen kjenner vi fra testen av Mini Cooper SE. Et lite 32,6 kWt batteri gir en teoretisk WLTP-rekkevidde på 228 km i versjonen med tak. Den toppløse veier en del mer og rekkevidden er redusert til 201 km (WLTP). Det er lavest i klassen. 

Les også Verdens morsomste elbil? En elektrisk utgave av den snertne Mini Cooper S, med lydanlegg fra Harman Kardon – what's not to like?

Jeg klarte å klemme forbruket rett under 15 kWt, men i praksis snakker vi snarere 15-16 mil på én lading. Som forøvrig går med opptil 50 kW, sneglefart altså.

Mini Cooper SE Cabriolet 4
Limited Edition. Foto: Lasse Svendsen

Kvikke kjøreegenskaper

Den økte vekten gjør også cabrioleten tregere, og det merkes ikke bare på akselerasjonen, men den føles også tung. Styringen er vag og ikke så direkte som man vanligvis forbinder med en Mini. Den er kvikk nok, og med taket nede kommer smilet. Men den føles aldri sportslig, ikke at den egentlig trenger det, for den del.

Mini Cooper SE Cabriolet 5
Foto: Lasse Svendsen

For med taket nede handler det ikke så mye om fart, som om å komme seg rundt med omgivelsene tettere på. Dufter, lyder, og den åpenbare frihetsfølelsen er definitivt verdt å betale ekstra for, men ikke så mye som her. 

Mini Cooper SE Cabriolet 6
Sportsmodus gjør ikke bilen noe særlig kvikkere. Foto: Lasse Svendsen

Man hører ikke noe motorsnerr eller girskifter her, bare en lav summing i lav fart, men vindstøyen tiltar i motorveifart, og i tuneller er støyen påtakelig med taket nede. 

Mini Cooper SE Cabriolet 7
Foto: Lasse Svendsen

Siden det elektriske stofftaket ikke bidrar til karosseristivheten i særlig grad, er bilen stivet opp for at den ikke skal flekse når man kjører. Det gjør den likevel, i likhet med de fleste kabrioleter, og man kjenner at det vibrerer i bilen dersom man kjører i et hull i veien. Dét – og den økte vekten – forklarer nok hvorfor styringen ikke er like skarpt som på en vanlig Cooper med bensinmotor.

Mini Cooper SE Cabriolet 8
Foto: Lasse Svendsen

Trangt innvendig 

Den korte bilen er heller ikke særlig praktisk. Den er registrert som en fireseter, med to veldig små bakseter, som er egnet for barn, ikke voksne. Det er rett og slett ikke benplass nok bak. Baksetene, og passasjersetet foran, har Isofix-fester, og det 160 liter lille bagasjerommet, kan utvides ved å felle ned seteryggene bak. 

Mini Cooper cab 14 Mini Cooper cab 16 Mini Cooper cab 15 Mini Cooper cab 11
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Foran sjåføren er det plassert en liten skjerm med matt overflate. Over der, et head-up-display, og i midten en stor og blank pekeskjerm, med navigasjon, Android Auto, Apple CarPlay og et habilt Harman Karbon-anlegg med ganske potent og fyldig lyd. Det finnes ingen utstyrspakker. Alt er inkludert i prisen. Det gjelder også adaptiv fartsholder, kjøreassistent, ryggekamera, sportsseter med setevarme og sportsratt med varme. 

Mini Cooper cab 10 Mini Cooper cab 4 Mini Cooper cab 3 Mini Cooper cab 7 Mini Cooper cab 8 Mini Cooper cab 12 Mini Cooper cab 13
<
>
Trådløs mobillading under armlenet i midten. Foto: Lasse Svendsen

Man kan, dersom man får tak i en, velge mellom to farger: Enigmatic Black eller White Silver. Enigmatic Black er forresten ikke sort, snarere marineblå metallic, men fargen ser sort ut på bildene. 

Mini Cooper SE Cabriolet 9
Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Mini-ens muntre design og toppløse flørt til tross, den høye prisen skygger for gleden ved å kjøre med vind i håret. Selv om det er aldri så deilig å ferdes med taket nede, er det grenser for hva det er verdt. Man kan kontre med at det ikke er mange elektriske alternativer til Mini Cooper SE cabriolet, men den minst like sjarmerende Fiat 500 Electric cab koster 150.000 kroner mindre, går lengre, og ikke minst: Den kan leveres. Cooper SE cabriolet er trolig utsolgt når dette leses. Neste generasjon Mini debuterer ikke før et stykke ut i 2024, med en ny drivlinje, større rekkevidde, og forhåpentlig vil den også komme i en toppløs versjon. 

Les også Sjarmbombe med rekkevidde Den ny Fiat 500 Electric er den teknisk mest avanserte noensinne, og en av de beste bybilene med seriøs rekkevidde.
Karakter
Mini Cooper SE Cabriolet
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

70%

Black Week Tilbud

70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)

LB+Total måned / 185,-

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd / 156,-

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

55.50,- / mnd
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen