TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

TEST: Pro-Ject X8 Evolution Superpack

En klasse opp i lyd

Pro-Jects X8 viser at det er mye å hente på å betale mer for å få bedre lyd.

Av / 09.06.23 - 15:30
Pro-Ject X8 Evolution Superpack

Lyd & Bilde mener

  • Bassdynamikk og driv av en annen verden. Stort lydbilde med varm og fyldig klang. Svært forseggjort kvalitet til prisen. Blir enda bedre med bedre pickuper.
  • Ikke fullt så fokusert som referansen i klassen. Litt avdempet øverst i diskanten.

De fleste forbinder Pro-Ject med budsjettvennlige platespillere, og det er ikke så rart. Utvalget av Pro-Ject-spillere i hyggelig prisklasse, er temmelig omfattende. De finnes i mange versjoner, i flere farger, og har én ting felles: De lyder godt.

Spesielt den aldeles fortreffelige Debut Pro, som tross sitt beskjedne utseende, virkelig leverer et dynamisk og raffinert lydbilde. Legger man noen ekstra tusenlapper på disken, kan man ta med hjem en spiller i X-serien, som byr på flere farger, deriblant valnøttfiner, og spiller bedre enn Debut Pro.

Her er det på sin plass å trekke frem X1, som er en fenomenal spiller for pengene, men også den hakket mer sofistikerte X2. Som med en enda bedre pickup og økt masse, leverer et dønn stabilt og fyldig lydbilde.

Men X-serien består også av mer påkostede modeller. Midt i smørøyet befinner X8 seg. Her i en såkalt Evolution Superpack, som betyr at den leveres med en 5,1 kilo tung dempet tallerken, en bedre 9-tommers arm i karbonfiber, og Ortofons meget fine Quintet Blue MC pickup. 

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 1
Ortofon Quintet Blue MC pickup, ferdig montert. Foto: Lasse Svendsen

Som på nyere utgaver av X1 og X2, leveres X8 med balansert utgang, og balansert kabel som en del av tilbehøret. Den medfølgende kabelen er semibalansert, dert vil si at den har en fempins balansert plugg i den ene enden – til spilleren – og et par ubalanserte RCA-plugger i den andre enden.

Annonse

Den balanserte kabelen som er ekstrautstyr, kalles Connect it CC 5P/XLR, og har som navnet beskriver, en fempins balansert plugg i den ene enden og et par XLR-plugger i den andre.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 2
Semibalansert kabel, men kan utstyres med en balansert kabel. Foto: Lasse Svendsen

Keramisk lager

Men det er mer å fortelle om X8 Evolution. Akryl-tallerkenen fra de billigere modellene i X-serien, er erstattet av en over dobbelt så tung aluminiumstallerken som er dempet med TPE. Et termoplastisk gummimateriale som demper resonanser. MDF-chassiset hviler på tre høydejusterbare metallføtter, og tallerkenen roterer i et omvendt lager med en keramisk tupp som tallerkenen hviler på.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 3
5,1 kg aluminiumtallerken med invertert lager. Foto: Lasse Svendsen

Det demper de bittesmå raske resonansene mer effektivt, har mindre friksjon, og gir mer stabil rotasjon enn et stållager med tradisjonell herdet ståltupp i et oljebad. 

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 4
Spindel med en keramisk tupp. Foto: Lasse Svendsen

Tonearmen er Pro-Jects 9-tommer 9cc EVO Carbon, med et konisk armrør i et stykke karbonfiber, og med en masse på bare 8 gram. Armen henger i fire ABEC 7 stållagre (skatere vet hva vi snakker om), og tillater høydejustering med en unbrakonøkkel. 

Her er den som nevnt utstyrt med en fempins balansert kontakt, som støtter balansert kabling til et phonotrinn med Moving Coil-inngang.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 5
9cc Evo-armen tåler både en Ortofon Quintet Black og Ortofons dyrere Cadenza MC-pickuper. Foto: Lasse Svendsen

Spilleren leveres med en rund silikonrem, og har en elektronisk bryter for 33 1/3 og 45 omdreininger. Strømbryteren sitter til venstre under hastighetsbryteren.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 6
Strømbryter. Foto: Lasse Svendsen

Rotasjonshastigheten på X8 Evo ble målt til 33,21 o/min. Det gir et avvik på -0,36 %, som er høyst akseptabelt. Men wow og flutter er viktigere, og her er X8 blant de beste vi har testet med et avvik på 0,18 %. Det er nesten like bra som den eksepsjonelt stabile og direktedrevne Technics SL-1200G, og den mange ganger dyrere Yamaha GT-5000.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 7
Remdrift. Foto: Lasse Svendsen

Moving Coil pickup

MC-pickupen Quintet Blue fra Ortofon, er ferdig montert på armen. Det eneste man behøver å montere selv, er føttene under, tallerkenen, remmen, antiskating-loddet og motvekten. Så er det bare å plugge inn og starte spilleren.

Pickupen skal ha 2,3 gram stifttrykk, og leverer 0,5 mV utgangspenning. Det betyr at den skal inn i en MC-inngang på forsterkeren eller et phonotrinn. Hvis man kan justere motstanden, er tallene for Quintet Blue >20 Ohm. 

X8 Evolution Superpack må ikke forveksles med X8 Special Edition i metallic-lakk. Den leveres med en dyrere Ortofon Quintet Black, også det en MC-pickup, men med lavere utgangspenning og en skarpere Shibata-slipning.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 8
Antiskating. Foto: Lasse Svendsen

Fyldig og dynamisk

Pro-Ject-spilleren stillere en høyere prisklasse enn en X2, og er slett ikke uten konkurranse. Den meget velspillende MoFi Ultradeck+ med en Mastertracker MM-pickup, stiller i samme klasse. Det samme gjør Rega Planar 8, som en med Ania MC pickup leverer et luftigere lydbilde med mer utstrakt diskant. Dog uten Pro-Ject-spillerens fine varme klang, særlig i bassen.

Den lyder ikke like raffinert som en Planar 8 med Ania, men mange vil nok foretrekke den fine klangfylden fra en X8 Evo. Sammen med Quintet Blue får man en kombinasjon som både er dynamisk, og gløder av klangfarger over hele frekvensområdet.

Pro-Ject X8 Evolution Superpack 9
Ortofon-pickupen er en god match, men spilleren tåler fint enda bedre pickuper. Foto: Lasse Svendsen

Med Wolfgang Schneiderhan og Berliner-filharmonikerne fremførende en av Beethovens konserter for fiolin og orkester, skaper spilleren et stort lydbilde med saftig strykerklang. Man hører at det er et stort orkester på opptaket, som er remastret for bedre lyd. Schneiderhans fiolin lyder litt tørr sammenlignet med en Planar 8, men det er rikelig med klangbunn her. Det gir ikke bare orkesteret vekt i lydbildet, men fører også til at et klaver ikke høres ut som et piano. 

Den litt skeive klangen fra Steve Dobrogosz klaver, fra Radka Toneffs album Fairytales, klinger fritt og fint, og de laveste oktavene gjengis med varm klangfylde og meget god dybde. Det skinner ikke like klart aller øverst i diskanten, hvor jeg savner luftigheten til en Planar 8, men vokalen sitter som støpt i det sjenerøse lydbildet. 

Les også Analog brakdebut Her er den beste platespilleren du aldri har hørt om. Før nå.

Dynamikken på slagverk og bass, fra Dire Straits album Love Over Gold, er fremragende og bassen gjengis med autoritet og trøkk. Luften dirrer formelig når Pick Withers hamrer løs på slagverket, både på tittelkuttet og den seige, men mektige Telegraph Road.

Den markante basskontrollen gir musikken driv og rytmisk kontroll, på et vis de enkleste spillerne ikke får til. Sammenlignet med en Pro-Ject The Classic, er bassen bedre definert, dypere og mer dynamisk. Det er neppe noen tvil om at en X8 med 9cc Evo-armen tåler både en Ortofon Quintet Black og Ortofons dyrere Cadenza MC-pickuper. For så bra sammenskrudd er faktisk denne Pro-Ject-spilleren. 

Les også Det åttende vidunderet Rega Planar 8 er klassens beste platespiller og utfordrer langt dyrere spillere på lydkvalitet.

Konklusjon

Pro-Ject X8 Evolution Superpack er et meget godt kjøp i sin klasse. Den lyder ikke like raffinert som referansen Rega Planar 8, men leverer et varmere og fyldigere lydbilde. Det passer fint i et anlegg som trenger varmere klang, og spillerens evne til å la rytmen i musikken få så mye vekt og dynamikk som den fortjener, gjør den også til en engasjerende spiller å lytte til. Kresne ører med en stor platesamling med klassisk musikk, bør kanskje rette oppmerksomheten mot X8 Special Edition. Som leveres med en enda bedre pickup, og som i større grad vil være i stand til å hente mer av klangnyansene ut av vinylen.

Karakter
Pro-Ject X8 Evolution Superpack
Premium
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Populært!

Årets beste tilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr

LB+Total måned

Tilgang til ALT innhold i 1 måned

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
185,- / for 1 mnd
154 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Bluesound tar opp kampen med WiiM

Technics frir til audiofile

Ligner et laboratorieapparat

Rett og slett et knallkjøp

En ganske uvanlig platespiller

Gløder av spilleglede

Stylet minimalisme

Hi-Fi-strømming på budsjett

High-end i tungvektsklassen

Kompromissløs lyd i lomma

Full kontroll

Her er Denons løsning på Sonos-kaoset