Er det en ting som garantert kan forstyrre våridyllen, er det en brølende Harley som kverner rundt i villaområdet. Eller det var det i hvertfall inntil Serial 1 så dagens lys.
Denne Harley-en avgir nemlig ikke en eneste lyd. Den amerikanske motorsykkelprodusenten har innsett at nåtidens transport stiller andre krav enn en bensinslukende kvern kan oppfylle, og skapte merket Serial 1. Et merke som leverer det som vel nærmest er antitesen til en klassisk Harley. Eldrevne miljøriktige transportmidler til bykjøring.
Enkel og velbygget
Litt av arven holdes imidlertid i hevd via designen av Mosh Cty. Den rommer et hint av den langstrakte chopperlooken Harley-Davidson er kjent for. Stellet er støpt stort sett ut av et stykke aluminium med batteriet integrert i bunnen, hvor det er lett å ta ut. Det er ikke akkurat en lettvektssykkel, men den veier mindre enn man skulle tro. Å bære den opp en liten trapp er ikke noe problem.
Den store XL-modellen som passet til vårt mål, var ikke tilgjengelig, men en Large gikk an. Man sitter behagelig på sykkelen, som er blant de enkleste i testen. Gir må du ikke forholde deg til. De er det ingen av. Du skifter elektrisk assistanse via fire trinn, som alle gir en diskré, men merkbar, endring i ytelsen.
Betjeningen skjer via et lite kontrollpanel på venstre side av styret, hvor det også er mulighet for å slå på og av den ganske kraftige frontlykten, som har karakter av et lite spotlys. Heldigvis kan den vinkles nedover så du ikke blender møtende kjøretøy. Det gir samtidig mulighet for veldig tydelig å kunne se veien foran deg om natten.
Flyter over sykkelstien
Kjøreopplevelsen er smidig. Det er sterk og jevn fremdrift i den sentermonterte motoren. Utpreget fjæring er det ikke, men sykkelen er god til å dempe humper takket være de brede dekkene. I stedet for kjede er det en kullfiberrem, og bremsene er av rulletypen, som betyr at vedlikeholdet på sykkelen bør være ganske minimal.
Det store batteriet skal sikre rekkevidden på opptil 170 km, ifølge produsenten. Så mye kan du imidlertid ikke forvente, med mindre du kjører med laveste assistanse-nivå – og gjerne litt nedoverbakke. 80 kilometer er mer realistisk ved vanlig kjørsel, men det er også ganske strålende. Batteriet er fullt ladet på under fem timer.
Mosh Cty tilbyr en walk-assist-funksjon, så man kan få litt hjelp av motoren til å trekke hjulene når man går med sykkelen. Ellers er det ingen smarte funksjoner. En Bluetooth-logo var markert på kontrollpanelet, og det lyktes oss å aktivere en paringstilstand, men mobilen vår ville ikke bli kjent med sykkelen. På hjemmesiden står det imidlertid at det skulle være mulig med en forbindelse til en Serial 1-app, som kan vise kjørestatus med mer, men det var umiddelbart ikke tilfellet på denne modellen.
Konklusjon
En enkel elsykkel konstruert i bunnsolid kvalitet fra ende til annen. Kjøreopplevelsen er behagelig stabil, og du kommer langt på en lading. Men prisen er i det høyere sjiktet, og det er ingen smarte funksjoner.
Også i denne testen:
Coboc Kallio CMF Komfort
Kjører fantastisk med og uten strøm
Selv når elmotoren ikke er påslått, er den stilrene lettvektssykkelen en drøm å kjøre på.
Cowboy 4
Til den stilsikre storby-cowboy
Cowboy 4 har en superlekker design, kjører smidig og har intuitiv mobilbetjening. Men den er ikke til cowboys i alle størrelser
Mate X
Bredhjulet elsykkel med altfor stor fart
En solid cruiser til de brede sykkelstiene, men ikke den mest raffinerte når det gjelder kjøreopplevelse, konstruksjon eller smarte funksjoner. Risikoen for å kjøre ulovlig er dessuten stor.
Les videre med LB+
Nyttårstilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
Nyttårstilbud 30 % LB+ Total i 6 mnd
Tilgang til ALT innhold i 6 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser