TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Thomas Dybdahl slipper hi-fi-album i Wimp

Nå kan du høre Thomas Dybdahls album ”What’s Left Is Forever” som det låt rett ut fra miksebordet - før mastering.

Av / 11.11.13 - 14:39
Thomas Dybdahl slipper hi-fi-album i Wimp

Thomas Dybdahls nye album ”What’s Left Is Forever” ble sluppet i september, og ble blant annet belønnet med en femmer i VG og Dagbladet.

Albumcoveret til "What's Left Is Forever"
Albumcoveret til “What’s Left Is Forever”

I dag slippes en egen ”Hi-Fi Edition” eksklusivt for Wimp, for å gi honnør til Wimps HiFi-abonnement, hvor man kan strømme musikk i ekte CD-kvalitet. Dette etter utfordring av Wimp-redaksjonen utfordret artisten, som lurte på om Dybdahl også ville presentere arbeidet bak albumet, samspillet med produsent Larry Klein og om hans eget forhold til lyd?

I tillegg til å svare ja på utfordringen, fikk Dybdahl ideen å presentere låtene slik de fremsto før masteringen av albumet. Altså hvordan musikken låt rett fra miksebordet i studio!

– Tchad Blake, som mikset albumet, er en kunstner i seg selv, og han gjorde sin jobb uten min eller produsent Larry Kleins innblanding. Siden jeg ble spurt om å snakke om mitt forhold til lyd og hvordan vi arbeidet med albumet, føltes det rett og slett fint å kunne gi fra meg den umastrede versjonen. Så kan folk sammenligne de to versjonene og finne ut hvilken de liker best, forteller Thomas Dybdahl i en pressemelding.

Dermed ble kommentarversjonen av albumet hetende ”Hi-Fi Edition”, og har et annet lydspor enn versjonen som ligger i Wimp fra før av, og som ellers er utgitt på CD og vinyl. Hi-Fi-versjonen er hentet rett fra miksebordet til Tchad Blake, som blant andre har navn som Pearl Jam, Peter Gabriel, The Black Keys og Tom Waits på samvittigheten.

Annonse

Låter forskjellig
En rask sammenligning mellom originalversjonen og Hi-Fi-versjonen avslører at den umastrede Hi-Fi-versjonen har en generelt lavere lyd, fordi den ikke har komprimeringen som er gjort i mastering. Den har også en mykere fremtoning og mindre ekstremt stereoperspektiv. I mastering drar man opp noen frekvenser og ned andre, for å rydde opp i lydbildet og gjerne få alt mer frem. Dette gjør ofte lyden subjektivt bedre, ikke bare fordi den er høyer, men fordi lydbildet er ryddigere. Den mastrede originalutgivelsen har også tydeligere tamburiner og cymbaler, fordi en del av det høyere frekvensområdet er mer fremhevet.

Man hører klart at originalversjonen er mer polert enn den umastrede Hi-Fi-versjonen. Den vil nok for mange låte mest tiltalende, spesielt om du ikke har hodetelefoner eller høyttalere av høy nok kvalitet til å få frem dynamikken fra Hi-Fi-versjonen.

Jeg er ganske sikker på at jeg snakker for flere enn meg selv når jeg sier tusen takk begge versjonene!

P.S. Du kan høre Hi-Fi-versjonen av ”What’s Left Is Forever” også med vanlig Wimp Premium-abonnement, men da oppleve den i 320 kbps AAC og ikke tapsfri FLAC-kvalitet.

wimp.no

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Slik skal LP12-en bli enda bedre

Forsterker med separat strømforsyning

Bruker sjeldne rør

Streamer og DAC fra Gustard

High-end-kinderegget som kan vokse med deg

Eversolo oppgraderer suksess-streameren

Bluesound Node får romkorreksjon

Få 3D-lyd fra alle høyttalere og hodetelefoner

Lanserer Icon-serien med forsterkere

Altec Lansing overrasker på CES

Hodetelefonforsterker med pekeskjerm

Legg KFC-emballasjen på platespilleren

Lyd & Bilde