Et av de største problemene med bildene, er at de noen ganger ikke blir skarpe nok. Noen ganger blir de ikke skarpe i det hele tatt. Da er det ikke noe man kan gjøre i etterkant som gjør bildene skarpe.
Det finnes bare én løsning på problemet: Et kamera som fokuserer under alle omstendigheter, og som klarer å holde fokus selv når motivet beveger seg. Også når motivet forsvinner vekk fra søkeren, og plutselig dukker opp igjen.
Da vil du ha et kamera som lynhurtig limer seg på motivet igjen og gir deg en skarp bildeserie.
Som det nye Canon EOS R6 Mark II. En oppdatert utgave av EOS R6. Først og fremst beregnet for sport og action, mer enn portretter eller landskap.
Kameraet er bygget som et EOS R6. I et værtettet kamerahus i lett og sterk polykarbonat, med noen mindre betjeningsmessige endringer. Strømbryteren er flyttet ved siden av programhjulet, og en bryter for stillbilder og video, har tatt plassen til venstre for søkeren.
Søkeren og pekeskjermen er den samme. Det samme gjelder den innebyggede bildestabilisatoren, som har stabilisering opptil åtte eksponeringstrinn, når kameraet bruker Canons RF 24-105mm f4 på 105mm brennvidde.
Kort overblikk over EOS R6 Mark II:
- Ny 24 Mp fullformat CMOS bildebrikke
- Økt skuddhastighet fra 20 til 40 bps elektronisk
- 4897 punkters Dual Pixel CMOS II autofokus
- AF med forbedret motivgjenkjenning
- 8-trinns bildestabilisator m. RF 24-105/4 på 105mm
- ISO 50-204.800
- 4K/50p UHD-video, 8-bit 4:2.0 og 10-bit 4:2:2 , 340 Mbps
- 6K ProRes RAW video ut til ekstern opptaker
- Full 1080 HD 180 fps
- 2 x SD/SDHC/SDXC UHS-II kortplasser
- 3,7 Mp 120 fps OLED-søker
- Vribar 1,62 MP pekeskjerm
- Wi-fi og Bluetooth integrert
- Værtettet kamerahus
- BG-R10 batterigrep ekstrautstyr
- WFT-R10 batterigrep med Wi-fi ekstrautstyr
Enda raskere
Kameraets skuddtakt er den samme med 12 bilder/s når man bruker den mekaniske lukkeren, men med elektronisk lukker er den økt fra 20 til 40 bps. Opptil 190 jpeg-filer. Velger man råfiler synker skuddtakten til 30 bps, og antallet i serie til maks 75 råfiler, eller 140 bilder hvis man lagrer som CRaw. (Canon Raw).
Det er ekstremt raskt, og på høyde med bildefrekvensen på 4K-video. Det gir fotografen muligheter til å få enda flere skarpe bilder av sport eller action, og virkelig fange blinkskuddet på minnekortet.
Autofokusen skal respondere på 0,05s og er følsom ned til -6,5 trinn, som på EOS. R6, men i Mark II har den fått bedre sporingsegenskaper og støtte for flere objekter. Ikke bare personer, og øye-, ansikt-, og sporing av dyr, men også tog, biler, fly og motorsykler. Kameraets autofokusalgoritmen er utviklet med deep learning og AI – kunstig intelligens.
Ny 24 Mp bildebrikke
Bildebrikken er ny på Mark II, og den 20 Mp CMOS fullformatbrikken vi kjenner fra EOS 1D X Mark III, og EOS R6, er byttet ut med en nye CMOS-brikke med 24 Mp. Den kan lagre jpeg, 14-bits raw, og 10-bits HEIF, som er tilgjengelig ved HDR-fotografering når man har valgt HDR PQ i menyene.
Det kan ta opp video i 4K 50p, med opptil 10-bit 4:2:2 og med 340 Mbps, rett på et UHS-II minnekort. Alternativt kan man ta opp 6K-video med ProRes RAW på en ekstern opptaker som en Atomos Ninja V+.
Kameraet har ikke den sedvanlige 30 minutters begrensningen for videoopptak, og i teorien er den begrenset til 40 minutter med 4K-video i 23 grader, eller til minnekortet er fullt. Filmer man 4K med APS-C-utsnitt, kan man øke opptakstiden med 10 minutter ekstra.
Godt grep
Det meste annet er veldig likt, eller identisk med EOS R6, se link til testen under, og kameraet oppleves også veldig likt når man bruker det.
Håndgrepet er forbilledlig komfortabelt og gir et sikkert grep. Kameraet har fremdeles to SD-kortplasser, og på den andre siden finner man innganger for mikrofon, hodetelefoner, fjernkontroll og USB-lading – og en liten HDMI-utgang.
Styrepinne på baksiden – og alle andre knapper bak, er de samme som på R6. Som nevnt er søkeren den samme, det gjelder også den vribare pekeskjermen.
Men det man raskt legger merke til, er hvor mye kjappere kameraet responderer. Legg øyet inntil søkeren, og trykk utløseren halvveis ned, og autofokusen reagerer med å låse på motivet mye raskere enn R6 klarer.
Autofokusen følger bevegelige motiver med større sikkerhet og bedre treffsikkerhet. Den limer seg på fugler, sykler eller løpende hunder, og slipper ikke før motivet enten forsvinner lenge fra søkeren, eller kommer for nært til at 70-200-en jeg brukte klarer å finne fokus.
Canon har lagt inn muligheten for å vise falske farger, fra Cinema-kameraene. Altså visning av eksponeringsnivået med seks ulike farger. Det har også noen andre ekstra funksjoner som ikke er veldig vanlig. Blant annet kan man ta opp 180 HD-video i 180 fps. Videofotografer kan legge fem ulike rammer fra 1:1 til 2.35:1 i søkerbildet, og kameraet har korreksjon av fokuspusting under opptak.
Det har også fem sekunders forhåndsopptak på video, sånn at man kommer litt i forkant av hendelsene før man trykker inn opptaksknappen på toppen.
Bildekvalitet
Kameraets nye 24 mp CMOS bildebrikke, har ført EOS R6 Mark II på nivå med Nikon Z6 II og Panasonic Lumix S1, men legger seg et stykke bak Sony a7 IV med 33 Mp. Ikke at noen behøver å bry seg om det, for Mark II viser at den nye bildebrikken klarer seg bedre i konkurranse med andre kameraer, enn brikken på EOS R6 gjorde.
Canon har skjønt at bildedynamikk er viktig, også på actionbilder, og kameraet kan gi opptil et ekstra trinn med dynamikk på jpeg-filene, når man velger HDR PQ, sammenlignet med forgjengeren. Men neppe mer.
Filene fra kameraet i 14-bits råformat, viser at bildebrikken – og prosessoren – gjør en god jobb med å bevare detaljer i skyggene, og ta vare på bildeinformasjonen i lyse partier. Man får mye å gå på i etterbehandling, men filene er ikke så detaljerte som fra et EOS R5.
Bildekvaliteten fra kameraet gir litt bedre oppløsning og bedre detaljskarphet, men det er nok viktigere at bildene blir skarpe, korrekt eksponert, og ikke plages av støy. Her klarer EOS R6 Mark II seg meget godt, med alt fra nydelige hudtoner til balansert fargegjengivelse. Bildestøyen er godt kontrollert opp til 6400 ISO, og man kan fint bruke 12800 ISO også.
Konklusjon
Canon EOS R6 Mark II er ikke noen revolusjon sammenlignet med forgjengeren EOS R6. Den nye 24 Mp bildebrikken gir bedre detaljskarphet og litt bedre dynamikk, men det er den sinnsykt raske skuddtakten og den fenomenale autofokusen, som er de fremste argumentene for et EOS R6 Mark II. Som er en sjeldent vellykket kombinasjon av stillbildekamera og videokamera, hvor hovedfokuset er actionbilder med høy fart . Den innebyggede bildestabilisatoren, gir 4K-opptak et profesjonelt utseende når man beveger seg etter motivet. Hele tiden med autofokusen låst på motivet på skjermen. Canon EOS R6 Mark II er det beste kameraet i klassen, til sport, action og dyr, men knapt til portretter eller bryllupsfotografering.
Les videre med LB+
Black Week Tilbud
70% På LB+ Total i 12 måneder! (Spar 1665,60,-)
LB+Total måned / 185,-
Tilgang til ALT innhold i 1 måned
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser