Dolby Atmos surroundlyd til bilen er et relativt ferskt fenomen, og Mercedes er i samarbeid med Burmester blant de første produsentene til å tilby dette. Vi har testet Burmester-lydsystemet i 2023-utgaven av EQE 350 4MATIC, som er blant de første bilene i Norden med den etterlengtede Atmos-oppdateringen om bord.
Og for en lyd! Selv om vi allerede har god erfaring med Burmester i ulike Mercedes-modeller, får det hele en ekstra dimensjon når vi får servert ekte Atmos-innspillinger inn på «direkten» via strømmetjenesten Apple Music.
Burmester 3D-system med Dolby Atmos
Mercedes og Burmester har innsett at lyd i bil blir stadig viktigere: Etter hvert som bilene blir mer stillegående – og ikke minst selvkjørende, får også kvaliteten på infotainment-systemet større betydning for selve kjøreopplevelsen.
De to tyske produsentene har hatt et tett samarbeid på lyd, helt siden den første S-klassen ble utstyrt med Burmester-stereo tilbake i 2013. I dag kan du bestille et Burmester-system med oppgraderte høyttalere og forsterkere som premium-tilvalg, helt fra C-klassen og opp til de heftigste Maybach-utgavene.
Siste skudd på treet er Burmester-anlegget til 2023 Mercedes EQE og EQE SUV, som nå kan leveres med en interessant oppgradering. Den store nyheten sitter i selve lydprosessoren, som nå er oppgradert med Dolby Atmos lydbehandling. Og det skal man slett ikke kimse av!
Atmos – hvafforno, sa du?
Du har kanskje ikke hørt om Dolby Atmos før, men du har garantert hørt det i en eller annen form. Lydformatet har lenge vært bredt anvendt til filmlyd på kino og til hjemmeunderholdning, og har nylig entret musikkens verden.
Til forskjell fra vanlig 5.1 surroundlyd, er Atmos et objektbasert lydformat, med metadata om hvordan lydeffektene eller instrumentene skal plasseres i et tredimensjonalt lydbilde. Dette gir muligheter til å gjenskape et større, dypere og mer helomsluttende 360-graders lydbilde.
Både Apple Music og Tidal tilbyr nå musikk i Dolby Atmos-format, og tilgangen på nye innspillinger med surroundlyd ser bare ut til å vokse. Atmos er kanskje ekstra spennende i bilsammenheng, siden man allerede er omringet av høyttalere på alle kanter. Det blir rett og slett mulig å bringe mer av det lydteknikeren hører i studio helskinnet inn i kupéen …
Kjappe fakta
Burmester-systemet (utstyrskode 810) består av totalt 15 høyttalerenheter (diskanter, mellomtoner/fulltoner og basselementer) rundt om i interiøret: det inkluderer både integrerte subwoofere i gulvet foran og egne surround-effekthøyttalere i taket. Hver høyttaler er «tunet» for det akustiske miljøet i bilen og drives av hver sin separate forsterkerkanal. Den totale utgangseffekten er på 710 watt (2 x 120 watt, 7 x 50 watt, 6 x 20 watt).
Du kan selv velge om lydbildet skal være ekstra fokusert mot for- eller baksetene. Burmester og Mercedes har også utviklet en egen smart lydassistent hvor man kan justere klangkarakteren etter egne preferanser. Her finnes også en egen, virtuell 3D-modus men den blir det mindre bruk for nå, ettersom det går an å få “ekte vare” i form av originale Atmos-innspillinger …
Liten oppgradering gjør stor forskjell
Burmester har lenge hatt et system med virtuell 3D-lyd på markedet, men med introduksjonen av Dolby Atmos får vi altså muligheten til å lytte til «ekte vare» i form av musikkinnspillinger i Dolby Atmos format.
Men dessverre: Ifølge Mercedes-importøren i Norge, Bertel O. Steen, vil Atmos-oppdateringen kun være tilgjengelig på nye 2023-modeller av EQE, og er ikke uten videre bakoverkompatibel med 2022-modellene. Du vil altså ikke kunne oppnå Atmos 3D-lyd gjennom en OTA (over-the-air) software-oppdatering eller lignende. Heller ikke ved å ta en tur innom service. Synd!
Det hele fremstår litt rart, for så vidt vi kan bedømme, er det ikke gjort noen store forandringer ved selve høyttalersystemet: Det er fortsatt snakk om 15 høyttalere og 710 watt forsterkerkraft, slik som i de foregående utgavene.
Forskjellen ligger i at selve DSP-hjernen nå er stand til å motta, dekode og spille av Atmos lydsignaler. For å få tilgang til godlyden trenger du et abonnement på Apple Music eller Tidal, og det holder ikke å spille det av via mobilen – du må logge inn via en egen konto i Mercedes brukergrensesnittet, også kjent som MBUX.
Så hvordan låter det?
Burmester-systemet i EQE er allerede et av de fineste vi vet om, med en stor, fyldig og varm klang, et lydbilde med masse luft og finkornede detaljer, og ikke minst en meget fyldig og taktfast bass, som kan spille høyt uten plagsom forvrengning. Det er som skapt for å nyte de gode innspillingene, og med Atmos kommer anlegget til sin fulle rett.
I bilstereo-verdenen har det lenge vært vanlig å tilby såkalt 3D- eller surroundlyd i en eller annen form. Fordi de mange høyttalerne er spredt rundt om i kupéen er det ofte påkrevd å gjøre en slags signalbehandling for å sikre optimal lyd for både fører og passasjerer. Dette gjøres rett og slett ved å ta det originale stereo-lydsporet og lage en virtuell (tilgjort) surroundmiks, med vekslende hell.
Med Atmos ligger 3D-informasjonen derimot på selve innspillingen, klar til å dekodes i andre enden, og med langt mer lydinformasjon enn et tradisjonelt stereo-lydspor. Og det kan man virkelig høre!
Mye avhenger av innspillingen og låtvalget, men det generelle inntrykket er at lydbildet vokser i størrelse samtidig som det blir mer presist.
Ta for eksempel Daft Punks Get Lucky, som vi har hørt utallige ganger i stereoversjon. I Atmos-remikset versjon blir vokalen til Pharrell mye større, nærværende og ekte. Vi merker større forskjell i dybde og nivå mellom denne og refrenget etterpå.
Og for en bass! Gitaren til Niles Rodgers låter vesentlig fetere, samtidig som det er mer trøkk i de pumpende rytmene. Her er det ingen tvil om at Atmos-miksen klarer å hente ut mer «live-følelse» fra den samme låta.
En annen, vesentlig eldre klassiker som Fleetwood Macs Dreams får også en fascinerende vitamininnsprøytning i Atmos-remiks. Trommer, bass og gitar står tydeligere hver for seg, samtidig som vokalen til Stevie Nicks skinner klarere igjennom.
Lydbildet antar imidlertid helt andre dimensjoner når vi spiller av helt ny musikk, som er laget i 3D fra bunnen av. For eksempel albumet Tuvayhun av TrondheimSolistene, produsert av norske 2L. Dette er en original «Immersive» innspilling gjort med avansert mikrofonoppsett i Nidarosdomen. Og da kan vi virkelig snakke om katedralsk stemning inne i Mercedesen!
Størrelsen og klangdybden er fascinerende, og det samme gjelder plasseringen av de ulike instrumentene og sangvokalen rundt oss. Ingen tvil: Her får man en realisme og et nærvær som er vanskelig å slå med en tradisjonell stereo-innspilling.
Konklusjon
Burmester 3D-systemet i Mercedes EQE er allerede blant de bedre bilstereoene vi har hørt, og med muligheten for dekoding av Dolby Atmos får det sjansen til å låte enda større og helomsluttende.
Men vær obs: Når du er omringet av musikk og kreative lydeffekter på alle kanter, er det god sjanse for å bli revet med, derfor kan det være lurt å holde begge hender på rattet!
Dagens Mercedes-eiere må imidlertid kunne føle seg litt snytt, for dette er virkelig en oppgradering som gir hørbar forskjell, på et bredt repertoar av musikk.
Obs! Mercedes informerer om at Dolby Atmos blir først tilgjengelig i Mercedes og Mercedes‑Maybach S‑klasse, så vel som EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV. På sikt vil alle biler med Burmester få denne funksjonaliteten.
Les videre med LB+
Årets beste tilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker for 4 kr
LB+Total måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser