TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Duell: 2 el-sparkesykler

Er det grunn til å kjøpe den dyre el-sparkesykkelen?

En elektrisk sparkesykkel kan være praktisk til de kortere turene i byen, eller frem og tilbake mellom stasjoner når du skal med toget. Men er den dyreste best? Ikke nødvendigvis.

Av / 13.05.23 - 09:13
2 el-sparkesykler

El-sparkesykler er blitt en del av hverdagsbildet på sykkelstiene. En lettere kontroversiell nykommer, som har hørt mye fra både sykkelstienes stamklientell på klassiske tohjulere og storbypolitikere, som med hell har lagt restriksjoner på de motoriserte sparkesyklene.

Mange av de tidligste modellene som fant veien til gatene, utgjorde ganske visst også en reell sikkerhetsrisiko for både andre trafikanter, og ikke minst for dem som våget seg avgårde på dem. Ofte var de laget av billig plast og utstyrt med gummihjul som kunne skli ut med bare litt regn på gaten.

Mye har skjedd de siste årene. I dag er mange modeller bygget i solid kvalitet, og utstyrt med gode sikkerhetsfunksjoner som gjør at risikoen for både fører og medtrafikanter ikke er større enn med andre transportmidler på sykkelstien.

Testdeltakerne kjører litt for fort

Sykkelhjem har blitt et krav, og fartsgrensen fastsatt til 20 km/t på offentlige veier. Det siste selvfølgelig for å redusere risikoen for alvorlige ulykker. Man kan stille spørsmålstegn ved om ikke det ville være sikrere å la dem kjøre i samme hastighet som sykkelstiens andre trafikanter. For med 25 km/t følger du faktisk trafikkflyten på en vanlig sykkelsti. Med 20 km/t må du hele tiden kjøre i sikk-sakk frem og tilbake, og forstyrre trafikkstrømmen fordi du ikke helt følger med hordene på sykkelstien.

Les også Nå er Segway en elektrisk sparkesykkel Segway Ninebot KickScooter F40D er et glimrende transportmiddel til korte avstander i byen, men pass på at den dyre elektriske sykkelen ikke blir stjålet!

Realiteten er imidlertid at hvis en el-sparkesykkel kan kjøre i mer enn 20 km/t, er den ikke tillatt på offentlig vei. Derfor er de to vi har med i denne testen, i utgangspunktet bare egnet til kjøring på lukkede veier.

Annonse

Den billige modellen er best for de fleste

Prisforskjellen på de to er stor. Den ene sparkesykkelen koster tre ganger så mye som den andre. Det kan være vanskelig å forstå når den “billige” modellen fra Xiaomi umiddelbart har alt hva man forbinder med en kvalitetsparkesykkel. Den er produsert i solid kvalitet, og utstyrt med gode sikkerhetsegenskaper samt smarte funksjoner.

Det er imidlertid ganske gode grunner til den markante prisforskjellen. Segway P65 er en sparkesykkel som løfter vår forståelse av produktkategorien til nye høyder. Det er imidlertid langt fra ensbetydende med at denne modellen vil være den beste for alle. For mange brukere vil den billige modellen faktisk være den som dekker behovet best. Les og finn ut hvorfor.

Segway KickScooter P65

El-sparkesykkel i tungvektsklassen

Segway KickScooter P65 er laget i klippesolid kvalitet, og leverer en fremragende kjøreopplevelse og høy sikkerhet. Men den er stor, tung og dyr, og er derfor kun for de aller mest dedikerte.

Enormt velbygget. Kraftig elmotor. Lang rekkevidde. Høy sikkerhet.
Stor og tung. Ikke mange smarte funksjoner. Dyr.
Les hele testen

Xiaomi Electric Scooter 3

Kvalitetsparkesykkel i transportvennlig design

Xiaomi Electric Scooter 3 er solid bygd, men ikke tyngre enn at du kan klappe den sammen og ta den med deg. El-sparkesykkelen har dessuten et fint utvalg av smarte funksjoner, og leverer en utmerket kjøreopplevelse.

Solid design. Relativt transportvennlig. Fin kjøreopplevelse. God sikkerhet. Fint utvalg av funksjoner i appen.
Styret er lavt. Begrenset rekkevidde. Nedsatt ytelse når batteriet har under 30 prosent strøm.
Les hele testen
Rasmus Elm Rasmussen
(f. 1980): Journalist på L&B Home. Rasmus skrev sin første artikkel om tech i 1999 til magasinet Alt om NET. Siden er det blitt til et vell av innhold til magasiner, aviser og webmedier innenfor kultur, livsstil og tech. De seneste årene har Rasmus fungert som redaktør på magasinet Alt om DATA. Rasmus skriver om alt fra PC-er og mobiler til elbiler, smarte hjem og lydutstyr.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen