Under pandemien var det stor omsetning av nettbrett når barna trengte fjernundervisning og voksne ikke lenger trengte å sitte på kontoret hele tiden. I første kvartal i fjor ble det solgt hele 38 millioner nettbrett. Ikke overraskende var Apple, Samsung, Amazon og Lenovo aller størst.
Men nå som analysefirmaet IDC slipper årets tall, ser det plutselig helt annerledes ut. For det første har det totale salget falt med 19 prosent til 30,7 millioner. Det kan høres ut som en katastrofe, men det er faktisk bare en tilbakegang til hvordan det så ut før pandemien i 2018-2019.
Enda mer overraskende er nedgangen som har påvirket leverandørene veldig forskjellig. Alle har en nedgang i antall faktisk sendte enheter. Verst gikk det for Amazon som mistet 62 (!) prosent og mer enn halverte sin markedsandel. Lenovo er heller ikke fornøyd med sitt tap på 37,1 prosent.
I toppen ser det imidlertid annerledes ut. Apple økte sin markedsandel til 35,0 prosent og Samsung til 23,1 prosent. Sammen har de derfor 58 prosent av markedet. Mer dramatisk er det for Huawei som bare har hatt en nedgang på 9,7 prosent, noe som betyr at de plutselig havnet på tredjeplass!
IDC ser også en endring i hva som selger, ifølge Anuroopa Nataraj:
…large screen tablets, ideal for remote learning and hybrid work situations, increased significantly in share compared to pre-pandemic levels.
I tillegg ser fremtiden enda lysere ut da IDC stadig ser nye aktører som dukker opp med spennende produkter.
OnePlus’ recent launch and the upcoming Pixel Tablet from Google are clear signs that there’s appetite from the supply side. Google’s re-entry is of particular interest as it has the potential to improve Android’s tablet experience while also making the tablet an integral part of the smart home, säger Jitesh Ubrani, research manager på IDC.
Kilde: Analyseselskapet IDC