TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Sony MDR-MV1

Sony MDR-MV1: Ærlig studiolyd

Proffer ønsker ikke hodetelefoner som "krydrer" lyden, men kan bare jobbe når den er så ærlig som mulig. MDR-MV1 innfrir, og har også noe å by på for vanlige musikkelskere.

Av / 06.09.23 - 09:00
Sony MDR-MV1

Lyd & Bilde mener

  • Superbehagelige hodetelefoner med ærlig gjengivelse av musikken. Enkle å drive.
  • Inntrykket av byggekvalitet er står ikke helt i stil med prisen. Ikke like finmasket lyd som med enkelte konkurrenter.

Vi alle vet hvor viktig det er med pålitelige hodetelefoner når du jobber med musikk i studio – eller på farten, for den saks skyld. Her kommer Sony MDR-MV1 inn; åpne hodetelefoner, laget spesielt for profesjonelle musikere og teknikere, som trenger en enkel og pålitelig løsning for musikkproduksjon og miksing. Er du på farten med en enslig Macbook Pro i fanget, kan du også glede deg over at de er lettdrevne og fint kan plugges rett i hodetelefonutgangen. Om du bruker den medfølgende 3,5 mm overgangskabelen, vel å merke.

Sony MDR-MV1 beauty
Foto: Sony

Jeg kan likevel si først som sist at Sony-ene, som alle andre hodetelefoner, låter best når de er tilkoblet en skikkelig lydkilde. Men for aktive brukere er det gull å vite at du kan legge igjen hodetelefonforsterkeren hjemme, og likevel få god lyd – enten til ren lytteglede, eller til viktig arbeid.

Det er ingenting magisk med åpne hodetelefoner

Sony har vært kreative i markedsføringen, når de henvender seg spesielt til skapere av romlig 360-lyd, som er den nye hypen innen hi-fi. Sony kaller sin 360-teknologi 360 Reality Audio, men det finnes også Dolby Atmos og andre formater.

Jeg trodde først at det var noe spesielt ved disse hodetelefonene, at de hadde flere drivere til hvert øre, eller en innebygd lydprosessering med DSP. Men, nei. I stedet mener de at MDR-MV1 fungerer bedre enn andre til formålet, på grunn av deres evne til å gjengi et bredt lydbilde. Hvordan gjør de det, lurer du kanskje på? Vel, det er takket være deres åpne konstruksjon. Som jo er mer regelen enn unntaket i denne klassen, og dermed fikk vinklingen som startet så spennende et heller lunkent nedslag.

Les også Underholdningen er reddet Sony har forbedret sin premiummodell Z7 med teknologi fra flaggskipet Z1R. Resultatet er enda mer hardtslående.

Selve lydgjengivelsen loves på sin side å være av høy oppløsning, med nyansene intakt. Det oppgitte frekvensområdet er meget bredt, helt fra 5 Hz til 80 kHz. Dette skal gjøre det enklere for profesjonelle å fange plassering og romlighet i lydbildet, og selv den minste endringen i lyden skal være hørbar. Viktig når en profesjonell skal plassere elementer i et 360 graders lydbilde, for å fortsette på Sonys vinkling. Men det er selvsagt også viktig når man skal stille EQ uansett om miksen er i stereo eller surround.

Annonse

Disse kvalitetene bør selvsagt også komme musikkelskere til gode, så hi-fi-entusiaster bør også kunne få sin dose musikkglede.

Den åpne konstruksjonen vil minimere reflekterte lyder inne i klokkene, og i høy grad eliminere akustiske resonanser, sammenlignet med lukkede hodetelefoner. Som for eksempel Sonys spinnville MDR-Z1R. Som kan noe ingen andre klokker kan, men som man aldri kan kalle ærlige eller ufarget.

Sony MDR-MV1 lifestyle
MDR-MV1 er lette og komfortable. Foto: Sony

God komfort

MDR-MV1 er et par veldig komfortable klokker. De sitter fast nok, men uten å klemme. Og fordi de er åpne, blir man ikke svett i ørene som med lukkede. Velurputene har kortere hår enn de det som er vanlig, og puster ikke fullt så mye som for eksempel Neumann NDH 30 (test kommer) eller Beyerdynamic DT 900 Pro X.

Vekten er bare på 223 gram uten kabel, som gjør at de aldri føles tyngende på noen måte. De nevnte Neumann-klokkene er til sammenligning 125 gram tyngre, og man føler vektforskjellen. Derimot føles plastklokkene fra Sony-ene billigere hva byggekvalitet angår, i forhold til Neumann i aluminium, som koster omtrent det samme.

Lyden av Sony MDR-MV1

Jeg trodde først at impedans på 24 Ohm og en følsomhet på 100 dB ville gjøre hodetelefonene til en helt gjennomsnittlig last, men de spiller vesentlig høyere med samme strøm på utgangen, som Neumann-klokkene (120 Ohm / 104 dB). Det har en god verdi om du ikke har en kraftig hodetelefonforsterker tilgjengelig.

Jeg kan drive Sony-klokkene direkte fra hodetelefonutgangen på min laptop, med så høy musikk jeg bare ønsker. Doja Cats Paint the Town Red har bra futt i rytmene, og mellomtoneområdet står frem som med få andre hodetelefoner laget for hi-fi-bruk. Det er ikke uvanlig å trekke ned mellomtonen noe for å fremme bassen og diskanten, og Sony er slettes ikke ukjent med dette. Bare hør på de lukkede MDR-Z72, som har en mye saftigere bass og tilbakeholden mellomtone. De pynter på sannheten, og kan ikke brukes profesjonelt. MDR-MV1 er noe helt annet, og jeg må si jeg liker veldig godt en energisk og komplett mellomtone, som her. Ikke minst når akustisk musikk står på menyen, der alle instrumenter får det fokuset de skal ha.

Neumann NDH 30 vs Sennheiser HD560S vs Sony MDR-MV1
Frekvensrespons: Sony MDR-MV1 (lilla), Sennheiser HD 560 S (rød) og Neumann NDH 30 (brun). Sony-ene har mer bass rundt 40-50 Hz. Duppen i mellomtonen som rangerer hos alle mellom 3,5-5 kHz er sannsynligvis grunnet svakheter i mikrofonhodet (miniDSP E.A.R.S.). Vi ser det ikke helt i målingene, men Sony-ene oppfattes som noe slankere i bassen, og selv om frekvensresponsen i mellomtone og diskant måler ganske likt på alle, oppfattes både Neumann og Sennheiser som noe varmere. Skjermbilde: REW programvare, kompensert etter subjektiv oppfattelse av linearitet.

Det finnes varmere

Men selv blant hodetelefoner som er laget for å låte nøytralt, er det forskjell i måten lyden presenteres. I tilfellet Sony synes jeg ikke diskanten er helt finmasket nok. Neumann NDH 30 har mer varme i mellomtonen og luft i diskanten. De låter rett og slett mer oppløst og innbydende. Sony-ene går dypt i bassen, men de har ikke samme slagkraften og fylden i bassregisteret som Neumann-ene.

Også de rimeligere Sennheiser HD 560S, som låter identisk med proffversjonen HD 400 PRO, har mer varme, glød og «eleganse» i lyden.

Men det betyr ikke at jeg helt sikkert ville valgt de andre over Sony-ene, for MDR-MV1 er mer lettdrevne og er dermed det foretrukne valget om du er på farten og har lagt hodetelefonforsterkeren fra deg hjemme.

Her stiller Sony på linje med de Beyerdynamic DT 900 Pro X, til halve prisen av MV1. Men Beyerdynamic-ene er ikke helt i samme gate lydmessig, med kraftigere sibilanter i overtonene. Av de to ville jeg vurdert å legge mer penger på bordet for Sony-ene.

Sony MDR-MV1 cable
Foto: Sony

Konklusjon

Sony MDR-MV1 er hodetelefoner for profesjonelle brukere. Altså de som lever av å spille inn og mikse lyd. De henvender seg mot de som spesialiserer seg i romlig 360-lyd, men det er ærlig talt bare markedsføringsprat. Det er et helt ordinært par åpne hodetelefoner.

Men kvaliteter har de definitivt. De gjengir lyden på ærlig vis, med en flott og detaljert mellomtone og en bass som oppfattes ufarget, men likevel energisk. Den lave vekten gjør at de kan brukes i timevis uten å bli trøtt, og de er lettdrevne nok til å plugges rett i en hvilken som helst hodetelefonutgang. Det kan være svært verdifullt.

Til denne prisen kunne inntrykket av byggekvalitet vært bedre, vi snakker plast hele veien her. Og en varmere mellomtone og enda mer finmasket diskant hadde heller ikke vært å forakte.

Sony MDR-MV1 turned Sony MDR-MV1 professional detail Sony MDR-MV1 cable adaptor Sony MDR-MV1 cable 2 Sony MDR-MV1 lifestyle 2 Sony MDR-MV1 lifestyle 3
<
>
Foto: Sony
Karakter
Sony MDR-MV1
Premium
Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

AirPods har aldri vært bedre

Google kan fint lage hi-fi

De smarteste øreproppene fra JBL

Vi har testet de mest spinnville hodetelefonene fra B&O

Her får du mye for pengene

Åpent er enda bedre – men også dyrere

Lukket design møter åpen lyd

Hermetikkåpneren

Skarpe skyts i premiumklassen

Seks premium hodetelefoner: Hvem tar tronen?

ANC-hodetelefoner med et ekstra triks

Ungdommelige hodetelefoner gjør rent bord