El-sparkesykler er blitt en del av hverdagsbildet på sykkelstiene. En lettere kontroversiell nykommer, som har hørt mye fra både sykkelstienes stamklientell på klassiske tohjulere og storbypolitikere, som med hell har lagt restriksjoner på de motoriserte sparkesyklene.
Mange av de tidligste modellene som fant veien til gatene, utgjorde ganske visst også en reell sikkerhetsrisiko for både andre trafikanter, og ikke minst for dem som våget seg avgårde på dem. Ofte var de laget av billig plast og utstyrt med gummihjul som kunne skli ut med bare litt regn på gaten.
Mye har skjedd de siste årene. I dag er mange modeller bygget i solid kvalitet, og utstyrt med gode sikkerhetsfunksjoner som gjør at risikoen for både fører og medtrafikanter ikke er større enn med andre transportmidler på sykkelstien.
Testdeltakerne kjører litt for fort
Sykkelhjem har blitt et krav, og fartsgrensen fastsatt til 20 km/t på offentlige veier. Det siste selvfølgelig for å redusere risikoen for alvorlige ulykker. Man kan stille spørsmålstegn ved om ikke det ville være sikrere å la dem kjøre i samme hastighet som sykkelstiens andre trafikanter. For med 25 km/t følger du faktisk trafikkflyten på en vanlig sykkelsti. Med 20 km/t må du hele tiden kjøre i sikk-sakk frem og tilbake, og forstyrre trafikkstrømmen fordi du ikke helt følger med hordene på sykkelstien.
Realiteten er imidlertid at hvis en el-sparkesykkel kan kjøre i mer enn 20 km/t, er den ikke tillatt på offentlig vei. Derfor er de to vi har med i denne testen, i utgangspunktet bare egnet til kjøring på lukkede veier.
Den billige modellen er best for de fleste
Prisforskjellen på de to er stor. Den ene sparkesykkelen koster tre ganger så mye som den andre. Det kan være vanskelig å forstå når den “billige” modellen fra Xiaomi umiddelbart har alt hva man forbinder med en kvalitetsparkesykkel. Den er produsert i solid kvalitet, og utstyrt med gode sikkerhetsegenskaper samt smarte funksjoner.
Det er imidlertid ganske gode grunner til den markante prisforskjellen. Segway P65 er en sparkesykkel som løfter vår forståelse av produktkategorien til nye høyder. Det er imidlertid langt fra ensbetydende med at denne modellen vil være den beste for alle. For mange brukere vil den billige modellen faktisk være den som dekker behovet best. Les og finn ut hvorfor.
Segway KickScooter P65
El-sparkesykkel i tungvektsklassen
Segway KickScooter P65 er laget i klippesolid kvalitet, og leverer en fremragende kjøreopplevelse og høy sikkerhet. Men den er stor, tung og dyr, og er derfor kun for de aller mest dedikerte.
Xiaomi Electric Scooter 3
Kvalitetsparkesykkel i transportvennlig design
Xiaomi Electric Scooter 3 er solid bygd, men ikke tyngre enn at du kan klappe den sammen og ta den med deg. El-sparkesykkelen har dessuten et fint utvalg av smarte funksjoner, og leverer en utmerket kjøreopplevelse.